• Anonym (Vilsen)

Han vill alltid att jag ska dricka

Min man vill alltid att jag ska dricka "för att slappna av och bli lite mysig". Jag tycker väl att det är ok ibland, typ på helgen när man har grejat hela dagen el liknande. Nu är det snart julledighet, min man var ledig redan idag och när jag kom hem från jobbet ville han att jag skulle ta en cider (stark) på en gång. Jag sa något om att "ja men jag jobbar ju i morgon" och då sa han genast att jag skulle "chilla" och inte ta allt så allvarligt.

Jag börjar undra om det är jag som är knäpp. Jag tycker inte om att dricka på vardagar när jobb väntar dagen efter. Någon gång kan det väl vara gott med ett glas vin när man har städat eller så men då vill jag välja det själv. Men jag blir hela tiden "den tråkiga" eftersom jag alltid vill säga nej. Det slutar dessutom alltid med att jag tar något ändå. Och sen mår jag dåligt av det.

Min man dricker oftast inte på veckodagar men varje helg blir det och då blir det automatiskt att jag också gör det. Visst är det gott med en öl till tv:n på fredag kväll eller vin till maten men jag är ganska nöjd så. Jag vet att dricker jag för mycket eller för fort så har jag svårt att hejda mig sedan så jag vill helst undvika det. Min man är mycket större än jag och tål således mer och det känns som att han inte alltid förstår att jag inte gör det.

Ibland behöver man bara prata av sig. Svara om du vill. :)

• Svar på tråden Han vill alltid att jag ska dricka
  • Anonym (?)
    Anonym (Vilsen) skrev 2014-12-22 23:17:27 följande:
    Jag tycker inte om att dricka på vardagar när jobb väntar dagen efter. Någon gång kan det väl vara gott med ett glas vin när man har städat eller så men då vill jag välja det själv. Men jag blir hela tiden "den tråkiga" eftersom jag alltid vill säga nej. Det slutar dessutom alltid med att jag tar något ändå. Och sen mår jag dåligt av det.
    Har du sagt just detta till honom?
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (?) skrev 2014-12-22 23:25:18 följande:

Har du sagt just detta till honom?

Tja ja ungefär. . Men då tycker han mest att jag tar allt så allvarligt och borde slappna av. När man skriver är det lätt att se vad man borde säga och göra men irl är det svårare. Jag vet inte hur jag ska förklara på rätt sätt så att jag inte sårar honom. Det låter konstigt när jag säger det men det är så.
  • Anonym (Nykteralkoholist)

Har din man alkoholproblem? Är det för att han ska känna sig som en bättre person som han vill att du också ska dricka? 

Han resonerar i alla fall som en alkoholist, när han vill att du ska ta en öl för att slappna av.

Säg vad du tycker, du ska inte behöva "supa ned" dig för hans skull. Vill du inte dricka ska du absolut inte göra det. 

Svar på tråden Han vill alltid att jag ska dricka