• Gabiriella

Vecka 29! Någon som vill följas åt?

Idag är det bara 80 dagar kvar tills BF, 9 mars!
    Jag är spänd och taggad på förlossningen, och mycket snurrar i huvudet med förlossningsbrev, väska osv :)
    Hennes små fötter känns genom magen varje dag.

Någon som har BF samma datum eller nära inpå och vill följas åt?

• Svar på tråden Vecka 29! Någon som vill följas åt?
  • Madelia

Hej! Det går bra här:) Vår sover ungefär lika som eran, vid 22 brukar hon sova "för natten". Dock sover hon snarare 3-4 timmar än 4-5 i sträck och då oftare 3 än 4 tyvärr då hon vaknar för att äta. Jag ammar bara. Ibland kan vi slumra lite på förmiddagen sen, hon sover en lite längre stund någon gång på dagen på nån timme och i princip alltid i vagnen när vi är ute och går också. Skulle gärna sova lite mer än 3 timmar i sträck på natten, men jag inser ju att de finns många som har det värre. Men sitter nån inne med tips är det välkommet :)

Hon har lite humör och kan bli redigt arg nån gång då och då, men det går oftast över fort. Jag har inte listat ut riktigt varför än vilket ju just i stunden är frustrerande. Men hon verkar inte ha haft nå ont eller så alls iaf vilket är bra:)

Jag har inte provat liggamma, men har tänkt ge det ett försök! Just nu bullar jag med kuddar och grejar i sängen så jag kan sitta så ett alternativ vore ju bra.

• Gabiriella

Åh vad skönt :) vår tjej sov också 3-4 timmar som mest fram tills för 1,5 vecka sen.. Nu har hon börjat sova 4-5!

Jag ammar 90% av gångerna, men hon tar flaskan också, så ibland pumpar jag och så kan pappan ha henne själv om jag vill sova eller ta en dusch eller något annat :) jätteskönt och min man uppskattar att kunna mata också. Det är ju en mysig stund!

Jag testade att liggamma första gången förra veckan! Helt fantastiskt.

Jag gör det bara tidigt på morgonen. Hon brukar vakna vid 7/8 och då flyttar jag över henne till vår säng, liggammar, och sen brukar vi slumra i 1-2 timmar till!

Men jag vågar inte göra det mer än så. Om hon inte får vara upprätt en stund efter maten och rapa lite så riskerar vi att maten kommer upp igen!

Vår tjej är nästan alltid glad och nöjd, speciellt sen hon började ta napp för några dagar sen. Däremot så kan hon vara frustrerad på kvällarna.. Hon ska amma ofta men ligger mest och sparkar och drar i bröstet.. Hon verkar inte heller ha ont någonstans så jag tror det är för att hon är trött och inte riktigt orkar äta.

Misstänker att hon har fått torsk dock! Hon är liiite vit i gommen och mina bröstvårtor kliar lite när hon ammar så får kolla det med BVC!

• Madelia

Då håller jag tummarna för att Hon tar efter och börjar sova lite längre stunder snart:)

Kan absolut tänka mig att det är bekvämt att kunna ge flaska ibland. Min sambo skulle säkert tycka det var jättemysigt att kunna ge henne mat. Men jag tycker hon krånglar ibland vid amning. Hon tar inte tag ordentligt jämt (fast hon kan), eller släpper taget och blir frustrerad och arg på en gång. Jag vill verkligen amma och att det ska vara mysigt och jag är väl rädd att om hon får mat på flaska vill hon inte amma sen. Men förhoppningsvis är hon bara lite bökig nu och att det ger sig så man ev kan prova det längre fram:)

Hur har det gått på BVC annars? Med vikt och så? Vår tjej går upp rätt mycket i vikt till varje vägning så jag behöver iaf inte oroa sig för att hon inte får i sig det hon behöver.

• Smulan 89

Skulle blivit igångsatt den 9/4 kl 09, men värkarna började vid midnatt samma dag, så vi kom in med värkar kl 08:30 den 9:e =) 
    3 tim efteråt, kl 11:34 kom vår dotter. En stor tjej på 5040 g och 55 cm lång. Vi kom hem idag och mår bra. Jag fick en rejäl blödning även denna gång på ca 2,5-3 liter, men mår ganska bra nu.

• Madelia

Stort grattis till flickan! Skönt det är bättre nu, hoppas du återhämtar dig fort!

• Kawinna

Hej!
    Här går det bra, Nils har börjat sova lite längre pass i början av kvällen ty 4 h. Jag ammar bara vilket funkar fint.
    Har liggammat några gånger men ka inte göra det på natten då jag somnar :P Men har varit skönt att det funkat då jag haft magsjuka i helgen och inte hade ork att sitta upp.
    Tror att lillen fått en släng av magsjuka också då han varit lite arg och haft ont i magen senaste dagarna... Hoppas det går över snart!

• Madelia

Stackars er som är dåliga, hoppas ni piggar på er snart.

Freja har faktiskt slagit sitt sovrekord och sovit närmare 5 timmar i sträck två gånger nu, igår natt sov hon dock knappt ens 3, då är kanske inget man ska räkna med blir en vana.

Vart har ni era sover? I eran säng eller egen?

• Gabiriella

Stella slog också rekord i natt! Hon sov mellan 00-06 och sen mellan 7-10!

Helt otroligt. Var riktigt utvilad idag!:)

Stella sover faktiskt i sin vagn, som jag har stående bredvid vår säng. Hennes spjälsäng står i babyrummet, med skötbord och annat, men hon är ju för liten för att ha i ett annat rum än på ett tag :)

Första veckan sov hon i vår säng i ett babynest, men eftersom vi bara har en 140-säng så blev det väldigt trångt. Vi sov inte så bekvämt med henne i sängen och hon verkar sova bättre i sin vagn där vi inte stör henne också :) andra veckan sov vi i allihop i vardagsrummet på en uppblåsbar madrass för då skulle hon amma varannan timme! Då var det bekvämt med nära till tvn. Sen började vi med vagnen och det fungerar jättebra:)

Hur gör ni?

Imorgon ska vi till BVC och väga/mäta igen. Hon har följt kurvan exakt hittills, samma som i magen!

• Madelia

Skönt ni hittar ett sätt som funkar bra och vad skönt att hon är så bra på att sova också:)

Vi har ganska stor säng så vi har henne i babynestet mellan oss, både för att det är bekvämt för mig och för att hon verkar sova lite bättre där. Men jag har spjälsängen står sida vid sida med min sida av sängen utan mellanrum så tanken är att hon ska sova där egentligen och det har gått helt ok de få nätter vi haft henne där. Det har bara blivit så att hon hamnat mellan oss för att jag fått för mig att hon sover lite längre där och jag själv sover ju såklart gärna så länge det går. Tror dock vi kommer försöka få henne att sova i sin egen säng snart ändå och hoppas det går lika bra där.

Kul med BVC och att allt ser bra ut, vi har inte tid förän nästa vecka.

• Kawinna

Härligt att de sover så bra!
    Vi har babynest mellan oss där han sover. Funderar dock på att prov något annat då han blir ganska varm. Kanske ha honom på ena sidan eller i spjälsäng, vi får se vad som funkar :)

Vi ska till BVC på läkarbesök imorgon, känns alltid kul at gå dit för att se hur mycket han växt :)

• Gabiriella

Idag på BVC så hade lillan bara gått upp 7 gram på en vecka! Tyvärr tror jag det är nappen som ställt till det. Hon började med napp dagen innan vi vägde förra veckan, och sen dess har hon velat ha den nästan hela tiden.

Hon har blivit lite sämre på amningen sen hon började med den. Hon har ätit från flaska och bröst (pumpat) sen vecka 2 och det har funkat. Men efter nappen orkar hon inte riktigt amma. Har kört på amningsnapp ibland och det funkar om hon är arg och inte orkar ta grepp, men då får hon inte i sig lika mycket.

BVC tyckte att jag skulle mata var tredje timme. Och då även väcka på natten.. Jag som var SÅ glad att hon sov 6 timmar i sträck.

Problemet är att hon äter, sen tar det 1-2 timmar innan hon somnar, så då skulle jag aldrig få mer än 1-2 timmar sömn innan det är dags för mat igen.

Hon äter dock 8 gånger per dag men tätare på dagtid, varannan timme ungefär. Så det kanske räcker att man tar bort nappen och försöker få henne att äta MER vid varje tillfälle?

• Kawinna
    Gabiriella skrev 2015-04-14 20:26:52 följande:

Idag på BVC så hade lillan bara gått upp 7 gram på en vecka! Tyvärr tror jag det är nappen som ställt till det. Hon började med napp dagen innan vi vägde förra veckan, och sen dess har hon velat ha den nästan hela tiden.

Hon har blivit lite sämre på amningen sen hon började med den. Hon har ätit från flaska och bröst (pumpat) sen vecka 2 och det har funkat. Men efter nappen orkar hon inte riktigt amma. Har kört på amningsnapp ibland och det funkar om hon är arg och inte orkar ta grepp, men då får hon inte i sig lika mycket.

BVC tyckte att jag skulle mata var tredje timme. Och då även väcka på natten.. Jag som var SÅ glad att hon sov 6 timmar i sträck.

Problemet är att hon äter, sen tar det 1-2 timmar innan hon somnar, så då skulle jag aldrig få mer än 1-2 timmar sömn innan det är dags för mat igen.

Hon äter dock 8 gånger per dag men tätare på dagtid, varannan timme ungefär. Så det kanske räcker att man tar bort nappen och försöker få henne att äta MER vid varje tillfälle?

Oj, vad jobbigt att behöva väcka! O hon äter mer varje gång så borde ju det räcka? När ska ni väga nästa gång?
  • Gabiriella
    Kawinna skrev 2015-04-18 09:55:26 följande:

Oj, vad jobbigt att behöva väcka! O hon äter mer varje gång så borde ju det räcka? När ska ni väga nästa gång?

Ja! Vi sket i att väcka henne och tog bort nappen helt istället. Det vekar ha funkat. Hon äter mer och oftare och hade gått upp 80 gram när vi vägde henne igår! Ganska bra på tre dagar :)

Så det verkar som att vi inte behöver väcka!
  • Kawinna
    Gabiriella skrev 2015-04-18 11:04:19 följande:
    Ja! Vi sket i att väcka henne och tog bort nappen helt istället. Det vekar ha funkat. Hon äter mer och oftare och hade gått upp 80 gram när vi vägde henne igår! Ganska bra på tre dagar :)

Så det verkar som att vi inte behöver väcka!
    Va härligt att det funkade! :)
    Har det fortsatt gått bra?

Här rullar dagarna på. Nils har börjat bli hyterisk när han ska somna vilket är lite jobbigt. Som tur är är det bara på dagen och han somnar bra till kvällen och på natten :)
  • Gabiriella
    Kawinna skrev 2015-04-27 09:16:17 följande:

Va härligt att det funkade! :)

Har det fortsatt gått bra?

Här rullar dagarna på. Nils har börjat bli hyterisk när han ska somna vilket är lite jobbigt. Som tur är är det bara på dagen och han somnar bra till kvällen och på natten :)

Ja det har gått bra! Hon har fortsatt gå upp bra i vikt, men idag har hon matvägrat lite grann!

Hon får nästan bara från flaskan numera, eftersom vi lättare kan kontrollera att hon får i sig ordentligt. Dessutom så fullkomligt sprutar det ur mina bröst direkt när hon börjar suga så hon sätter i halsen och blir vansinnig :)

Idag har hon bara fått i sig 500 ml ungefär och hon ska väl ligga mellan 650-800 tror jag.

Får se om det är bättre imorgon igen!

Åh vad jobbigt. Stella har också varit sån någon gång när hon är övertrött!

Men han sover bra på nätterna?
  • Kawinna
    Gabiriella skrev 2015-04-27 22:59:17 följande:
    Ja det har gått bra! Hon har fortsatt gå upp bra i vikt, men idag har hon matvägrat lite grann!

Hon får nästan bara från flaskan numera, eftersom vi lättare kan kontrollera att hon får i sig ordentligt. Dessutom så fullkomligt sprutar det ur mina bröst direkt när hon börjar suga så hon sätter i halsen och blir vansinnig :)

Idag har hon bara fått i sig 500 ml ungefär och hon ska väl ligga mellan 650-800 tror jag.

Får se om det är bättre imorgon igen!

Åh vad jobbigt. Stella har också varit sån någon gång när hon är övertrött!

Men han sover bra på nätterna?
    Vad skönt :) Ja, det är ju svårt om man ammar att vet hur mycket de får i sig :P

Ja, det är när han blir övertrött som han blir så också. Nu har vi dock lärt oss de första tecknen på att han är trött så nu går det bättre :)
    Ja, på nätterna har det hittills inte varit några problem.  
Svar på tråden Vecka 29! Någon som vill följas åt?