• Anonym (Besviken!)

Pappan prioriterar ALDRIG barnet!

Jag och exet har ett barn tillsammans. Barnet är fyra år.
    Exet har träffat en ny som bor cirka 70 mil bort. So far, so good. MEN... Problemet är att exet, pappan till barnet, numera ALDRIG prioriterar barnet framför sig själv och sin flickvän.

Ett exempel är att han ställde in sin helg med barnet, för att åka till tjejen.
    Nästa helg han ska träffa barnet så har han blivit ivägskickad på jobb. Han blir borta på jobb i tre veckor.
    Nu har det alltså gått fem veckor utan att han träffat barnet.
    Helgen som kommer efter att han kommer hem från jobb så är det egentligen "min" helg, men jag säger till pappan att det är okej för mig om han vill ta barnet den helgen, iom att det var så länge sedan de sågs. Han säger då att han måste vila upp sig i några dagar efter jobbet.
    Nästa helg som kommer är hans helg enligt "schemat". Den helgen väljer han att spendera 70 mil bort, med sin nya tjej.
    Nu har det gått sju veckor sedan de sågs (barnet är van vid att de går max två veckor). Jag frågade om han kunde komma någon dag mitt i veckan bara, eftersom att det gått så lång tid, men nej då hade han annat att pyssla med.
    Det hela slutade med att sonen ÄNTLIGEN fick träffa sin pappa - efter totalt ELVA veckor!

NU till ett nuvarande problem.
    Vi ska ha möte på förskolan ang. några händelser där barnet blivit utsatt för mobbing och "lättare" våld (blivit knuffad, dragen i, sutten på, skriken på rakt i örat, blivit av med kläder som gömts, fått sina teckningar sönderrivna, osv).
    Jag berättade för pappan om att vi fått tid för möte och när det var och så. Jag frågar om han kan komma och ta del av mötet. Han säger då att han KANSKE kan, det beror på vad han gör (han har alltså ännu inte planerat någon för den specifika dagen).
    Jag sa då att om han blir ivägskickad på jobb så förstår jag att han inte kan komma, och sa att "om du INTE är på jobb så kan vi väl planera för att vi båda går på mötet?". Han säger då att han inte kan bestämma något.
    Vi diskuterade fram och tillbaka (orkar inte skriva allt i detalj) men till slut säger jag "jaja, men det vore ju bra att veta om jag kan planera in dig i mötet eller ej, och isf informera om att vi båda kommer att delta på mötet", han säger då "planera för att jag INTE kommer, så får vi se".
    Jag säger då att det kanske är bättre att planera in en annan tid istället, men han säger då att han aldrig kan veta vad han har för planer så långt fram i tiden (detta handlar om ett möte som är tänkt att äga rum i början av nästa år).

VAD ska jag göra!?
    Jag blir sårad å mitt barns vägnar, att pappan totalt skiter i barnet.
    Samtidigt så vore det grymt skönt att ha med pappan på mötet, så att jag slipper sitta där ensam med all personal som ska vara med.
    Jag är dessutom en sån som lätt går med på vad folk kommer med förslag. Är det dessutom tre personer som säger samma sak, så slutar det alltid med att jag bara "går med" på allt.
    Pappan är av en annan natur, han kräver mer och ger sig inte förns saker och ting blir som han vill.
    Han vore alltså väldigt bra att ha med på mötet.

Vill väl egentligen bara skriva av mig. Kanske få lite synpunkter.

• Svar på tråden Pappan prioriterar ALDRIG barnet!
  • Anonym (Besviken!)

Mirakel har skett (eller möjligtvis ett samtal från farmorn!?). ;) Pappan kommer att delta under dagen för mötet.

• Anonym (hej)
    Anonym (Besviken!) skrev 2014-12-20 18:51:59 följande:

Mirakel har skett (eller möjligtvis ett samtal från farmorn!?). ;) Pappan kommer att delta under dagen för mötet.

Jihii. Men du har ett ohälsosamt förhållningssätt till honom. Släpp honom.
  • umm abdilleh

Nästa gång det är möte eller så kan du väl istället be skolan kontakta pappan och boka in möten med han. Då kanske han skäms att svara kanske eller vet inte. Det är nog lättare att svara så åt dig

• Ess
    Anonym (Besviken!) skrev 2014-12-20 18:51:59 följande:

Hoppas han håller vad han lovat. Jag är lite skeptisk till löften som blivit "framtvingade".
    Anonym (Besviken!) skrev 2014-12-20 11:21:12 följande:
    Han var ju dock en väldigt mycket bättre pappa innan han träffade sin nya tjej. Det är väl förälskelsen som florerar, och det är väl det vi alla försöker få honom att förstå.

Han kommer ju att ångra sig grymt mycket den dag det tar slut mellan honom och tjejen, och han inser hur mycket han missat med sitt barn.
    Han får nog lära sig den hårda vägen hur man fördelar tiden mellan partnern och barnet på ett bra sätt. Det är väldigt många som inte klarar av det, vissa bränner för mycket på barnet, andra på partnern. Det är en balans på en knivsegg, för att få det bra för alla inblandade.
  • Cilla93

Förlåt om jag upprepar men orkar inte läsa allt. 

Gud så uselt av pappan, han verkar ju inte ha någon ansvarskänsla alls. Vill han inte vara med sitt barn, saknar han inte honom? Och att stänga av telefonen när han är borta en vecka är helt obegripligt, tänk om något hinner hända och han inte får veta? Jag tycker du ska skriva till honom och förklara hur du känner och hur det påverkar ert barn. Jag förstår att du känner dig sårad på ditt barns vägnar. 

En tanke som slog mig är att flickvännen kanske inte vet om att han har barn? Har barnet eller du träffat henne? Tänker eftersom han stänger av telefonen när han är med henne och tänker att många människor hade nog uppmuntrat sin partner att spendera tid med sitt barn och kanske inte be honom komma när han inte träffat barnet på så länge. Jag kan bara tala för mig själv och jag finner det extremt avtändande med människor som struntar i sina barn och inte tar ansvar. Ens barn bör vara ens prio ett. 

• Anonym (hej)

Han var ju dock en väldigt mycket bättre pappa innan han träffade sin nya tjej. Det är väl förälskelsen som florerar, och det är väl det vi alla försöker få honom att förstå.

Han kommer ju att ångra sig grymt mycket den dag det tar slut mellan honom och tjejen, och han inser hur mycket han missat med sitt barn.

Eller så gör han inte det. Han tar kanske bara vid där han tidigare slutade. Och är nöjd med att du tagit hand om sonen åt honom under hans frånvaro.
  • Anonym (Besviken!)
    Anonym (hej) skrev 2014-12-20 20:41:29 följande:
    Jihii. Men du har ett ohälsosamt förhållningssätt till honom. Släpp honom.
    Jag har inget som helst förhållningssätt till honom, förutom att vi har ett barn tillsammans och jag anser att vi bör kunna samarbeta som goda föräldrar kring saker och ting som rör barnet.
    Nu vet jag inte exakt vad du menade, men jag kan tillägga att det var jag som lämnade honom för tre år sedan. Så om du menade "släpp honom" i den bemärkelsen, så kan jag lova dig att det har jag - för läääääääänge sedan (till och med långt innan jag valde att ta det stora steget och lämna honom).
    umm abdilleh skrev 2014-12-20 21:46:15 följande:

Nästa gång det är möte eller så kan du väl istället be skolan kontakta pappan och boka in möten med han. Då kanske han skäms att svara kanske eller vet inte. Det är nog lättare att svara så åt dig

Du, detta var ju faktiskt ett väldigt bra förslag. Tack! Glad
    Ess skrev 2014-12-20 22:08:36 följande:
    Hoppas han håller vad han lovat. Jag är lite skeptisk till löften som blivit "framtvingade".

Han får nog lära sig den hårda vägen hur man fördelar tiden mellan partnern och barnet på ett bra sätt. Det är väldigt många som inte klarar av det, vissa bränner för mycket på barnet, andra på partnern. Det är en balans på en knivsegg, för att få det bra för alla inblandade.
    I detta fall kommer han att hålla vad han lovar (om det är hans mamsi som lagt sig i). Flört Förutsatt att han inte är på jobb, men det är ju en helt annan sak.

Vad gäller balansgången, så har han lyckats med den bra förut. Detta är inte första tjejen sedan vi gjorde slut. Han har haft några sedan dess och det har i princip aldrig varit några problem med umgänge och prioriteringar då.
    Denna tjejen han har nu, tycks hålla stackarn med strypkoppel. Förvånad
  • Anonym (Besviken!)
    Anonym (hej) skrev 2014-12-20 22:17:56 följande:
    Eller så gör han inte det. Han tar kanske bara vid där han tidigare slutade. Och är nöjd med att du tagit hand om sonen åt honom under hans frånvaro.
    Jag är övertygad om att han kommer att ångra sig. Jag nämnde det vid ett tillfälle och han blev skitarg (så arg som han blir när det dåliga samvetet kryper på och nån annan än han själv påpekar sanningen).
    Cilla93 skrev 2014-12-20 22:15:14 följande:

Förlåt om jag upprepar men orkar inte läsa allt. 

Gud så uselt av pappan, han verkar ju inte ha någon ansvarskänsla alls. Vill han inte vara med sitt barn, saknar han inte honom? Och att stänga av telefonen när han är borta en vecka är helt obegripligt, tänk om något hinner hända och han inte får veta? Jag tycker du ska skriva till honom och förklara hur du känner och hur det påverkar ert barn. Jag förstår att du känner dig sårad på ditt barns vägnar. 

En tanke som slog mig är att flickvännen kanske inte vet om att han har barn? Har barnet eller du träffat henne? Tänker eftersom han stänger av telefonen när han är med henne och tänker att många människor hade nog uppmuntrat sin partner att spendera tid med sitt barn och kanske inte be honom komma när han inte träffat barnet på så länge. Jag kan bara tala för mig själv och jag finner det extremt avtändande med människor som struntar i sina barn och inte tar ansvar. Ens barn bör vara ens prio ett. 

Hej och tack för ditt inlägg!

Ja, visst är det uselt. Men nu verkar han ha kommit på bättre tankar då han plötsligt ändrat sig och säger sig bli med på mötet, förutsatt att han inte är på jobb (vilket är självklart).

Hm, ja, nu när du säger det så... Jag har faktiskt aldrig tänkt på det. Han har förvisso sagt, till mig, att han har berättat för tjejen att han har ett litet barn - men huruvida det är sant eller ej, vet jag ju faktiskt inte.
    Jaja, det spelar iof inte mig någon större roll. Men visst kan det vara så, ganska logiskt, faktiskt.

• Anonym (Besviken!)

Måste bara tillägga att jag finner det lite lustigt hur många av er här benämner mitt barn som "sonen".
    How do you know!? Flört

• Cilla93
    Anonym (Besviken!) skrev 2014-12-20 22:24:18 följande:

Måste bara tillägga att jag finner det lite lustigt hur många av er här benämner mitt barn som "sonen".
    How do you know!? Flört

Du skrev "sonen" i trådstarten. :)
  • Anonym (Besviken!)
    Cilla93 skrev 2014-12-20 22:30:52 följande:
    Du skrev "sonen" i trådstarten. :)
    Attans! Jag som tyckte att jag var så "slug" med mitt tjatande om "barnet". Haha! Tungan ute
  • Anonym (Hm)

Jag har barn med det största egot i denna stad. Vi planerade vårt barn och var gifta. Han var aldrig hemma, Vi separerade! Han han nu gift sig igen och skaffat två barn till. Han skiter fullständigt i vårt barn och träffar denne endast för att kunna framställa sig ssjälv som bra. Han har barnet så lite som möjligt, ska vara vh men ställs in titt som tätt och sommar kan han inte alls osv. Han träffar iofs knappt de nya barnen heller utan sätter sig själv, sina intressen, jobb osv främst. Han är mao en idiot! Om mitt barn inte vill dit så kommer denne slippa.

Summan av kardemumman. Du kan inte tvinga honom oavsett vad du vill eller tycker. Det blir inte bra. Barn märker när saker och ting inte är äkta eller känns rätt. Min dotter gråter ofta men vill ändå träffa pappa. Blir inte bättre av att nya frun är en subba som gör sitt bästa för att på ett utstuderat sätt visa att hon är utanför deras "familj". Nej jag rekommenderar att du har barnet själv om han inte bryr sig....

Svar på tråden Pappan prioriterar ALDRIG barnet!