• deede

HUR får vi vår tvååring att somna om???

Har tre barn, 6,3 och 2 år.
    Dom stora har varit mönsterbarn vad gäller sömnen. Somnar när man lägger dom och vaknar 11-12 timmar senare.
    Sen har vi minstingen, som lägger sig vid 19, som dom andra.
    Äter sin välling, somnar, vaknar vid 23-00 och kan va vaken till 3-4 nångång.
    Oftast är hon inte ledsen, utan verkar bara inte komma till ro, snurrar runder i sängen, sätter sig, vill inte ligga, somnar till, vaknar 5 min senare och kallar igen...
    Å så kan det hålla på. Sen vaknar hon ändå vid 6-7 på morgonen och håller igång hela dagarna.
    På dagis sover hon middag, men inte hemma...
    Vi sitter inne hos henne och försöker få henne att ligga lugnt.

Sen har hon dagar när hon vaknar skrikande och kan skrika 30-40 minuter innan hon vaknar till liv ordentligt, då vill hon ingenting!
    Bara ligga i sängen och skrika, blir vansinnig om man tar upp henne eller pratar med henne. Gissar att hon kanske drömmer då?
    Dom dagarna är inte så ofta.

Men vaknar gör hon VARJE natt...

Vad kan man göra??
    Några tips??

Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
  • Svar på tråden HUR får vi vår tvååring att somna om???
  • SinepGnup

Wiskey på en tygbit, eller nått milt lugnande typ som atarax eller sobril.

• hon mot strömmen

Testa att ge henne ett kraftigare kvällsfika som gröt och smörgås. Sedan välling om hon vaknar igen. Hon kan vara hungrig.

• Flisan79

Ett: sluta helt med dagssömn

Två: lägg henne en timme senare. Jag har själv en treåring som reagerade som att det var eftermiddagsvila om hon somnade innan 20:00. Dvs vaknade efter 1-3 tim.

Nattskräck låter det som då hon vaknar hysteriskt. Växer oftast bort efter ett tag.

• deede

Nu vakna hon precis och var lite ledsen.
    Fick en flaska välling, så får vi se hur det går....

• deede

Vi har dragit ner på vällingen.
    Hon sover oftast inte på dagis längre.
    Å då går det bättre.
    Men har kommit fram till att hon sover oroligt när jag praktiserar.
    Då har jag oregelbundna tider och är inte hemma vid läggning eller när hon vaknar.

Just nu går jag i skolan och hon vaknar till en gång per natt ungefär men somnar snabbt igen.

• Stellastar

Går igenom EXAKT samma sak med vår 1,5 åring. Inatt somnade han kl 0200. Gjorde allt förutom att sova... Herregud. Håller på att bli galen :)

Har inga bra tips så vi fumlar i mörkret själva. Men du är inte ensam! Det kan va skönt p veta :)

Svar på tråden HUR får vi vår tvååring att somna om???