• Swagger

Slutade ditt första barn att amma självmant?

Skriv gärna hur gammalt ditt barn var när det slutade amma. Om du aktivt behövde göra något för att få barnet att sluta amma så skriv gärna vad du gjorde.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Slutade ditt första barn att amma självmant?
  • Donum

Våra två har slutat självmant och så smidigt att jag kommit på först någon månad senare att de visst inte ammas längre. Minns inte exakt ålder men ca 1,5 år har de varit när de har slutat.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Gina43
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-29 11:18:59 följande:

Nej. De var så stora då så att det inte handlade om hunger eller törst. Gick upp och vaggade eller la dem uppe på mitt bröst och guppade dem istället. De behövde hjälp med att somna om vid uppvak så bytte vanan att somna om vid bröstet till att kunna somna om med bara närhet. 

Tack för svar! Det låter bra, tack för tips. Vi har funderat på att försöka göra något liknande, men vår kille är fortfarande liten (inte bara till åldern utan även liten i längd/vikt - föddes tillväxthämmad 1 mån tidigt). Han är nu 5,5 månader, okorrigerad ålder. Vi får låta lillen få sina nattmål några månader till! Ska även höra med BVC.
  • Smulan 89

Första barnet kunde jag inte amma pga tarmsjukdom hos barnet. Han har haft dropp i blodet sen dag två (är idag strax över 4 år). Han fick 5-10 ml av min mjölk 5 ggr/dag. Jag pumpade ur i 3 mån, sen tröttnade jag.

Andra barnet fick flaska efter ca 3 mån pga en kombination av att jag ville sluta amma och mjölken inte helt räckte. Att sluta amma var det bästa jag har gjort. Trivdes aldrig med det, men slet några månader för barnens skull.

Tredje barnet kommer i påsk och tror att jag kommer att testa att amma, men det blir antagligen flaska ganska snabbt.

• Ragnar

Båda mina barn slutade amma själva. Första barnet var runt 2 år när han slutade helt. Andra var runt 2,5 år. Det trappades ner av sig själv. Sista veckorna ammade de inte ens en gång om dagen. Jag hade gott om mjölk kvar så hade de velat hade de kunnat amma längre.

• MammAmma

Mina barn har varit 22 mån, 18 mån, 16 mån och 27 mån när de slutat ammas. Ingen av dem slutade självmant men det gick ganska lätt.

• minerva123

Sonen var nästan 10 månader när han självmant tappade intresset. Han hade utan problem ammats till sömns sedan dag 1, men plötsligt en kväll vände han bara bort huvudet och ville inte amma igen efter det. Jag var väldigt lättad över hur smidigt det gick eftersom 10-11 månader var max jag hade kunnat amma pga IVF och syskonförsök.

• Ellie

Mitt barn ammades till ca 27 månaders ålder. Då ville jag sluta pga graviditet och det gjorde ont när hon ammade. Hon själv hade valt att fortsätta ett bra tag till om jag tillåtit det. Trots det gick det relativt lätt. Jag sade nej på natten när hon ville amma, och hon grät ca 5 min ett par gånger per natt i ett par nätter. Kramade henne istället.
    Sedan frågade hon efter bröstet någon gång per vecka i ett par månaders tid, men gav sig genast när jag sade att vi slutat med det nu.

• Alexi

Vid åtta månader tappade dottern helt intresset för amningen. Jag hade enbart delammat från början då amningen strulade rätt mycket i början och vi hade därför kört flaska och amning parallellt hela vägen. Så därför var amningen aldrig särskilt viktig för henne, mat som mat liksom.

Andra barnet helammades i nästan nio månader. Där tvingade vi bort nattamningen vid 11 månader och därefter tappade han intresset för dagamningen då vanlig mat var mer intressant tydligen.

• Penida

Nja, hon valde flaskan framför bröstet när hon var 6 månader.

Avskyr CIO-metoder
  • tomsfru

svårt att säga, men vid 9 mån pumpade jag ur och gav mjölk i flaska 250 morgon o 250 kväll för att gå över till välling en mån senare då jag skulle börja jobba sedan. o de gick iaf smidigt med den övergången. dottern sov dock hela nätter (10-12 tim) från 5 mån självmant så det underlättade säkerligen eftersom det inte var någon nattamning.
    nu väntar vi nästa i början av feb så det visar sig hur det går med den bebisen

• Shorona

Jag var tvungen att sluta amma honom när han var 2,5 veckor då det visade sig att han inte tålde min mjölk. Så det var inte frivilligt varken för honom eller mig. Dessutom var det ett helvete att få honom att acceptera både flaska och ersättningen.

• Venna

Ja, dottern var 7-8 månader tror jag, hon bara vände bort huvudet och var inte ett dugg intresserad längre, så det gick smidigt.

Lillebror däremot... Han skulle nog ha kunnat ammas i flera år. Honom fick jag hjälpa att vänja sig av. Han ammade på dagen i ett år och sedan nattammade jag ytterligare några månader.

Svar på tråden Slutade ditt första barn att amma självmant?