• Anonym (Fråga)

hjälp med att skydda sgi

Hej!

Arbetar 85% nu. 33 timmar schemalagd och 1 timme planeringstid som jag gör när jag vill.

Jag arbetar olika timmar varje dag.

7 tim måndag - 1/8 fp

6 Tim tisdag1/4 fp

8 Tim onsdag 0 fp.

6 timmar torsdag och fredag =1/2 tillsammans

Detta blir ju att jag tar ut 7/8 i veckan för då tar jag även ut fp för min planeringstid som jag har. Planeringstiden brukar jag oftast ta på onsdagar så det blir 9 timmar den dagen.

Gör jag fel? Behöver jag bara ta ut 6 timmar? Hur redovisa det?

Kan jag ta 1/4 sgi fp på lördagen också för att få lite mer pengar?

• Svar på tråden hjälp med att skydda sgi
  • Anonym (Fråga)

Glömde skriva att jag fyller upp med fp för att skydda min sgi

• Försäkringskassan

Hej!

Om du arbetar 85 % behöver du ta ut minst en ¾ dag per vecka för att skydda din SGI. Du kan ta ut föräldrapenning så som du har planerat, även om det blir mer än en ¾ dag per vecka och då kan du även ta ut det på lördagar eftersom du tar ut ¼  dag på fredagar.

Du skulle även kunna ta ut en 3/4 dag på lägstanivå på en ledig dag. Du kommer att få mindre i ersättning men sparar lite på dagarna då. För att ta ut en 3/4 dag under din lediga dag behöver du inte ta ut några andra dagar i anslutning till den lediga dagen, vilket du skulle behöva göra om du tar ut det på sjukpenningnivå på en ledig.

Hälsningar

Ella, handläggare

• Anonym (Fråga)

Tack för svar!

Men om vi bortser från min möjlighet att ta fp på helgen... jag kan alltså ta ut så som jag gör dvs 7/8 under veckan? Tänkte ang min planeringstimme som inte är schemalagd.. det är ok att göra som jag tänkt även fast det blir mer än 40 timmar?

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan ta ut som du tänkt, men att det räcker med att du tar ut 3/4 dag tillsammans i föräldrapenning som motsvarar 6 timmar per vecka om du arbetar 85 %.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden hjälp med att skydda sgi