• oliviaz

1-åring vägrar somna, hjälp!

Har tidigare skrivit ett inlägg om sonens dåliga sömn men sedan dess har det blivit sämre så känner att jag behöver mer tips och råd.

Sonen har precis fyllt ett och har sovit dåligt en längre period nu. Han sov bra när han var riktigt liten men det är från ca 8 månaders ålder vi haft stora problem. Tänkte att det var separationsfas och har försökt vänta ut det men det blir bara värre.

Från början var det bara nätterna som var jobbiga med många uppvak, sen började han vakna även på kvällarna men nu går det inte ens att få honom att somna på kvällarna längre.

Han brukar bli trött runt 19:30 men det räcker med att vi kommer in i sovrummet så börjar han skrika. Försöker jag lägga honom i sängen, jag ligger bredvid, så ska han bara krypa iväg. Om jag håller i honom så att han inte kan krypa iväg så skriker han tills han inte får luft och nästan kräks. Tidigare så brukade han skrika lite och sen somna men nu kan han skrika i över en timme utan att somna och det känns inte okej på nåt sätt. Han blir tyst med jämna mellanrum men precis precis när han är på väg att somna så börjar han skrika igen.

Har provat att amma honom till sömns men samma sak då, precis när han är på väg att somna så släpper han bröstet och sätter sig upp och kryper iväg.

Det är som att han gör allt för att kämpa emot sömnen och vi lyckas inte få honom att komma ner i varv.

Det kan gå att få honom att somna i bärselen, då vaknar han när man lägger ner honom men då kan det gå att amma honom så att han somnar.

Men när han väl somnat så kommer nästa problem - han vaknar efter 20-30 minuter och är klarvaken och det är samma problem igen med att få honom att somna.

Nu har vi lite gett upp försöken att få honom att somna på kvällarna och han får vara uppe med oss istället men det känns inte heller bra för han är ju trött egentligen. När det sen är dags för oss att gå och lägga oss vid 22 tiden så somnar sonen ändå inte på en gång utan jag måste amma och "hålla fast" och hålla på i en 30-40 min innan han somnar.

Någon som har tips? Vi har provat att sova 1 gång dagtid, att sova 2 gånger. Sova sista gången tidigt, sova sista gången sent osv osv. Vi har en tydlig kvällsrutin och släcker ner lampor och sånt. Men inget har haft effekt.

Iom att sonen sen också vaknar med 20 min till 1 timmes mellanrum hela nätterna så orkar jag snart inte mer så alla tips tas tacksamt emot.

• Svar på tråden 1-åring vägrar somna, hjälp!
  • Alexi

Har ni utrett alla ev medicinska problem som kraftigt kan påverka sömnen? Reflux? Allergier?

• Annelie 76

Sök hjälp. Får ni ingen hjälp på Bvc så sök er vidare till barnmottagningen på närmaste sjukhus. Se till att de kollar alla besvär som kan vara och är han frisk så be om nån medicin som får honom att sova. Situationen är ju ohållbar för er alla. Min son har sovit dåligt sen han var bebis men inte på långa vägar så illa som ni har det. Han är aktiv och vill inte missa nåt så man får tvinga honom att lägga sig ner och slappna av. Han vaknar på natten också men somnar om, det har han alltid gjort. Vår situation är jobbig men hanterbar, hade jag det som du hade jag blivit tokig...

• oliviaz

Nej det har vi väl inte gjort direkt men vi har pratat med både läkare och sköterskan på bvc om problemen vi har med hans sömn och de verkar inte anse att det är något medicinskt problem.

Vi har provat mjölkfritt men det var ingen skillnad (körde mjölkfritt i 2 veckor)

När det gäller reflux så borde han väl ha kräkts mycket som bebis? Eller behöver det inte vara så? Har funderat på reflux iom att han sover bra i vagnen på dagtid och då sitter han mer upp när han sover. Men eftersom vi inte hade problem med kräkningar och sånt när han var liten så har jag lite uteslutit det.

• oliviaz
    Annelie 76 skrev 2014-12-26 12:33:32 följande:

Sök hjälp. Får ni ingen hjälp på Bvc så sök er vidare till barnmottagningen på närmaste sjukhus. Se till att de kollar alla besvär som kan vara och är han frisk så be om nån medicin som får honom att sova. Situationen är ju ohållbar för er alla. Min son har sovit dåligt sen han var bebis men inte på långa vägar så illa som ni har det. Han är aktiv och vill inte missa nåt så man får tvinga honom att lägga sig ner och slappna av. Han vaknar på natten också men somnar om, det har han alltid gjort. Vår situation är jobbig men hanterbar, hade jag det som du hade jag blivit tokig...

Som grädde på moset så blev min man sjuk när sonen var ca 3 månader så har tagit hand om sonen själv sen dess i princip. Så jo jag är på gränsen till tokig nu, kanske tom över gränsen...
  • Cathy

Vår tjej är 1år och har alltid sovit dåligt. Jag förstår dig, har själv varit på gränsen till att bli skogstokig flera gånger. Nu sover hon bättre, vaknar fortfarande vissa nätter (och kan ibland skrika i ett par timmar i sträck) men somnar oftast om snabbt. Det första jag märkte att hjälpte var att vi inte lekte med henne sent på kvällen utan lät henne varva ner. Men det jag tror hjälpt mest är nattlampan. Har på en lampa som lyser svagt hela natten och när hon vaknar börjar hon inte skrika hysteriskt längre. Kvällsvällingen har väl också hjälpt. Och att hon helt enkelt känner sig mer trygg i sin egen säng. Hon har ett gosedjur/speldosa hon kan själv dra igång när hon vaknar och kan då somna om själv. Vi har även hjul på spjälsängen och kan 'vagga' henne genom att röra sängen. Jag hoppas läget blir bättre för jag vet precis hur tröttsamt det där är....styrkekram

• Vinterankan

Vi hade stora problem med vårt äldsta barn som vägrade att somna och den enda lösningen vi kom på som fungerade var att låta henne styra själv. Hon fick helt enkelt vara uppe tills hon somnade på egen hand. Ibland i vårt knä framför tv:n men oftast någonstans på golvet. När hon väl somnat så sov hon hårt så då var det inga problem att bära henne till sängen. Det jobbiga var att hon somnade ca 2 timmar senare än vad jag ville lägga mig så jag fick skjuta på mitt dygn med att lägga mig senare, åka till jobbet senare och vara allmänt väldigt trött en period.

Men hon lärde sig i alla fall att somna och efter en tid så gick det att få henne att somna i vår säng tillsammans med oss och sedan i hennes egen säng.

• liol1973
    oliviaz skrev 2014-12-26 12:39:01 följande:

Nej det har vi väl inte gjort direkt men vi har pratat med både läkare och sköterskan på bvc om problemen vi har med hans sömn och de verkar inte anse att det är något medicinskt problem.

Vi har provat mjölkfritt men det var ingen skillnad (körde mjölkfritt i 2 veckor)

När det gäller reflux så borde han väl ha kräkts mycket som bebis? Eller behöver det inte vara så? Har funderat på reflux iom att han sover bra i vagnen på dagtid och då sitter han mer upp när han sover. Men eftersom vi inte hade problem med kräkningar och sånt när han var liten så har jag lite uteslutit det.

Vad var det som gjorde att ni provade mjölkfritt? Det tar 2 veckor innan mjölken gått ur barnets kropp så beroende på symptom är rekommendationen att köra 4-12 veckor innan man utvärderar. 2 veckor känns som alldeles för kort tid.

Gällande sömnen känns det som att sovrummet, sängen och sovandet börjat förknippas med konflikter och tvång för honom så det viktigaste är nog att försöka bryta det mönstret. Dottern har också haft svårt att somna i perioder, runt 8-10 månader var inte 2h nattningar ovanliga, och det var jätte jobbigt. Det jag lärde mig var att aldrig hålla i henne eller tvinga henne att lägga sig då, för hon började också visa tecken på att förknippa sänggåendet med konflikter och tvång. Det kunde ta 30 minuter innan hon slutade hoppa i spjälsängen och var redo att lägga sig ner, men hon gjorde det tillslut helt självmant, och det var så hon "varvade ner" då. Strax efter den perioden somnade hon själv i din älskade säng på 15 min, men hade vi hållit i henne eller tvingat ner henne skulle hon ha hatat den sängen istället. Nu vid tre ligger hon och sjunger innan hon är redo att blunda och sova, så hennes egenvalda nedvarvning varierar med åldern, men ingen har varit den som vi som vuxna skulle valt eller har ansett optimal. ;)
  • oliviaz
    Cathy skrev 2014-12-27 20:58:58 följande:

Vår tjej är 1år och har alltid sovit dåligt. Jag förstår dig, har själv varit på gränsen till att bli skogstokig flera gånger. Nu sover hon bättre, vaknar fortfarande vissa nätter (och kan ibland skrika i ett par timmar i sträck) men somnar oftast om snabbt. Det första jag märkte att hjälpte var att vi inte lekte med henne sent på kvällen utan lät henne varva ner. Men det jag tror hjälpt mest är nattlampan. Har på en lampa som lyser svagt hela natten och när hon vaknar börjar hon inte skrika hysteriskt längre. Kvällsvällingen har väl också hjälpt. Och att hon helt enkelt känner sig mer trygg i sin egen säng. Hon har ett gosedjur/speldosa hon kan själv dra igång när hon vaknar och kan då somna om själv. Vi har även hjul på spjälsängen och kan 'vagga' henne genom att röra sängen. Jag hoppas läget blir bättre för jag vet precis hur tröttsamt det där är....styrkekram

Vi leker inte heller med sonen på kvällen men han håller igång rätt bra själv och kommer liksom aldrig ner i varv ordentligt. Just bu vägrar han även att äta annars så är det gröt som han får på kvällen .

Jag tror att han skulle sova bättre i sin egen säng men där vägrar han ligga så vi får se om vi kommer så långt att han sover i den någon gång.

Lampa har vivi o ckså som lyser.

Tack för styrkekram, det behövs!
  • oliviaz
    Vinterankan skrev 2014-12-28 10:43:24 följande:

Vi hade stora problem med vårt äldsta barn som vägrade att somna och den enda lösningen vi kom på som fungerade var att låta henne styra själv. Hon fick helt enkelt vara uppe tills hon somnade på egen hand. Ibland i vårt knä framför tv:n men oftast någonstans på golvet. När hon väl somnat så sov hon hårt så då var det inga problem att bära henne till sängen. Det jobbiga var att hon somnade ca 2 timmar senare än vad jag ville lägga mig så jag fick skjuta på mitt dygn med att lägga mig senare, åka till jobbet senare och vara allmänt väldigt trött en period.

Men hon lärde sig i alla fall att somna och efter en tid så gick det att få henne att somna i vår säng tillsammans med oss och sedan i hennes egen säng.

Han somnar aldrig hur länge vi än låter honom härja runt. När han blir för trött så ställer han sig på golvet och skriker men somnar nej det gör han inte tyvärr. På sin höjd vilar han huvudet mot soffan när han går förbi.

Men just nu låter vi honom styra, försöker söva när han verkar trött går det inte så går vi upp igen. Förhoppningsvis leder det fram till någon form av rutin.
  • oliviaz
    liol1973 skrev 2014-12-28 14:53:10 följande:

Vad var det som gjorde att ni provade mjölkfritt? Det tar 2 veckor innan mjölken gått ur barnets kropp så beroende på symptom är rekommendationen att köra 4-12 veckor innan man utvärderar. 2 veckor känns som alldeles för kort tid.

Gällande sömnen känns det som att sovrummet, sängen och sovandet börjat förknippas med konflikter och tvång för honom så det viktigaste är nog att försöka bryta det mönstret. Dottern har också haft svårt att somna i perioder, runt 8-10 månader var inte 2h nattningar ovanliga, och det var jätte jobbigt. Det jag lärde mig var att aldrig hålla i henne eller tvinga henne att lägga sig då, för hon började också visa tecken på att förknippa sänggåendet med konflikter och tvång. Det kunde ta 30 minuter innan hon slutade hoppa i spjälsängen och var redo att lägga sig ner, men hon gjorde det tillslut helt självmant, och det var så hon "varvade ner" då. Strax efter den perioden somnade hon själv i din älskade säng på 15 min, men hade vi hållit i henne eller tvingat ner henne skulle hon ha hatat den sängen istället. Nu vid tre ligger hon och sjunger innan hon är redo att blunda och sova, så hennes egenvalda nedvarvning varierar med åldern, men ingen har varit den som vi som vuxna skulle valt eller har ansett optimal. ;)

Prövade mjölkfritt i hopp om att det var det som påverkade sömnen, han var tvungen att käka minifom fram till han var strax över 6 månader och vi började med minifom igen 2 ggr efter att vi slutat så tänkte att han kanske hade nåt Knas med mage .

Om sonen hoppade i spjälsängen så skulle jag se det som en vinst ;) han står och skriker hysteriskt så fort man sätter honom i spjälsängen så nu står den mest och samlar damm :)

Sedan vi börjat söva i selen så är det bättre, han skriker inte hysteriskt så fort man kommer in i sovrummet och idag somnade han i sängen utan att behöva sövas i sele först. Han hade visserligen sovit i selen en sväng 2 timmar tidigar .

Förhoppningsvis utmynnar den här rutinlösa tiden i nya rutiner. Men just nu söver vi sonen när han verkar trött utan att titta så mycket på klockan. Dagtid sover han i vagnen och det är inga proble . På kvällarna händer det att sövningarna misslyckas ochvi får gå upp igen. Men det vore så skönt att få ha ett barn som sov (och åt) men det kommer väl antar jag...
Svar på tråden 1-åring vägrar somna, hjälp!