• Anonym (minna)

Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(

Känner mig så fruktansvärt ledsen och besviken (( Gråter
    Vill få råd här i tråden om jag ska ta tag i det här problemet, eller låta det fortlöpa, trots det känns så fel.
    Hur hade ni gjort?????
    Jag har nyligen varit i vårdnadstvist med pappan, vilket blev utgången gemensam vårdnad och varannan vecka. Ett avtal som vi skrev utan en rättegång. Trodde sen allt var frid och fröjd, nu skulle samarbetet bli bra igen =)

Men det har inte blivit bra alls Pappan krånglar med det mesta, och han har inställningen att på min vecka så har jag de kurser för barnen som jag vill och betalar för dom, och på hans vecka tvärtom. Han vägrar gå med på att komma överens om kurser för barnen och dela lika på kostnaden för dom och vill inte heller dela lika på jackor och skor, alla större utgifter har jag fått stå för ett helt år, innan delade vi lika utan problem.  Jag ber han komma med egna förslag hur vi ska komma överens, men får ingen respons alls. (Vi delar lika på barnbidraget bör tilläggas.)
    Igår tog jag upp frågan igen om hur vi ska fördela utgifterna för overaller, skor, jackor, glasögon, allt som är lite dyrare. Jag skrev att vi behöver verkligen en överenskommelse, och det är inte rätt att jag får betala allt. Han svarade "Hos mig slipper barnen frysa, jag ser till att barnen har det dom behöver på min vecka" Ett svar som inte var ett svar på min fråga alls.Han åkte samma dag som vi sms:at raskt ut till ett köpcentrum som ligger här vid stan, och köpte helt nya uppsättningar med vinterkläder och skor till barnen, som han sen bestämt hade sagt till barnen att när dom är hos honom får dom inte ha kläder som jag har köpt, och när dom är hos mig får dom inte ha kläder som han har köpt, absolut inte.
    Detta känns så fel mot barnen, det är väl för sjutton barnens kläder, dom ska väl inte behöva hålla reda på om det är en mamma-jacka eller en pappa-jacka, jag vill att dom ska kunna få känna, Det är MIN jacka! Dessutom så blir det fruktansvärt dyrt att ha dubbel uppsättning av precis allting, varje år. Finns det någon här som har så? Är det ett bra upplägg? Jag vill inte ha det så och tycker inte alls att det är bra.
    Jag vill också få till stånd en överenskommelse om hur jag och pappan ska planera och betala barnens aktiviteter, försäkringar, glasögon och oförutsedda utgifter som kan komma när man har barn.  Det känns som jag får stå för allting, och han slingrar sig med "sköt ditt på din vecka och gör vad du vill, så sköter jag mitt" så blir det så att jag får betala allt i slutändan, bortsett från hans plötsliga shoppingrunda nu igår då. Jag är absolut inte rik, lever som ensamstående på samma inkomst som de som har socialbidrag ungefär. Hos pappan är dom två och har båda fasta löner.
    Har ni några tips till mig?  Behöver verkligen alla råd som jag kan få  
  • Svar på tråden Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(
  • Anonym (Enskild vårdnad)
    Brumma skrev 2015-01-02 13:20:33 följande:

Och än en gång så är vi ganska många som anser att DU inye förstått vad TS skriver utan hittar på egna saker...

Det du skriver nu är ett hån mot dom som faktiskt har allvarliga problem. På ts lyssnar du inte och tydligen inte på ( "ensam vårdnadshavare" ) som skriver här om att dessa problem angående stämning och misskötsel av barn finns. Läs hennes kommentarer igen. Jag är imponerad av denna mamma som vågar ta sig hit igen när det är så negativt tillmötesgående här.

Sen är jag bara en människa som alla andra. Jag har dock lärt mig att inte döma andra . Skriver ts så och dessa utsatta som råkar vara kvinnor , om deras situation kan jag lyssna först, så får vi se vad som kommer fram efter hand. Jag förutsätter att alla talar sanning. Det är en början...

Om jag hade vetat allt hade jag nog inte skrivit här när jag uppfattas som dum och besserwisser.

I min vardag är jag ju omtyckt. Kanske har jag lärt mig något ändå. Nu kallar plikten... Har inte råd med städerska.... och det är fredag , så jag får städa själv....;)
    BioBonus skrev 2015-01-02 13:32:26 följande:

Jag vet precis hur en vårdnadstvist går till, och vet att de flesta brukar ta kontakt med FR först för att be om hjälp när det handlar om samarbetssvårigheter.

Vi har inte läst någonstans att pappan stämde för att få barnen på heltid. Att en mamma anser sig förlora sina barn för att de bor halva tiden hos sin pappa brukar vara ganska vanligt förekommande. Vi har ingen aning om vad pappan försökte för vägar innan han valde att stämma TS. Det står ingenting om hur umgänget eller vårdnaden såg ut innan stämningen. Att inte pappan använde stämningen som en absolut sista utväg är något som du bara har hittat på.

Du har från början bestämt dig för att pappan gjort allt detta enbart för att jävlas med mamman och sen uppviglar du till att hon ska ge igen med samma mynt. Utan grund.

Jag har läst det ts skrivit. Sen finns det visst vissa frågetecken. Det räcker ändå med det hon skriver, därför att innehållet när det gäller stämningen är informativ. Det handlar om i stället , om man väljer att tro på ts eller inte. Tror ändå att dom som väljer att skriva i "känsliga rummet" har grund för sina problem.

Trevlig fredag!
  • Brumma
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 13:42:24 följande:

Det du skriver nu är ett hån mot dom som faktiskt har allvarliga problem. På ts lyssnar du inte och tydligen inte på ( "ensam vårdnadshavare" ) som skriver här om att dessa problem angående stämning och misskötsel av barn finns. Läs hennes kommentarer igen. Jag är imponerad av denna mamma som vågar ta sig hit igen när det är så negativt tillmötesgående här.

Sen är jag bara en människa som alla andra. Jag har dock lärt mig att inte döma andra . Skriver ts så och dessa utsatta som råkar vara kvinnor , om deras situation kan jag lyssna först, så får vi se vad som kommer fram efter hand. Jag förutsätter att alla talar sanning. Det är en början...

Om jag hade vetat allt hade jag nog inte skrivit här när jag uppfattas som dum och besserwisser.

I min vardag är jag ju omtyckt. Kanske har jag lärt mig något ändå. Nu kallar plikten... Har inte råd med städerska.... och det är fredag , så jag får städa själv....;)

Än en gång - jag har inye skrivit ett ont ord till eller om TS. Inte heller har jag skrivit ngt ont om eller till "ensam vårdnadshavare". Det DINA inlägg jag svarar på.

Att döma andra är precis vad du verkar göra. Du verkar ha förutfattade meningar om nåde pappor och en del av oss som skriver här. Din attityd är både nedlåtande och fördömande.

Det är egentligen ingen som mött TS eller "ensam vårdnadshavare: speciellt negativt här - men det ÄR flera som reagerat på vad DU skrivit. Du står gör ganska stor del av det negativa i den här tråden. ..
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 12:38:19 följande:
    Du är rolig du. Du vrider och vänder på allt. Tyvärr blir det inte bättre för det; ) Jag har inte heller sagt nåt om ts barn? !

Om du hade haft ett barn med svår magsjuka hade du förstått det jag skriver. Skönt att sluppit ta hand om det. Det räcker inte med en person som hjälper barnet då. Som jag skrev är alla olika. Dom flesta har lättare magsjuka. Aptiten är inte på topp efter ändå...Som förälder måste man ha ett sunt omdöme när det gäller allt runt sina barn. Det finns föräldrar som inte ser sina barn som dom borde

Det låter ofattbart. Det är ändå många barns verklighet idag , oavsett vad vi här tycker.
    Det gör jag inte. Däremot finns det fler sätt att se på saken än vad du gör. :) Precis, du talar om dig själv.

Varför tror du inte att jag har haft det? Förklara.

Har de flesta "lättare" magsjuka? Okej. Mitt mellanbarn var 13 månader när hen fick magsjuka som varade i 8 dagar och det resulterade i att hen gick ner 2.5 kilo! Det första barnet kunde äta var rå potatis! Efter det ville hen inte ha annat än min köttgryta. Så nej, ditt sätt är inte enda sättet. :)

Jag vet mitt barns bästa och pappan vet förmodligen sitt barns bästa, eftersom han var den som var med barnet efter magsjukan!
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 13:42:24 följande:

Att Ts inte tycker att pappan tar hand om barnet lika bra som hon gör betyder inte att barnet är misskött! Du måste lära dig skilja på saker.

Det finns mängder av utsatta pappor men det tänker du inte på.

Jag tänker att varje berättelse som rör två föräldrars kommunicering har två versioner. Sen kan båda uppleva att just deras version är den enda sanna.
    Anonym (nope) skrev 2015-01-02 17:06:42 följande:

Det gör jag inte. Däremot finns det fler sätt att se på saken än vad du gör. :) Precis, du talar om dig själv.

Varför tror du inte att jag har haft det? Förklara.

Har de flesta "lättare" magsjuka? Okej. Mitt mellanbarn var 13 månader när hen fick magsjuka som varade i 8 dagar och det resulterade i att hen gick ner 2.5 kilo! Det första barnet kunde äta var rå potatis! Efter det ville hen inte ha annat än min köttgryta. Så nej, ditt sätt är inte enda sättet. :)

Jag vet mitt barns bästa och pappan vet förmodligen sitt barns bästa, eftersom han var den som var med barnet efter magsjukan!

Visst kan det vara så. Det var mest att du antog att mamman inte hade rätt att vara orolig. Pappan kanske gjorde rätt , vi vet inte och vi vill givetvis tro och hoppas på att pappan tittade på sitt barn och såg hur det mådde efter maten ..Jag menar bara att man också kan lyssna på mamman . Varför var hon orolig? Pappan är inte här så vi kan inte fråga honom. Det betyder inte att mamman har rätt , man kan ändå lyssna utan att säga på en gång att det gick bra att äta så mycket efter en magsjuka. Trots allt så känner även mamman sitt barn och har sett just det barnet efter en magsjuka.

Allt är inte på mitt sätt , jag försöker bara se och lyssna på det dessa mammor med problem vill säga. Kanhända att vissa överdriver, det får vi inte veta om vi inte lyssnar på dom. Det är min avsikt att vara öppen för deras historia.

Sen när det gäller magsjuka så måste jag utgå från mig själv. Det betyder bara det. Det gjorde du också... Givetvis kan jag inte veta hur andra mår. Man brukar dock ha sämre aptit om det inte var längesedan man kräktes. Som också mamman här skriver. Har svårt att tänka mig köttgryta direkt efter , kanske lite senare. .. Vet du , jag har städat och tvättat och emellan har jag skrivit här och glömt att äta. Så nu mår jag illa. Får se hur mycket jag kan äta nu...;)
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 18:02:18 följande:
    Visst kan det vara så. Det var mest att du antog att mamman inte hade rätt att vara orolig. Pappan kanske gjorde rätt , vi vet inte och vi vill givetvis tro och hoppas på att pappan tittade på sitt barn och såg hur det mådde efter maten ..Jag menar bara att man också kan lyssna på mamman . Varför var hon orolig? Pappan är inte här så vi kan inte fråga honom. Det betyder inte att mamman har rätt , man kan ändå lyssna utan att säga på en gång att det gick bra att äta så mycket efter en magsjuka. Trots allt så känner även mamman sitt barn och har sett just det barnet efter en magsjuka.

Allt är inte på mitt sätt , jag försöker bara se och lyssna på det dessa mammor med problem vill säga. Kanhända att vissa överdriver, det får vi inte veta om vi inte lyssnar på dom. Det är min avsikt att vara öppen för deras historia.

Sen när det gäller magsjuka så måste jag utgå från mig själv. Det betyder bara det. Det gjorde du också... Givetvis kan jag inte veta hur andra mår. Man brukar dock ha sämre aptit om det inte var längesedan man kräktes. Som också mamman här skriver. Har svårt att tänka mig köttgryta direkt efter , kanske lite senare. .. Vet du , jag har städat och tvättat och emellan har jag skrivit här och glömt att äta. Så nu mår jag illa. Får se hur mycket jag kan äta nu...;)
    Nej det antog jag inte. Men kanske är pappan orolig när barnet är med Ts. Är hans oro befogad bara för att han känner oro?

Förhoppningen är att pappan lyssnar mer till sitt barns behov än mammans åsikter. Sen får du önska annorlunda.

Visst kan man det men man kan också önska att en mamma kan låta pappan ta hand om barnet och ha förtroende för att han klarar av det minst lika bra som henne, även om han gör saker annorlunda än vad hon gör. Mamman såg inte barnet hemma hos pappa så man får väl förutsätta att pappan gjorde rätt bedömningar utifrån hur barnet mådde hos honom kan jag tycka.

Du missar ännu en gång att det finns mängder med pappor som också har problem, med mammor som inte lyssnar eller låter dem ta ansvar över sitt barn utan att sätta regler och gränser och komma med pekpinnar.

Eftersom barnet verkar ha ätit med god aptit får man förutsätta att barnet inte är som dig.
    Anonym (nope) skrev 2015-01-02 18:16:06 följande:

Nej det antog jag inte. Men kanske är pappan orolig när barnet är med Ts. Är hans oro befogad bara för att han känner oro?

Förhoppningen är att pappan lyssnar mer till sitt barns behov än mammans åsikter. Sen får du önska annorlunda.

Visst kan man det men man kan också önska att en mamma kan låta pappan ta hand om barnet och ha förtroende för att han klarar av det minst lika bra som henne, även om han gör saker annorlunda än vad hon gör. Mamman såg inte barnet hemma hos pappa så man får väl förutsätta att pappan gjorde rätt bedömningar utifrån hur barnet mådde hos honom kan jag tycka.

Du missar ännu en gång att det finns mängder med pappor som också har problem, med mammor som inte lyssnar eller låter dem ta ansvar över sitt barn utan att sätta regler och gränser och komma med pekpinnar.

Eftersom barnet verkar ha ätit med god aptit får man förutsätta att barnet inte är som dig.

Ja , min önskan är att mammor och pappor ser sina barn som individer och respekterar dom. Tyvärr är det en misär för många barn. Här har det tagits pappor som exempel då det lyfts fram här av naturliga skäl. Självklart finns det många pappor därute som är kuvade och får inget förtroende. Jag känner till en som är det nu och min bästa kompis är en pappa som förlorat sina 2 barn pga en elak mamma. Så jag ser det på nära håll.

Men man kan inte utgå från att ts ljuger om sina problem. Klart att man måste se två sidor. Tyvärr har vi bara en sida här. Skriver en person så som ts gjort får man ändå lyssna på henne utan att säga att det inte stämmer. Hennes barn kanske mår bra hos pappan. Vi vet ingenting om det. Det hon skrev tycker jag , är oroväckande. Vi ser det på olika sätt , man måste ge folk en chans att få berätta. Sen väljer vi att tro på henne eller inte. För mig låter det inte bra när hon skriver; " han ville få mig ut ur barnens liv". Det hoppar dom flesta över som kommenterar här.

Många har istället sett det som handlar om ekonomi. Det är också viktigt. Viktigast är ändå att barn har dina båda föräldrar.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 18:41:16 följande:
    Ja , min önskan är att mammor och pappor ser sina barn som individer och respekterar dom. Tyvärr är det en misär för många barn. Här har det tagits pappor som exempel då det lyfts fram här av naturliga skäl. Självklart finns det många pappor därute som är kuvade och får inget förtroende. Jag känner till en som är det nu och min bästa kompis är en pappa som förlorat sina 2 barn pga en elak mamma. Så jag ser det på nära håll.

Men man kan inte utgå från att ts ljuger om sina problem. Klart att man måste se två sidor. Tyvärr har vi bara en sida här. Skriver en person så som ts gjort får man ändå lyssna på henne utan att säga att det inte stämmer. Hennes barn kanske mår bra hos pappan. Vi vet ingenting om det. Det hon skrev tycker jag , är oroväckande. Vi ser det på olika sätt , man måste ge folk en chans att få berätta. Sen väljer vi att tro på henne eller inte. För mig låter det inte bra när hon skriver; " han ville få mig ut ur barnens liv". Det hoppar dom flesta över som kommenterar här.

Många har istället sett det som handlar om ekonomi. Det är också viktigt. Viktigast är ändå att barn har dina båda föräldrar.
    Ingen utgår väl från att Ts ljuger? Däremot har Ts sin version och pappan sin. Sanningen brukar ligga ungefär mittemellan de två olika versionerna.

Jag ser inget oroväckande mer än att Ts oroar sig för sin ekonomi. Mer arbete kan lösa det problemet.
    Brumma skrev 2015-01-02 15:57:20 följande:

Än en gång - jag har inye skrivit ett ont ord till eller om TS. Inte heller har jag skrivit ngt ont om eller till "ensam vårdnadshavare". Det DINA inlägg jag svarar på.

Att döma andra är precis vad du verkar göra. Du verkar ha förutfattade meningar om nåde pappor och en del av oss som skriver här. Din attityd är både nedlåtande och fördömande.

Det är egentligen ingen som mött TS eller "ensam vårdnadshavare: speciellt negativt här - men det ÄR flera som reagerat på vad DU skrivit. Du står gör ganska stor del av det negativa i den här tråden. ..

Jag har inte anklagat dig för att bemöta någon dåligt med dina kommentarer. Det handlar om att du skriver att jag hittar på saker ur luften. Jag visade på ts som exempel precis som (ensam vårdnadshavare ). Exempel på det dom berättar om sitt liv med deras problem med pappor. De har /haft stora problem , alltså problemen inte dom kvinnorna personligen som du skulle ha skrivit till. Jag menar med andra ord att det är ett hån mot dom genom att mena att de hittar på sina svårigheter. Därför att jag har försökt och försöker lyssna och förstå dom. Det har jag fört fram här när det gäller ts. Du har rätt, dom flesta tycker att jag är dum som hittar på det jag läser som ts skrivit. Jag har fått försvara det för att nästan ingen har läst eller velat se det hon skriver om sina problem.

Jag har bestämt stått vid hennes sida då jag valt att tro på henne. Jag kan inte fråga pappan så jag måste börja nånstans. Det hon skriver känner jag igen. Min vän som förlorade sina båda barn har haft många jobbiga år utan sina barn. Mamman vände barnen mot honom så än idag har det ingen kontakt. Det är tragiskt och det började som för ts. Den här mamman gjorde allt för att ta bort pappan från barnen och hon lyckades. Ts gav indikationer på detta i hennes fall och jag tyckte synd om henne.

Jag fick många mot mig här för att jag visade snabbt vad jag tänkte om ts situation.

Dom flesta lever i normala förhållanden, nu menar jag med människor som respekterar varandra. Det (ensam vårdnadshavare ) berättade här är ju inte sunt eller det jag vet om min kompis liv utan sina barn, det var heller ingen sund skilsmässa. Det är främmande för oss flesta då det handlar om destruktiva beteenden. Vi vill inte se det hos någon. Det finns tyvärr och barn är dom som lider mest. Därför när jag hör eller ser något som verkar avvikande, då lyssnar jag extra noga. Är det inte så , då är det bra , men det kan vara så och då vill jag hjälpa om jag kan. Det är bättre att lyssna och fånga upp än att missa någon som kunde fått hjälp.

Det är min avsikt och inte att vara negativ. Jag har försökt att vara vänlig , trots att många gått hårt åt mig. Ja, jag har varit bestämd. Ja, annars hade ni manglat mig...;)

En sak till , jag har fått upprepa mig många gånger så om ni undrar över något mer kan ni läsa mina kommentarer igen. Det är ju trots allt fredag och många väntar på mig här. Så vi ska ha en fortsatt mysig fredag och jag önskar alla här en trevlig fredag och helg!

Jag har nog lärt mig nåt ändå vid närmare eftertanke , att inte kommentera på såna trådar utan försöka hjälpa andra med det jag kan i verkliga livet.
  • Brumma
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 21:40:08 följande:

Jag har inte anklagat dig för att bemöta någon dåligt med dina kommentarer. Det handlar om att du skriver att jag hittar på saker ur luften. Jag visade på ts som exempel precis som (ensam vårdnadshavare ). Exempel på det dom berättar om sitt liv med deras problem med pappor. De har /haft stora problem , alltså problemen inte dom kvinnorna personligen som du skulle ha skrivit till. Jag menar med andra ord att det är ett hån mot dom genom att mena att de hittar på sina svårigheter. Därför att jag har försökt och försöker lyssna och förstå dom. Det har jag fört fram här när det gäller ts. Du har rätt, dom flesta tycker att jag är dum som hittar på det jag läser som ts skrivit. Jag har fått försvara det för att nästan ingen har läst eller velat se det hon skriver om sina problem.

Jag har bestämt stått vid hennes sida då jag valt att tro på henne. Jag kan inte fråga pappan så jag måste börja nånstans. Det hon skriver känner jag igen. Min vän som förlorade sina båda barn har haft många jobbiga år utan sina barn. Mamman vände barnen mot honom så än idag har det ingen kontakt. Det är tragiskt och det började som för ts. Den här mamman gjorde allt för att ta bort pappan från barnen och hon lyckades. Ts gav indikationer på detta i hennes fall och jag tyckte synd om henne.

Jag fick många mot mig här för att jag visade snabbt vad jag tänkte om ts situation.

Dom flesta lever i normala förhållanden, nu menar jag med människor som respekterar varandra. Det (ensam vårdnadshavare ) berättade här är ju inte sunt eller det jag vet om min kompis liv utan sina barn, det var heller ingen sund skilsmässa. Det är främmande för oss flesta då det handlar om destruktiva beteenden. Vi vill inte se det hos någon. Det finns tyvärr och barn är dom som lider mest. Därför när jag hör eller ser något som verkar avvikande, då lyssnar jag extra noga. Är det inte så , då är det bra , men det kan vara så och då vill jag hjälpa om jag kan. Det är bättre att lyssna och fånga upp än att missa någon som kunde fått hjälp.

Det är min avsikt och inte att vara negativ. Jag har försökt att vara vänlig , trots att många gått hårt åt mig. Ja, jag har varit bestämd. Ja, annars hade ni manglat mig...;)

En sak till , jag har fått upprepa mig många gånger så om ni undrar över något mer kan ni läsa mina kommentarer igen. Det är ju trots allt fredag och många väntar på mig här. Så vi ska ha en fortsatt mysig fredag och jag önskar alla här en trevlig fredag och helg!

Jag har nog lärt mig nåt ändå vid närmare eftertanke , att inte kommentera på såna trådar utan försöka hjälpa andra med det jag kan i verkliga livet.

Du har skrivit rakt ut att jag bemött dem illa..

jag är mkt väl medveten om att många lever med destruktiva människor i sitt liv. Men utifrån vad jag läser så står du inte stått på hennes sida och trott på henne. Du har istället hittat på saker hon aldrig skrivit. Det är inte riktigt samma sak. Du fick många emot dig för att du läser in saker son inte står. Vad som fick MIG personligen att reagera var att du gav råd son skulle kunna få ts att förlora nåde vårdnad och boende...

Och nej. Trevlig har du definitivt inte varit, däremot försöker du gömma dig bakom ngn slags trevlig fasad samtidigt som du kommer med ganska otrevliga kommentarer och påhopp..

för att slippa upprepa så kan du ju läsa dina inlägg igen...
    Brumma skrev 2015-01-02 22:29:39 följande:

Du har skrivit rakt ut att jag bemött dem illa..

jag är mkt väl medveten om att många lever med destruktiva människor i sitt liv. Men utifrån vad jag läser så står du inte stått på hennes sida och trott på henne. Du har istället hittat på saker hon aldrig skrivit. Det är inte riktigt samma sak. Du fick många emot dig för att du läser in saker son inte står. Vad som fick MIG personligen att reagera var att du gav råd son skulle kunna få ts att förlora nåde vårdnad och boende...

Och nej. Trevlig har du definitivt inte varit, däremot försöker du gömma dig bakom ngn slags trevlig fasad samtidigt som du kommer med ganska otrevliga kommentarer och påhopp..

för att slippa upprepa så kan du ju läsa dina inlägg igen...

Du tar åt dig saker som inte är riktade mot dig. Det har du också gjort tidigare. Läs noga min kommentar du nyss citerat , då kanske du förstår vad jag menar. Dvs om du vill förstå. Du har och skriver till mig på det sättet att det är bara din åsikt som ska tas hänsyn till. Ironiskt nog så anklagar du mig för detta också, att jag bryr mig om bara det jag tycker är viktigt. Du har bestämt dig för att jag är elak så det spelar ingen roll vad jag skriver till dig. Vi talar helt enkelt olika språk. Och ja, jag försöker vara vänlig , men jag kan inte heller ta skit från folk som bara har en avsikt med att förolämpa mig. Titta på dina inlägg till mig. Du har inte varit trevlig eller är det inte nu heller. Kasta sten i glashus är ett passande uttryck här.

Jag har nämnt detta för dig tidigare , att det är inte bara du och jag som skriver här utan det finns många läsare här också. Jag önskade ALLA här en trevlig helg. Du känner inte mig på några inlägg i en tråd ändå har du stått för påhopp mot mig. Nej jag bryts inte ner så lätt bara för att du vid flera tillfällen påmint mig om att jag är si eller så. Ja. , du kan ju läsa dina inlägg mot mig om du inte minns. Det är saker som kan göra någon ledsen. Du kör på utan hänsyn och påpekar hur alla andra också ser på mig. Det är att frysa ut och mobba . Det är kanske inte din avsikt. Det är ändå det du gör. Vissa har svårt att se samband i en text. Kanske är det så för dig.

Jag brukar glömma av ganska snabbt om någon sagt något dumt till mig , sen är jag trevlig för att den personen inte ska vara ledsen och må dåligt när den sagt något som sårat. Kan tänka mig att detta kan misstolkas då du inte känner mig.

Ger man respekt , då är det lättare att också få respekt. Det gäller oss alla , så du behöver inte vända detta mot mig också. Så har du nämligen bemött mina inlägg.

Nu ska jag sova och jag önskar alla som läser och skriver en god natts sömn!
  • Brumma
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-03 00:39:06 följande:

Du tar åt dig saker som inte är riktade mot dig. Det har du också gjort tidigare. Läs noga min kommentar du nyss citerat , då kanske du förstår vad jag menar. Dvs om du vill förstå. Du har och skriver till mig på det sättet att det är bara din åsikt som ska tas hänsyn till. Ironiskt nog så anklagar du mig för detta också, att jag bryr mig om bara det jag tycker är viktigt. Du har bestämt dig för att jag är elak så det spelar ingen roll vad jag skriver till dig. Vi talar helt enkelt olika språk. Och ja, jag försöker vara vänlig , men jag kan inte heller ta skit från folk som bara har en avsikt med att förolämpa mig. Titta på dina inlägg till mig. Du har inte varit trevlig eller är det inte nu heller. Kasta sten i glashus är ett passande uttryck här.

Jag har nämnt detta för dig tidigare , att det är inte bara du och jag som skriver här utan det finns många läsare här också. Jag önskade ALLA här en trevlig helg. Du känner inte mig på några inlägg i en tråd ändå har du stått för påhopp mot mig. Nej jag bryts inte ner så lätt bara för att du vid flera tillfällen påmint mig om att jag är si eller så. Ja. , du kan ju läsa dina inlägg mot mig om du inte minns. Det är saker som kan göra någon ledsen. Du kör på utan hänsyn och påpekar hur alla andra också ser på mig. Det är att frysa ut och mobba . Det är kanske inte din avsikt. Det är ändå det du gör. Vissa har svårt att se samband i en text. Kanske är det så för dig.

Jag brukar glömma av ganska snabbt om någon sagt något dumt till mig , sen är jag trevlig för att den personen inte ska vara ledsen och må dåligt när den sagt något som sårat. Kan tänka mig att detta kan misstolkas då du inte känner mig.

Ger man respekt , då är det lättare att också få respekt. Det gäller oss alla , så du behöver inte vända detta mot mig också. Så har du nämligen bemött mina inlägg.

Nu ska jag sova och jag önskar alla som läser och skriver en god natts sömn!

Vi kan väl säga som så att dina inlägg kanske inte uppfattas som du tänkt att de skall uppfattas isåfall. Det kan bli så med skriven text ibland..

Ja, jag har svarat med "tuffa" ordalag ibland - jag har svagheten att svara i samma ton som ngn skriver i nämligen.

Du vränger det jag skriver och uppenbarligen har du bestämt dig för att jag är en av "de elaka" och att jag inte stöttar del som har det tufft. Det visar på att du faktiskt inte vet ngt om mig och att du läser in en väldigt massor som inte står även i mina texter.

Jag orkar inte diskutera med ngn som ändå vränger minsta ord jag säger. Fick nog av det häromdagen med en annan person som gör precis det du gör.

Kanske missuppfattas även det jag skriver men som sagt så är det inte helt ovanligt med skriven text.

Ha en bra helg nu.
    Anonym (mamma) skrev 2015-01-02 10:08:26 följande:

I mitt fall så är Familjerätten på pappans sida. De ska vara på barnets sida.

Kan nån förklara för mig.

jag mailar pappan om saker och ting om vårt barn men det ignorerar han, tex när vårt barn haft maginfluensa o hen har precis börjat äta dagen innan hen skulle till pappan. Då tar pappan ut hen till Mcdonald´s och sen på kvällen får hon köttfärssås o pasta. Hur bra är det för barnet när precis kräkt och haft med magen.

Och när barnet inte tål klor så tar han ändå barnet till simhuset. Fast jag har sagt till.

Familjerätten säger bara jaja dem bryr sig inte ett skit.

Ni som har varit med om samma kan skriva till mig.

att pappan vägra samarbeta. Det ska vara på hans villkor hela tiden.

Jag mailar pappan att är det inte bättre att vi 2 samarbeta istället för att ha myndigheterna sidan om. Men han svarar inte på det.

Han vill BARA ta ifrån mig mitt barn.

Här pekar mamman på att allt ska vara på pappans villkor. Hon är rädd om sitt barn och visar pappan det, som han ignorerar. Mamman avslutar med att säga att pappan BARA vill ta ifrån henne barnet.
    Anonym (mamma) skrev 2014-12-31 10:00:17 följande:

Skulle jag yttra mig till pappan om vår dotter så blir det konflikt.

Stänger jag munnen och inte säger nått. Då funkar allt.

Som tex vår dotter tål inte klor och han går ändå till badhuset.

Vår dotter har själv sagt till sin pappa detta men hon säger han lyssna inte mamma.

Han tar inte hänsyn till vår dotter eller mig som mamma. Han ska bara trycka ner mig,

Den här mamman har jag förbisett här. Hon försökte göra sin röst hörd 2 gånger. Här säger hon klart och tydligt att hon känner sig nedtryckt av pappan. Dottern har själv sagt till pappan att hon inte tål klor, pappan lyssnar inte ens på henne. Just den här kommentaren säger hur mamman upplever sin situation.

Kanhända att hon överdriver, MEN det vet ingen av oss. Hon kan inte ta med allt som händer. Dessa exempel är kanske det sista som hänt. Det handlar om en helhet vi inte har en insyn i. Detta var bara en del , en början i hennes berättelse. Vi får förmodligen inte veta mer. När någon skriver på detta sättet som om den är nedtryckt , då lyssnar jag. Sen får man se efter hand vad som är rimligt att tro på. Fokuserar man bara på dessa exempel som går att ta på som, klor och magsjuka kan man missa dom verkliga problemen , som kan stämma med att en förälder kan förlora sitt barn på grund av en konflikt mellan föräldrarna. Det värsta som kan hända är att barnet förlorar sin mamma eller pappa.

Vi behöver ett öppet sinne för att kunna fånga upp dom som har det svårt i destruktiva situationer.

Först måste man låta folk berätta och kanske fråga istället ; "på vilket sätt är du rädd att förlora ditt barn?" Då kan personen öppna sig försiktigt, och kanske man kan hjälpa denna mamma. Det ÄR svårt för många att uttrycka sig i skrift. Då kanske man kan hänvisa till annan hjälp. Man kan ändå lyssna , lyssna är också att begrunda , tänka efter och stanna till för att på bästa sätt kunna svara den som behöver hjälp.

Läser du detta (mamma) , så är jag ledsen för att jag inte såg din första kommentar. Just då var jag fullt upptagen med att svara på andra kommentarer.

Jag har gått tillbaka för att se min del i denna tråd och då såg jag att du faktiskt fanns där bland alla längre kommentarer. Det är första gången jag själv skriver här en sån här tråd. Det tråkiga är att du fick för lite tid här. Är du orolig , försök att prata med någon annan på Familjerätten. Du kanske kan beställa en tid och prata med dom live. Det kan vara lättare än telefon. Då kan du berätta vad som tynger dig , när det gäller din dotter. Prata bara med dom om din dotter, inte om hur han är mot dig. Ni är skilda. Han har bara skyldigheter mot sin dotter. När du skriver till honom måste du vara saklig och bara ta med det som rör din dotter. Inte meningar som ; "Varför gör du det här mot mig" Antyder du något om dig då kommer han inte ens läsa det som rör din dotter. Detta var bara ett exempel, för att visa poängen. Försök att skriva lte neutralt till honom , då kan han lyssna. Tror du att han är en fara för er dotter , då måste du vara tydlig och på ett sakligt sätt tala om vad du har grund för din oro. Det kan vara så att han vill bara ha en chans att sköta er dotter på sitt sätt. Han borde också känna sitt barn. Det är ändå sant , han måste lyssna på henne när det som känns mindre bra för henne. Du vet mer än mig om detta, så gör det du tror är bäst för din dotter.

Kram på dig och lycka till!

Den här kommentaren fick mig att reagera, det här hade jag som grund till det jag skrivit. Jag har t.o.m använt mig av ts ordföljd när jag skrivit. Så om jag hittar på dom orden som jag fått höra flera gånger att jag gör, då hittar ts också på detta Här är en befogad oro av ts, då pappan stämde henne på själviska grunder. Läs och förstå.

Anonym (minna) skrev 2014-12-29 23:06:29 följande:

Pappan stämde mig och la fram en massa gamla tjafs mellan oss som anledning till att han skulle vara bättre pappa. Han har nån slags ilska mot mig och hans tanke var att hämnas, försöka få ut mig ur barnens liv. Men han fick inte som han ville, han gick sen frivilligt med på att skriva avtal så tänkte han äntligen lagt det gamla bakom sig då...

Ska kontakta min Advokat, men vet inte riktigt vad hon skulle kunna bistå med om jag inte ska stämma honom då, men det vill jag inte. Är så trött på att vara i strid och vill ha lugn och ro för mig och barnen, ser att dottern får oro inom sig när vi inte är överens också

Allt detta har jag förklarat många gånger och visat upp denna kommentar en gång tidigare. Dessa 3 kommentarerna, denna med ts och dom 2 av (mamma) dom är inte lika men har en sak gemensamt det andas oro av dom. Det måste man vara öppen för.
    Anonym (minna) skrev 2014-12-29 21:05:17 följande:
    Känner mig så fruktansvärt ledsen och besviken (( 
    Jag vill också få till stånd en överenskommelse om hur jag och pappan ska planera och betala barnens aktiviteter, försäkringar, glasögon och oförutsedda utgifter som kan komma när man har barn.  Det känns som jag får stå för allting, och han slingrar sig med "sköt ditt på din vecka och gör vad du vill, så sköter jag mitt" så blir det så att jag får betala allt i slutändan, bortsett från hans plötsliga shoppingrunda nu igår då. Jag är absolut inte rik, lever som ensamstående på samma inkomst som de som har socialbidrag ungefär. Hos pappan är dom två och har båda fasta löner.
    Har ni några tips till mig?  Behöver verkligen alla råd som jag kan få  
    Något om ekonomi för dom som fastnat mest för detta, MEN inte ens har sett HELA den biten som ts förklarar. Det har slutat med att HON inte bara måste stå för ytterkläder utan för ALLA stora kostnader också som rör barnen. Ja. , detta bortsett från hans PLÖTSLIGA shoppingrunda som då inträffat EN gång. Med andra ord , det finns saker att ifrågasätta hos den här pappan . Han vill sköta sitt med barnen på sina veckor. Låter rimligt. Då får Han också ta med utgifter som ts nämner här som är UTÖVER kläder.

Detta jag har tagit upp med dessa 2 kommentarer är fullt tillräckligt för att ta ts situation på allvar. Dessutom skriver ts i början av sitt inlägg att pappan krånglar med det mesta. Vad innebär det?

Det vet vi inget om.

Det jag fått höra att jag lägger in saker som inte finns är dock UPPENBART för alla att läsa , OM man läser och VILL förstå.

Jag har skrivit ett inlägg till Ts om ekonomi med lite råd , där jag också nämner att EN inte ska dra hela lasset själv.

Har man barn då måste man samarbeta om detta ts nämner här, inte välja ut det som passar en själv. Ska barnet som behöver glasögon inte få några pga att en av förälder inte tar sitt ansvar och delar kostnaden med den andra föräldern. I detta fallet är den andra föräldern ensamstående och har inte råd att betala även hans del också.

Även om hon hade haft pengar till det ska hon inte betala hans del. Förmodligen hade hon gjort det ändå. Hon hade tänkt att barnet behöver glasögon. Det är att ställa sig själv åt sidan och tänka på barnet, inte som pappan som istället tänker på sig själv och använder sin ilska för mamman , som ett hinder till att tillgodose barnets behov.

Ts tar hand om sina barn , men hon behöver avlastas , det ville hon ha tips om just här.

Dessa sista kommentarerna är riktade till alla läsare. Jag har redan kommenterat om allt detta utan att blivit hörd här. Det betyder inte att alla tänker som dom som kommenterar. Jag vill visa att det finns mer att se än det som först möter en.

Det ÄR inte alltid som det ser ut att vara. Så om ni möter någon med liknande problem , LYSSNA!

Kanhända att ni får en helt annan bild av situationen än den ni först kunde se. Då kanske vi alla kan hjälpa den personen istället för att göra henne/honom ledsen pga bristande förståelse.

Din förståelse kan hjälpa någon att förändra sitt och kanske barnens liv också, till ett liv i glädje och harmoni.

Jag har skrivit mycket här i tråden , så tack alla som orkat läsa mina lite långa kommentarer!

Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 13:50:37 följande:

Jag har läst det ts skrivit. Sen finns det visst vissa frågetecken. Det räcker ändå med det hon skriver, därför att innehållet när det gäller stämningen är informativ. Det handlar om i stället , om man väljer att tro på ts eller inte. Tror ändå att dom som väljer att skriva i "känsliga rummet" har grund för sina problem.

Trevlig fredag!

Har tänkt på detta om "känsliga rummet ".

Jag har här kommenterat kort om "känsliga rummet". Tror det var första gången det nämndes här. Människor som vänder sig hit har speciella problem . Det är sårbara i sin situation. Därför om man tittar på reglerna av FL , så uppmanas det att vara extra respektfull i detta rummet. Mot alla! Framförallt behöver den som startat tråden tröst och förståelse för sin situation, därför uppmanas vi att använda silkeshandskar när vi diskuterar om ts situation. Detta är inte "uppdrag granskning" utan här handlar det om att stötta ts och inte argumentera om vem som har rätt och fel. Nu har det fokuserats på det istället, för att som det var tänkt från början att trösta och visa förståelse för någon i en sårbar situation.

Har tittat lite i andra trådar efter denna, vilken respektlös attityd folk har här på FL! Mest mot varandra dvs dom som kommenterar. Ts får också ta emot sårande kommentarer. Värst är att läsa när det handlar om barn. Min spontana tanke här är; hur kan man utsätta sig själv för detta genom att som en ts skriva ett inlägg i "känsliga rummet"? Eller kan det vara så att personen som är ledsen pga sin situation, tänker att den kommer att få råd och tröst här på FL?

Tänker på alla ungdomar som läser här. Vad ger det dom för signaler?!

Vuxna borde veta hur man uppför sig. Vi kan inte tala om för tonåringen där hemma att han ska uppföra sig, om vi själva visar att det är OK att uppföra sig respektlöst mot andra.

Självklart gäller detta mig och dig. Andra trådar är mycket värre än denna. Usch , jag skämdes för att vara vuxen när jag läste där..!

Stackars ts där också, försvann i ett hav förödmjukelse, människor sinsemellan.
Svar på tråden Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(