• Anonym (Fyllot)

Vad gör man när man är nykter??

Har ganska nyligen bestämt mig för att dra ner på drickat. Max 1-2 dagar i veckan fom nu. Jag är trött på att vara bakfull, trött, sliten och bortgjord. Problemet nu är att jag inte vet vad jag ska göra. Allt känns tråkigt och meningslöst. Jag är konstant uttråkad. Vad gör man på kvällarna när man inte dricker?

• Svar på tråden Vad gör man när man är nykter??
  • Drottningen70

Du bör nog uppsöka AA möten på tiden du får över...

• cirkusmusen

Pysslar med någon hobby. Spelar datorspel, läser en bok, fotograferar, skriver listor, städar, klappar katten (riktiga katten), klappar den andra katten, tränar, skriver, pluggar, rensar i förrådet...

Vad gör du när du är onykter som du inte kan göra när du är nykter? Eller är det good enough att liksom bara sitta och vara onykter? Isåfall behöver du en hobby.

• Anonym (Fyllot)

Jag är tyvärr mer än nöjd med att bara sitta å vara onykter. Barn har jag inga eftersom att vara nykter i nio månader aldrig varit ett alternativ. När jag inte dricker städar jag eller flippar runt bland tv kanalerna i timmar, och väntar på att klockan ska bli sovdags.

• cirkusmusen
    Anonym (Fyllot) skrev 2014-12-16 21:49:31 följande:

Jag är tyvärr mer än nöjd med att bara sitta å vara onykter. Barn har jag inga eftersom att vara nykter i nio månader aldrig varit ett alternativ. När jag inte dricker städar jag eller flippar runt bland tv kanalerna i timmar, och väntar på att klockan ska bli sovdags.

Börja kolla på en ny serie! Det tar upp mycket tid och man hamnar i en helt ny värld :)
  • Anonym (Jjbvjfpkx)

Börja träna

• Anonym (Fyllot)
    cirkusmusen skrev 2014-12-16 21:50:55 följande:

Börja kolla på en ny serie! Det tar upp mycket tid och man hamnar i en helt ny värld :)

Värt att testa :)
  • Anonym (n)

träna, se film, läs böcker, måla, skriv, dreja, ut och gå, cykla. Finns massor att göra

• Anonym (V)

Börja träna eller skaffa ett extrajobb.

• Anonym (Trist)

Man har tråkigt och inser hur meningslöst livet är!

• Anonym (Fyllot)
    Anonym (Trist) skrev 2014-12-16 22:00:08 följande:

Man har tråkigt och inser hur meningslöst livet är!

Det är det jag börjat inse
  • Anonym (Beroende)

Att du tycker att allt är tråkigt är en del av abstinensen, jag har själv varit där. Tyvärr så är det inte realistiskt att "dra ner på det", iallafall inte för mig. Jag gled sakta men säkert ner i det igen.
    Jag vet att det är hur läskigt som helst att lägga ner helt, och det är skitjobbigt i början, men det blir bättre!

• Anonym (Fyllot)
    Anonym (Beroende) skrev 2014-12-16 22:05:05 följande:

Att du tycker att allt är tråkigt är en del av abstinensen, jag har själv varit där. Tyvärr så är det inte realistiskt att "dra ner på det", iallafall inte för mig. Jag gled sakta men säkert ner i det igen.

Jag vet att det är hur läskigt som helst att lägga ner helt, och det är skitjobbigt i början, men det blir bättre!

Vad gör du istället? Hur får man tiden att gå? Jag är inte ens intresserad av att umgås med människor som inte dricker.
  • Anonym (Beroende)
    Anonym (Fyllot) skrev 2014-12-16 22:12:45 följande:
    Vad gör du istället? Hur får man tiden att gå? Jag är inte ens intresserad av att umgås med människor som inte dricker.
    Jag försöker lära mig att umgås med människor opåverkad, det är skitsvårt men det går bättre och bättre. När jag har som mest sug brukar jag gå på promenader eller byta miljö för att skingra tankarna.
    Ett bra ställe att hitta nyktra människor är på AA. Du kan ju prova att gå dit en gång iallafall och se hur det känns.
  • Anonym (Smarty)

Grattis till ett bra val! Bara att känna dig trött på ditt drickande är första steget. Önskade att jag hade ett bra tips på vad du ska göra, men det enda jag kan komma med är att säga att varje gång du låter bli att dricka så ska du säga till dig själv att du väljer att inte dricka för att du väljer att slippa vara bakfull, trött, sliten och bortgjord. Det kan faktiskt vara en tankeställare: varje gång jag väljer något så väljer jag samtidigt något annat: jag väljer att inte dricka därför jag väljer att inte bli bakis. Det funkade för mig iaf istället för att bara tänka jag får inte dricka. Har själv druckit för mycket och nu dricker bara några glas vin på lördagskvällen utan att bli full.

• Anonym (been there)

träna, träna och återigen träna är helt klart den bästa medicinen för att bota denna tristess som uppkommer när man slutar med sitt bruk/missbruk.

Svar på tråden Vad gör man när man är nykter??