• FiaMedFunkk

Islamister tar gisslan på Café i Sydney

Nu verkar det som att islamister har tagit gisslan på ett café i Sydney, Australien. Det var inte länge sedan som Australien genomförde en stor operation för att slå till mot fundamentalister och Is-supportrar.

Dröjer det länge innan vi får se något sådant i Sverige?

Anti-terror operation in Sydney and Brisbane 
    www.abc.net.au/news/2014-09-18/anti-terror-police-mount-large-scale-raids-in-sydney-brisbane/5752002

www.aftonbladet.se/nyheter/article20021379.ab
    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article20023752.ab
    www.expressen.se/nyheter/gisslandrama-i-sydney-1/
    www.dn.se/nyheter/varlden/dn-rapporterar-live-om-gisslandramat-i-sydney/
  • Svar på tråden Islamister tar gisslan på Café i Sydney
  • audio

Åtminstone visat dom bilder på lyckade operationer och vilket förhoppningsvis får människor att lita på auktoriteter igen och inte ta lagen i egna händer. Det måste bli ett slut på det.

• TaaDaa

Hur länge trodde du att is skulle stanna inom Syrien och Irak? Nu får vi se vad vi skördat de senast åren. Vi har bidragit med pengar, ammunition och träning till dom. De har etniskt och religiöst rensat, terroriserat, torterat , lemlästat och våldtagit i decennier . Är det först nu du vaknat ? Eller räknades inte de miljontals människor som råkade födas på fel sida av världen?

• FiaMedFunkk
    TaaDaa skrev 2014-12-15 13:23:05 följande:

Hur länge trodde du att is skulle stanna inom Syrien och Irak? Nu får vi se vad vi skördat de senast åren. Vi har bidragit med pengar, ammunition och träning till dom. De har etniskt och religiöst rensat, terroriserat, torterat , lemlästat och våldtagit i decennier . Är det först nu du vaknat ? Eller räknades inte de miljontals människor som råkade födas på fel sida av världen?

Vi har väl inte haft IS i Sverige eller någon hotbild särskilt länge?

Frågan är om vi kan räkna med dåd på hemmaplan?
  • audio

Tycker dom jobbar på bra.
    Såg stormningen live.

Bra jobbat !

• sjuttiofemman

Det är ingen islamist utan en enskild människas handling.

Ett 40-tal muslimska organisationer i Australien har tagit aktivt avstånd från händelsen.

• audio
    sjuttiofemman skrev 2014-12-15 17:04:30 följande:

Ett 40-tal muslimska organisationer i Australien har tagit aktivt avstånd från händelsen.

Vad är deras kommentarer om händelsen ?
  • 880215

Har varit vaken sedan midnatt och följt detta, live på Aftonbladet.se samt på Expressen.se.
    Det är dock över nu. Avblåst. Eventuellt ska två personer dött och några skadats allvarligt.

Man vet vem gärningsmannen är.

• audio
    880215 skrev 2014-12-15 17:08:15 följande:

Har varit vaken sedan midnatt och följt detta, live på Aftonbladet.se samt på Expressen.se.
    Det är dock över nu. Avblåst. Eventuellt ska två personer dött och några skadats allvarligt.

Man vet vem gärningsmannen är.

Stackare... såg en timme, stängde av och gick in igen och tittade precis då dom stormade in. Skulle fan aldrig sitta 16h för att se gisslandrama.
  • 880215
    audio skrev 2014-12-15 17:10:26 följande:
    Stackare... såg en timme, stängde av och gick in igen och tittade precis då dom stormade in. Skulle fan aldrig sitta 16h för att se gisslandrama.
    Jag har vänner som jobbar på den gatan. Det berörde mig mycket.
  • Ogago
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-15 13:11:12 följande:

Nu verkar det som att islamister har tagit gisslan på ett café i Sydney, Australien. Det var inte länge sedan som Australien genomförde en stor operation för att slå till mot fundamentalister och Is-supportrar.

Dröjer det länge innan vi får se något sådant i Sverige?

Det finns kristna fundamentalister och det finns muslimska fundamentalister och det finns fundamentalister av alla religioner och ideologier. Och bland fundamentalisterna rekryterar man terrorister.

Jag struntar vad för religion terroristerna har eftersom dom använder terrorism i sina politiska syften, inte religiösa syften. Men i delar av världen där religion är en viktig del av samhället utnyttjas religiösa formuleringar för att göra terrorismen attraktiv. I Iran, i Israel, i USA eller varhän som helst.

Bara för att dom skriker Allahachbar eller Hallelujah betyder inte att dom är goda representanter för sin religion. Dom visar bara att dom är fundamentalister. Och ur fundamentalister rekryterar man terrorister som utnyttjas i politika syften.

Vi har fundamentalister i Sverige redan. Rasistiska, feministiska, veganska, vänster- och högerflanken. Och dessutom religiösa fundamentalister. Dom ska behandlas som fundamentalister i första hand - inom lagens råmärken.
  • audio
    880215 skrev 2014-12-15 17:17:08 följande:
    Jag har vänner som jobbar på den gatan. Det berörde mig mycket.
    Bra att du inte tog en selfie i alla fall.
    Folk är inte kloka numera.
  • 880215
    audio skrev 2014-12-15 17:23:22 följande:
    Bra att du inte tog en selfie i alla fall.
    Folk är inte kloka numera.
    Jag bor i Sverige.
  • audio
    880215 skrev 2014-12-15 17:26:28 följande:
    Jag bor i Sverige.
    Då behöver du inte vara så rädd då. Nämen jag fattar..
    Det blir annorlunda då man känner någon som är där där det händer någonting.

Du kommer över det, jag lovar.
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-12-15 17:04:30 följande:

GM var en muslim som har en lång kriminell historia bakom sig.

För att få en sanningsenlig bild så gör man bäst i att läsa lokala nyheter från Down Under.

www.news.com.au/national/martin-place-cafe-siege-police-storm-cafe-and-kill-gunman-sheik-man-haron-monis-report/story-fncynjr2-1227156241649

www.news.com.au/national/martin-place-cafe-siege-man-haron-monis-named-as-gunman/story-fncynjr2-1227157492618
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • FiaMedFunkk
    Ogago skrev 2014-12-15 17:21:41 följande:
    Det finns kristna fundamentalister och det finns muslimska fundamentalister och det finns fundamentalister av alla religioner och ideologier. Och bland fundamentalisterna rekryterar man terrorister.

Jag struntar vad för religion terroristerna har eftersom dom använder terrorism i sina politiska syften, inte religiösa syften. Men i delar av världen där religion är en viktig del av samhället utnyttjas religiösa formuleringar för att göra terrorismen attraktiv. I Iran, i Israel, i USA eller varhän som helst.

Bara för att dom skriker Allahachbar eller Hallelujah betyder inte att dom är goda representanter för sin religion. Dom visar bara att dom är fundamentalister. Och ur fundamentalister rekryterar man terrorister som utnyttjas i politika syften.

Vi har fundamentalister i Sverige redan. Rasistiska, feministiska, veganska, vänster- och högerflanken. Och dessutom religiösa fundamentalister. Dom ska behandlas som fundamentalister i första hand - inom lagens råmärken.
    Nu handlade väl inte tråden om kristna fundamentalister, eller fick du den känningen? Vad driver dig att ens nämna detta?

Som följdfråga måste du få denna, bara för att du dummade dig så extremt:

Hur många kristna fundamentalistiska vansinnesdåd har du att rapportera för 2014?
  • Ogago
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-16 00:49:02 följande:
    Nu handlade väl inte tråden om kristna fundamentalister, eller fick du den känningen? Vad driver dig att ens nämna detta?

Som följdfråga måste du få denna, bara för att du dummade dig så extremt:

Hur många kristna fundamentalistiska vansinnesdåd har du att rapportera för 2014?
    Vi har inte så många i Sverige, tack och lov, men i USA bombar man abortmottagningar. I Afrika härjar man ganska rejält på vissa ställen. Vi minns väl alla folkmordet mellan tutsier och hutuerna? Så visst finns det en hel del med terrorister som kallar sej kristna också.

Grejen är inte att tävla mellan vilka terrorister som är värst, utan bara visa att det finns terrorister i alla religioner, inte bara musolimska. Och att terrorism är inte i grunden religiös utan politisk. Samt att fundamentalister världen över har samma tankevärld oavsett religion.

Den här killen i Sidney verkar vara en galenpanna som inte har nåt gemensamt med några terroristiska nätverk över huvettaget. Att ens kalla honom terrorist är tveksamt.
Svar på tråden Islamister tar gisslan på Café i Sydney