• Anonym (orolig mamma)

Min 4 månaders bebis jollrar i stort sett inte... Orolig! Erfarna föräldrar snälla hjälp!

Min 4 månaders bebis jollrar nästan ingenting.. såg något utav ett joller vid 2 månader ålder därefter försvann det och har inte heller kommit tillbaka.. hon kan skrika till om hon vill bli upplyft eller gnälla om hon är missnöjd men hon ligger liksom inte och "jollrar"... Hon skrattar väldigt mycket och är glad för lek.. Räcker att man ler litet åt henne så blir hon glad och skrattar samt ler.. men jollra gör hon inte riktigt =/ Och ögonkontakt har vi inte alltför mycket med henne.. hon är väldigt aktiv och vill titta runtomkring sig mest heeela tiden-.. hon tittar hellre sidorna om sig än mig och pappa i ögonen... visst det går att få ögonkontakt, men inget långvarande riktigt.. någon sekund sen tittar hon bort igen..

NÅGON som känner igen detta? Kan ge mig något tips? Någon som haft det såhär och det löst sig för?? är det normalt?

Väntar ivrigt på svar!!!!

• Svar på tråden Min 4 månaders bebis jollrar i stort sett inte... Orolig! Erfarna föräldrar snälla hjälp!
  • lovislilly
    Anonym (orolig mamma) skrev 2014-12-16 18:28:00 följande:

Min 4 månaders bebis jollrar nästan ingenting.. såg något utav ett joller vid 2 månader ålder därefter försvann det och har inte heller kommit tillbaka.. hon kan skrika till om hon vill bli upplyft eller gnälla om hon är missnöjd men hon ligger liksom inte och "jollrar"... Hon skrattar väldigt mycket och är glad för lek.. Räcker att man ler litet åt henne så blir hon glad och skrattar samt ler.. men jollra gör hon inte riktigt =/ Och ögonkontakt har vi inte alltför mycket med henne.. hon är väldigt aktiv och vill titta runtomkring sig mest heeela tiden-.. hon tittar hellre sidorna om sig än mig och pappa i ögonen... visst det går att få ögonkontakt, men inget långvarande riktigt.. någon sekund sen tittar hon bort igen..

NÅGON som känner igen detta? Kan ge mig något tips? Någon som haft det såhär och det löst sig för?? är det normalt?

Vad är det du är rädd för ? Hon verkar fullt normal! Bebisar är inte robotar, man kan inte jämföra eller läsa hur dom "borde" vara eller vad som "borde" hända vid en viss ålder, ibland kommer det tidigare & ibland senare! Hon är ju glad, skrattar & är aktiv, det låter super bra tycker jag! Oroa dig inte!
  • Anonym (...)

Vår 1a var inte så pratig av sig som bebis och heller inte så mycket för ögonkontakt. Är idag en fullt normal 3,5åring. Pratar lite sämre än genomsnittet men ändå inom "normalgränserna". Ögonkontakt får man om än inte långvarig men jag är likadan och normalstörd

• Anonym (orolig mamma)

Åh!! Tack så jättemycket för svar... Fick en riktig idiotkommentar från en vännina till mig som gjorde mig orolig.. hon sa att barn som har autism inte jollrar och det är svårt att få ögonkontakt med...

Blev så otroligt orolig!!

Men tack för era svar, det känns genast bättre!!!!

• Anonym (h)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2014-12-16 18:28:00 följande:

Är du orolig för att din 4 månaders bebis inte jollrar nästan något kan du rådfråga med BVC

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (h) skrev 2014-12-16 20:00:14 följande:
    Är du orolig för att din 4 månaders bebis inte jollrar nästan något kan du rådfråga med BVC
    Jo har jag gjort men de säger bara att de kanske kommer... =/ 
  • Anonym (Olika)

Det kommer säkert! Alla bebisar utvecklas ju inte i samma takt och med samma grejer. Vår 4 månaders jollrar mycket, men orkar knappt hålla uppe nacken i magläge, då är det platt ner och arga skrik.

• lovislilly
    Anonym (orolig mamma) skrev 2014-12-16 19:56:03 följande:

Åh!! Tack så jättemycket för svar... Fick en riktig idiotkommentar från en vännina till mig som gjorde mig orolig.. hon sa att barn som har autism inte jollrar och det är svårt att få ögonkontakt med...

Blev så otroligt orolig!!

Men tack för era svar, det känns genast bättre!!!!

Kan tillägga att min tjej är 8 månader nu & tjuter & "pratar" hela dagarna. Men när hon var 4 månader var hon I princip helt tyst! :)
  • FuckGoggleAskMe

Min son jollrade inte mycket när han var 4 månader, och inte ville han titta på föräldrarna, det fanns mycket roligare saker att titta på. Varje blöjbyte var en katastrof då, för det var så tråkigt. Om du är orolig, gå och fråga BVC sköterska eller liknande, bättre en gång för mycket än en gång för lite.

• Anonym (orolig mamma)

TACK  för era underbara svar!!! Känns mycket mycket bättre nu!
    Det är ju ens lilla skatt så man vill ju inte att någonting ska vara fel.

Min bebis är som sagt väldigt glad i övrigt, skrattar bara man tittar på henne och rullar huvudet och tittar helt och hållet bak när hon ligger ner och jag går iväg och ska göra något bakom henne. Motoriskt duktig? Hm.. Hon kan hålla huvudet väldigt länge när hon ligger på mage. Är duktig på att fånga leksaker med sina händer.. Sitta själv kan hon inte ännu men när hon ligger ner vill hon jämt dra sig upp...

Hur tycker ni det låter i helhet? Kan det ligga någon tendens av autism eller liknande i hennes beteende då hon inte jollrar, har så jättemycket ögonkontakt men däremot ovanstående egenskaper?

Tack igen för era underbara svar!!!

• Anonym (Orolig mamma 2)

Hej! Hur har det gått?
    Min son är snart 3,5 månad och jollrar men är inte så mycket för ögonkontakt. Han är en glad kille annars och man får svarsleenden när vi får ögonkontakt. Han har inte riktigt börjat skratta än men han är glad och livlig när vi busar och byter blöja.

Mvh
    Orolig mamma 2

Svar på tråden Min 4 månaders bebis jollrar i stort sett inte... Orolig! Erfarna föräldrar snälla hjälp!