1-åring vägrar somna, hjälp!
Har tidigare skrivit ett inlägg om sonens dåliga sömn men sedan dess har det blivit sämre så känner att jag behöver mer tips och råd.
Sonen har precis fyllt ett och har sovit dåligt en längre period nu. Han sov bra när han var riktigt liten men det är från ca 8 månaders ålder vi haft stora problem. Tänkte att det var separationsfas och har försökt vänta ut det men det blir bara värre.
Från början var det bara nätterna som var jobbiga med många uppvak, sen började han vakna även på kvällarna men nu går det inte ens att få honom att somna på kvällarna längre.
Han brukar bli trött runt 19:30 men det räcker med att vi kommer in i sovrummet så börjar han skrika. Försöker jag lägga honom i sängen, jag ligger bredvid, så ska han bara krypa iväg. Om jag håller i honom så att han inte kan krypa iväg så skriker han tills han inte får luft och nästan kräks. Tidigare så brukade han skrika lite och sen somna men nu kan han skrika i över en timme utan att somna och det känns inte okej på nåt sätt. Han blir tyst med jämna mellanrum men precis precis när han är på väg att somna så börjar han skrika igen.
Har provat att amma honom till sömns men samma sak då, precis när han är på väg att somna så släpper han bröstet och sätter sig upp och kryper iväg.
Det är som att han gör allt för att kämpa emot sömnen och vi lyckas inte få honom att komma ner i varv.
Det kan gå att få honom att somna i bärselen, då vaknar han när man lägger ner honom men då kan det gå att amma honom så att han somnar.
Men när han väl somnat så kommer nästa problem - han vaknar efter 20-30 minuter och är klarvaken och det är samma problem igen med att få honom att somna.
Nu har vi lite gett upp försöken att få honom att somna på kvällarna och han får vara uppe med oss istället men det känns inte heller bra för han är ju trött egentligen. När det sen är dags för oss att gå och lägga oss vid 22 tiden så somnar sonen ändå inte på en gång utan jag måste amma och "hålla fast" och hålla på i en 30-40 min innan han somnar.
Någon som har tips? Vi har provat att sova 1 gång dagtid, att sova 2 gånger. Sova sista gången tidigt, sova sista gången sent osv osv. Vi har en tydlig kvällsrutin och släcker ner lampor och sånt. Men inget har haft effekt.
Iom att sonen sen också vaknar med 20 min till 1 timmes mellanrum hela nätterna så orkar jag snart inte mer så alla tips tas tacksamt emot.