• Vendela75

Katter och balkonger...

Hej.

Vi har aldrig haft katt, men älskar dom och har varit kattvakter väldigt ofta, och nu när vi ska flytta till större tänkte vi skaffa en eller två egna.

Min enda oro är att balkongen.. Vi kommer bo högst upp, så det går inte att sätta upp nät. Balkongväggarna är rätt höga men de kan ju ändå hoppa upp..

Min undran är, balkongväggarna är helt och hållet i glas ner till golvet, så katten kommer att kunna se ut, så den kommer kunna ha koll som genom ett fönster, samt se att det är långt ner till marken.

Är det nån som har koll på om det kanske gör att katten inte är lika benägen att hoppa upp och försöka ta sig över?

Vi skulle såklart fortfarande inte lämna katten ensam därute, men ändå bra att veta om man kan slappna av lite mer med sån typ av balkong?

Förstår såklart att det inte finns något säkert svar, men tips mottages gärna, och även om nån känner till om det kanske finns raser som inte är lika 'hoppbenägna'

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katter och balkonger...
  • Koppkaka

Dessutom är katter änna jäklar på att klättra. Så det är näta/bura in hela vägen eller hålla stängt med t ex nätdörr, om du vill vara säker.

Det första en av våra katter gjorde direkt vi nätat in balkongen, var att hoppa upp och klättra ända upp till toppen av det, där det tog stopp..

• Vendela75
    Koppkaka skrev 2015-01-03 13:25:03 följande:

Dessutom är katter änna jäklar på att klättra. Så det är näta/bura in hela vägen eller hålla stängt med t ex nätdörr, om du vill vara säker.

Det första en av våra katter gjorde direkt vi nätat in balkongen, var att hoppa upp och klättra ända upp till toppen av det, där det tog stopp..

Jamen precis.. Som jag skrev så hoppades jag nånstans att den inte skulle bli så klätter/hoppbenägen eftersom det är glas hela vägen ner till golvet så den kommer kunna se ut, men det kanske inte alls funkar så..

Tack för svar.
  • Koppkaka

Det KAN ju bli så. Det kan även bli så att den blir ännu mer nyfiken eftersom den ser precis allting utanför.

• Pixie77

Vi köpte kompostgaller som vi satte ihop och fäste på balkongräcket med hjälp av buntband. Enkel, billig och inte jätteful lösning. Dock är katterna så sjukt mesiga att de knappt vågar sticka nosen utanför balkongdörren :)

• littleblueberry

Mysigt med katt! Jag har själv 2st:)
    Ha bara lite i bakhuvudet att katter är ena listiga jäklar;) Och inte alla katter är särskilt smidiga:) Våran ena smet ut på balkongen en gång och hoppade upp på räcket..när jag skulle gå fram och plocka ner henne flög en fluga förbi, och när hon försökte fånga den tappar hon balansen och ramlar ner:( Lyckligtvis bodde vi bara på andra våningen och hon stukade bara sin tass lite. Det som var svårt var att få tag på henne sen hehe. Hon kan även öppna dörrar den rackaren!
    Men även om ni inte lämnar den ensam på balkongen så är dom väldigt snabba. Mina har alltid lyckats ta sig ur sele på en femöring också, så det är väl inget att lita på.
    Har däremot ingen aning om det finns katter som inte är så rymningsbenägna, men har hört att en del raskatter är lite ointresserade att gå ut så det kanske kan vara något? Finns säkert katter på katthemmet som personalen vet inte är intresserade att gå ut också, det är en väldigt fin grej att göra om man ändå ska skaffa katt:)

Hoppas det går bra nu! Lycka till!

• Vendela75
    littleblueberry skrev 2015-01-05 23:42:23 följande:

Mysigt med katt! Jag har själv 2st:)
    Ha bara lite i bakhuvudet att katter är ena listiga jäklar;) Och inte alla katter är särskilt smidiga:) Våran ena smet ut på balkongen en gång och hoppade upp på räcket..när jag skulle gå fram och plocka ner henne flög en fluga förbi, och när hon försökte fånga den tappar hon balansen och ramlar ner:( Lyckligtvis bodde vi bara på andra våningen och hon stukade bara sin tass lite. Det som var svårt var att få tag på henne sen hehe. Hon kan även öppna dörrar den rackaren!
    Men även om ni inte lämnar den ensam på balkongen så är dom väldigt snabba. Mina har alltid lyckats ta sig ur sele på en femöring också, så det är väl inget att lita på.
    Har däremot ingen aning om det finns katter som inte är så rymningsbenägna, men har hört att en del raskatter är lite ointresserade att gå ut så det kanske kan vara något? Finns säkert katter på katthemmet som personalen vet inte är intresserade att gå ut också, det är en väldigt fin grej att göra om man ändå ska skaffa katt:)

Hoppas det går bra nu! Lycka till!

Tack så mycket för bra svar! Funderar på katthemmet. :)
  • reagan
    Pixie77 skrev 2015-01-05 23:23:07 följande:

Vi köpte kompostgaller som vi satte ihop och fäste på balkongräcket med hjälp av buntband. Enkel, billig och inte jätteful lösning. Dock är katterna så sjukt mesiga att de knappt vågar sticka nosen utanför balkongdörren :)

Ni kanske kan klona de små mesarna och sälja - dyrt - till så'na som TS och mig.

Kan du tänka dig att posta en bild (om man nu får det, jag är osäker på forumreglerna) på hur ni gjort? "Enkel, billig och inte jätteful" är också ett säljande argument ...
  • Pixie77
    reagan skrev 2015-01-06 13:19:40 följande:
    Ni kanske kan klona de små mesarna och sälja - dyrt - till så'na som TS och mig.

Kan du tänka dig att posta en bild (om man nu får det, jag är osäker på forumreglerna) på hur ni gjort? "Enkel, billig och inte jätteful" är också ett säljande argument ...
    Haha, jag lovar ni vill inte ha kloner av de här små kräken :) Två sjukilosbollar, födda i stall bland hästar och hundar men är nu de sjåpigaste katter som finns, hävdar sig istället genom att kliva på en i sängen, dra i håret och bita i tårna när det är dags för frukost (oftast vid 4-ish på morgonen). Den ena jamar inte, han råmar, konstant, tills han får mat. Det har tagit ett år att banta dem 0,5 kg ner till sin matchvikt, har INTE varit roligt!

Den andra ger en konstant dåligt samvete genom att komma med sina bollar som han vill man ska kasta, 100ggr om.

Fast de är världens bästa såklart :)

Här kommer lite icke-integritetskränkande (hoppas jag) bilder på balkongen med kompostgaller, det syns faktiskt inte så mycket.

• Pixie77

Kanske lite svårt att se, men det sitter alltså små spännband lite överallt. Det är riktigt stabilt faktiskt, men skulle man ha en katt som klättrar uppför gallret vet jag inte vad man ska göra... bygga på ett tak kanske :)

• reagan
    Pixie77 skrev 2015-01-06 14:19:50 följande:
    Haha, jag lovar ni vill inte ha kloner av de här små kräken :) Två sjukilosbollar, födda i stall bland hästar och hundar men är nu de sjåpigaste katter som finns, hävdar sig istället genom att kliva på en i sängen, dra i håret och bita i tårna när det är dags för frukost (oftast vid 4-ish på morgonen). Den ena jamar inte, han råmar, konstant, tills han får mat. Det har tagit ett år att banta dem 0,5 kg ner till sin matchvikt, har INTE varit roligt!

Den andra ger en konstant dåligt samvete genom att komma med sina bollar som han vill man ska kasta, 100ggr om.

Här kommer lite icke-integritetskränkande (hoppas jag) bilder på balkongen med kompostgaller, det syns faktiskt inte så mycket.
    De åter absolut ljuvliga. Och dessutom en som råmar, åhhhhh...
    Tack för titten! Inser nu varför det inte skulle fungera med "nät" hos mig, och det är ju på sitt sätt bra. Får skaffa en 14-kiloskatt istället som håller sig inomhus.
  • Guldbarb

Om det är en väldigt stor balkong och du inte vill näta in hela så skulle du kunna näta in en del av den och enbart ge katterna tillgång till den delen. Vi har nätat in våran och skulle inte ha katterna där med sele, för stor risk att något går fel. Om kopplet går sönder, katten trasslar sig ur eller kopplets längd är lite fel så kan katten lätt hamna över kanten.

• Vendela75
    Pixie77 skrev 2015-01-06 14:19:50 följande:

Tack så mycket för bra tips och bilder!
  • Vendela75
    Guldbarb skrev 2015-01-06 14:35:17 följande:

Om det är en väldigt stor balkong och du inte vill näta in hela så skulle du kunna näta in en del av den och enbart ge katterna tillgång till den delen. Vi har nätat in våran och skulle inte ha katterna där med sele, för stor risk att något går fel. Om kopplet går sönder, katten trasslar sig ur eller kopplets längd är lite fel så kan katten lätt hamna över kanten.

Tack för bra tips!
  • Modesty
    Vendela75 skrev 2015-01-03 13:22:13 följande:

Usch vad trist, ja det får bli nåt sånt.

Tack

Måste tillägga att jag aldrig nånsin kommer förlåta mig själv.

Jag öppnade fönstret lite lite medans kissen sov i ett annat rum, och glömde av det och gick ut i köket. Några minuter senare kommer grannen och plingar på dörren. En av de värsta stunderna i mitt liv. Tårarna kommer nu när jag skriver. :(
  • littleblueberry
    Modesty skrev 2015-01-07 23:20:20 följande:
    Måste tillägga att jag aldrig nånsin kommer förlåta mig själv.

Jag öppnade fönstret lite lite medans kissen sov i ett annat rum, och glömde av det och gick ut i köket. Några minuter senare kommer grannen och plingar på dörren. En av de värsta stunderna i mitt liv. Tårarna kommer nu när jag skriver. :(
    Skickar en kram! (vet lite hur det känns..släppte ut våran ena som blev påkörd av en bil).
    Den hade ett fint liv iaf med någon som brydde sig om den. Det är det långt ifrån alla stackars kissar som har:( 
  • Modesty

Tack, det värmer!

Skönt att folk inte verkar döma mig för mitt misstag.

Svar på tråden Katter och balkonger...