• Fridaa87

allergiker och mat! tips tack!

Hej!

Fick igår reda på att jag är allergisk mot nötter, havre, vete, råg, hund och katt.

Det jag nu undrar är vad tusan man ska äta när man inte kan äta pasta, sädesslag vilket innebär inget bröd heller. Allt godis innehåller vete eller glukossirap gjort på vete, eller så är det nötter/ spår av nötter. I bröd är det sädesslag i typ allt?!

Vill ha lite tips på mat / frukost utan sädesslag och nötter!

• Svar på tråden allergiker och mat! tips tack!
  • Tocopherol
    Fridaa87 skrev 2014-12-14 09:16:51 följande:

Jag är ju sån som inte är modig när det gäller mat KAN man reagera på en sak via en allergi ja då äter jag det inte. . Men är det någon som vet hur det är med ris när man inte tål havre/ vete/ råg?

Det finns ett annat slags protein i ris än i vete/råg/havre så det går utmärkt att äta!
  • Fridaa87

Ok, jag bor i Ludvika och ringde vårdcentralen och sa att jag vill göra allergitest pga ständig klåda i munnen och vansinnigt atopiskt eksem . Fick svar en vecka senare att det visar kraftig allergi mot hund och katt, allergi mot nötter och havre och precis på gränsen för allergi mot råg och vete. Hon sa att jag har så kraftig allergi att jag ska få remiss till allergimottagningen i Falun. Så ännu vet jag ju inte riktigt vad jag ska äta osv. Därför jag ber om lite tips här så länge.

• Mandel

Nu är jag visserligen inte allergisk utan äter kost fri från spannmål ändå eftersom jag mår bra av det. Frukost är ägg eller fil med frön och te istället för en massa smörgåsar.
    Och eftersom jag även uteslutit socker så är godisbiten per automatik inget problem.
    Är inte ens sugen på godis!

Min last är dock nötter, men oftast då rostade och saltade mandlar som jag tar någon gång i månaden och dem går ju lätt att utesluta om jag skulle bli allergisk.

Jag rekommenderar att du googlar LCHF-recept. De innehåller inte spannmål eftersom man utesluter spannmål när man äter enligt LCHF.
    Finns en del olika "bröd" även där som är även nötfria - och så klart spannmålsfria!
    Och tycker du att recepten är för feta så dra bara ned på det!

Finns en sorts smaklösa nudlar som heter shirataki har jag för mig som säljs i nätbutiker och en del hälsokostkedjor. De är gjorda av konjaksrot och är spannmålsfria. 
    Man kan även göra egen pasta enkelt, men den ska det vara fiberhusk i och den är jag osäker på hur mycket spår av spannmål det är i den. Den står dock i den glutenfria hyllan, men det är kanske inte bara gluten du reagerar på?

Finns även guarkärnmjöl och en massa andra konstigheter om man vill reda grytor och såser.

Lycka till!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • isabellab

Instämmer!

Väldigt ovanligt i vår del av världen med risallergi dessutom.

Tocopherol skrev 2014-12-13 23:51:41 följande:

Det finns ett annat slags protein i ris än i vete/råg/havre så det går utmärkt att äta!

• Fridaa87

Ok, tack snälla ni för alla svar! Jag vill gärna äta mer fett så det bryr jag inte i om det är mycket av! Jag rasar lätt i vikt så vill gärna ha fett! Tog bort godis och vete i 2 veckor och tappade 4kg direkt :-/

• Molle1981
    Fridaa87 skrev 2014-12-14 12:06:18 följande:

Ok, tack snälla ni för alla svar! Jag vill gärna äta mer fett så det bryr jag inte i om det är mycket av! Jag rasar lätt i vikt så vill gärna ha fett! Tog bort godis och vete i 2 veckor och tappade 4kg direkt :-/

Kolla på allergihyllan. Men tar man bort socker och snabba kolhydrater såsom veta så rasar man ofta i vikt ganska snabbt om man har lite extra kilon att ta på. Det finns även choklad utan spår av nötter, men då får du nog också vända dig till allergihyllan eller till någon lite finare choklad :)

När det kommer till pasta och bröd finns det utmärkta spannmålsfria varianter numera.

Lycka till :)

• Lena

Nötter var en väldigt ospecifik beskrivning, mandel, hasselnöt, pinjenöt, kokosnöt och jordnöt säger man är nötter fast det bara är hasselnötten och ev kokosnöten som är det. Mandeln är en kärna och nära släkt med persikan. Pinjenöten är ett frö från en kotte. Jordnöten är en baljväxt nära släkt med sojabönan osv

• Alexi

Lena: man kan vara allergisk mot olika nötter fast de inte är släkt. Jag är allergisk både mot hasselnöt, jordnöt och mandel tex

• Lena

Javisst kan man vara allergisk mot flera av dem men man kan lika gärna inte vara det.

• Mandel

Såg pasta gjord av bönor igår på Willys. Samma hylla som den vanliga pastan.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • maddisz

Finns flera grupper på facebook man kan gå med i, sök på celiaki mm så lär det dyka upp. Där finns råd och tips.

• intovert
    Fridaa87 skrev 2014-12-13 12:57:28 följande:

Hej!

Fick igår reda på att jag är allergisk mot nötter, havre, vete, råg, hund och katt.

Det jag nu undrar är vad tusan man ska äta när man inte kan äta pasta, sädesslag vilket innebär inget bröd heller. Allt godis innehåller vete eller glukossirap gjort på vete, eller så är det nötter/ spår av nötter. I bröd är det sädesslag i typ allt?!

Vill ha lite tips på mat / frukost utan sädesslag och nötter!

Allergimat.com
  • Fridaa87
    Lena skrev 2015-01-10 09:16:58 följande:

Javisst kan man vara allergisk mot flera av dem men man kan lika gärna inte vara det.

Jag har gjort allergitest som visade allergi mot nötter, vet ännu ej vilka nötter, har fått göra ett till test på specifikt hasselnöt och jordnöt som jag inte fått svar på ännu... Därav mitt inlägg om "Nötfritt" av säkerhetsskäl
  • Fridaa87
    maddisz skrev 2015-01-10 11:39:54 följande:

Finns flera grupper på facebook man kan gå med i, sök på celiaki mm så lär det dyka upp. Där finns råd och tips.

Har ej facebook och vill inte ha... här där jag bor finns det ingen direkt allergihylla... bara lite glutenfritt... resten är fortfarande vete, havre och nötter osv... i "allergihyllan" alltså :(
  • Fridaa87

Har någon ett bra recept på bröd man kan göra som inte innehåller spannmål, eller nötter/frön osv...?

gärna med tex enbart

vatten
    grädde
    potatis/potatismos/potatismjöl
    salt
    jäsmedel ev
    ost?

Kan man baka bröd på detta? Provade steka typ tunnbröd i panna med potatismos och potatismjöl och salt, blev ganska gott, lite som pannkaka men ändå som gele inuti.... vill gärna ha ett specifikt recept med mått osv så det blir gott!

• Fridaa87
    maddisz skrev 2015-01-10 11:39:54 följande:

Aah ok! 
  • Fridaa87
    Fridaa87 skrev 2015-01-14 15:40:33 följande:
    Aah ok! 
    åh svarade på fel.... ursäkta
  • Fridaa87
    Mandel skrev 2015-01-10 11:21:16 följande:

Såg pasta gjord av bönor igår på Willys. Samma hylla som den vanliga pastan.

aaah ok :)
  • Carpe Noctum

Leta på nätet efter LCHF kost. Ni hittar massor av recept. Denna tex www.lchfrecept.com/
    Fixar man inte recept som finns inom ett epitet så kan ni ju kolla vad recepten innehåller och skapa egna recept.

Svar på tråden allergiker och mat! tips tack!