• Anonym (hjälplös)

Han låter mig inte prata med vår son

Detta kan bli lite luddigt men vill ha lite råd. 
    Sen i höstas beslutade jag och min föredetta att vi ska gemensam vårdnad samt varannan vecka boende för våran son.
    Sonen är 3,5 år gammal.
    Pappan har tidigare haft kontaktförbud gentemot mig för misshandel men allt lades ner och efter ett år försvann kontaktförbudet.
    Han nekade och polisen trodde på allt vad han sa.
    Nu är det så att denna vecka har pappan sonen, och jag har haft som rutin att ringa var eller varannan eftermiddag och prata med sonen i telefon för att fråga hur det var på dagis osv. 
    Just för att upprätthålla en rutin.
    Nu har pappan blockat mitt nummer (eller stängt av telefonen) just för som han själv sagt att han anser jag stör... 
    Då vi pratat i telefon jag och sonens pappa sitter han framför våran son och berättar att jag är sjuk i huvudet och att jag borde dö osv osv.
    Sonen och jag har även skyddad identitet ännu trots att allt lagts ner.
    Nu påstår pappan att han lyckats fått över sonens adress till sig.
    Men jag ringde skatteverket och ja det finns inget tecken på att det skett.
    Han ljuger.
    Jag sitter på bevis nu efter inspelade samtal där han erkänner misshandeln.
    Men vet inte om jag har ork att gå till polis igen och kanske känna mig förnedrad som en lögnare... 

Vad ska jag göra? 
    Är det dags att kanske ta detta hela vägen upp till tingsrätten trots allt? 
    Jag hade hoppats på att det inte skulle behöva krävas, men detta blir bara värre och värre. 

Då jag har sonen ringer ALDRIG pappan. 
    Han smsar inte och frågar hur sonen mår och trots att jag en kväll skickade ett sms om att sonen hade hög feber får jag inte ett enda svar. 
    Sonen upprepar själv ca 5 gånger per dag under en vecka att "jag vill inte åka till pappa" , och han försöker hela tiden få en bekräftelse av mig där att han inte ska behöva åka dit.
    Men jag har ju ingen rätt att hålla honom kvar heller... 

Hjälp mig. Snälla! 

• Svar på tråden Han låter mig inte prata med vår son
  • Anonym (rörigt värre)

Allra först måste du komma fram till om DU anser att pappan är en lämplig pappa. Din bedömning betyder inte så mycket i det stora hela men det hjälper dig att veta åt vilket håll du ska sträva.

• Kjell2

Ta detta med en advokat. För många juridiska frågeställningar för att enkelt redas ut.

• Anonym (rörigt värre)

Har han misshandlat dig eller inte?

• Anonym (hjälplös)

Ja det är så sant.. 

Jag kontaktade advokaten men hon är inte tillbaka på kontoret förrän nästa vecka.
    Så ville mest kanske ha råd om åt vilken riktning jag ska gå (då jag har noll koll i familjerättsjuridik).
    Vad som kan vara viktigt att ta upp när jag träffar advokaten osv.. 

Tack ändå! :) 

• Anonym (hjälplös)
    Anonym (rörigt värre) skrev 2014-12-12 15:30:20 följande:

Har han misshandlat dig eller inte?

Han har misshandlat mig.
    Från och till i 4 år.
    Han nekade för polisen och allt lades ner (i brist på bevis) 
    Ändå fanns rodnader på bilder när polisen kom till platsen och gjorde första "undersökning så att säga" .

Men nu i efterhand har jag pratat med pappan i telefon där jag rent utsagt frågat VARFÖR han misshandlade mig så illa att polisen behövde komma till platsen.
    Då han svarat "Jag mådde psykiskt dåligt,därför gjorde jag det"
  • Anonym (rörigt värre)

Hur pass bra pappa är han i vardagen?

• Anonym (hjälplös)
    Anonym (rörigt värre) skrev 2014-12-12 15:36:59 följande:

Hur pass bra pappa är han i vardagen?

Det har varit mycket problem med hans papparoll.
    Sonen har kommit hem sårig i både rumpa och på snopp då blöjbyte inte skötts.
    Ett tag gick han ner över 1 kg i vikt på ett par dagar då maten inte sköttes heller.
    Kläder är smutsiga och en dag var jag hemma hos fadern för att hämta tillhörigheter som legat kvar. Jag kunde inte ens gå in i lägenheten utan att få en allergisk chock (milt sagt).
    Katthår över allt.
    Skräp, rengöringsmedel som står framme, belamrat med disk (okej, disk kan vi alla vara slöa med) .
    Mina strumpor som var svarta var vita av skit när jag gick därifrån.

Det finns inga vidare rutiner alls och gör sonen något så skriker pappan direkt på honom... 
    Också där har jag ljudupptagning.
    Då sonen är hemma hos mig och han råkar spilla ut något eller något går sönder (lätt hänt) , så bönar han och ber om ursäkt "förlåt mamma, förlåt förlåt förlåt".
    Inte ska han behöva be om ursäkt för sådana saker.
    Sånt händer. Men hos hans pappa blir det VÄRLDENS ramaskri... 
  • Anonym (NU!)

Ja det är dags att ta det till tingsrätten. Han verkar ju inte alls fungera som pappa.

• Kjell2

Ni har gemensam vårdnad. Är umgänget fasställt av tingsrätt eller familjerätt?
    Har du någon kontakt med familjerätten?

Att ta upp åtalet om misshandel igen blir extremt svårt. Ett enstaka, av dig,  inspelat samtal, lär inte gör mycket till eller från.

Att han ljuger är inte straffbart
    Att han inte låter dig prata med sonen under hans veckor är ingen stor grej

Du bör undvika alla form av kontakt med honom så långt det bara går.
    Ta det lugnt i några dagar och ta sen ett rejält samtal med din advokat. Lägg fokus på vårdnadaen och umgänget. Släpp misshandlen.

• SupersurasunkSara

Rent krasst så har du ingen rätt att tala med sonen på hans veckor om han inte vill. Det kan ju faktiskt vara så också att allt går bra tills du ringer, då kanske sonen börjar gråta för han längtar efter dig. Då är det bättre för sonen att du inte ringer.
    Och barnets bästa bör vara i fokus.

Däremot låter det som att det eg är ett mindre problem, det verkar finnas annat som är mer akut att ta tag i.

• Anonym (Ju)

Men du ska inte "slåss" mot myndigheter själv,då går allt fel och du blir överkörd.Du måste kontakta duktig kvinnojour.Jag var i samma sits som dig men blev överkörd av alla tex advokater,polisen.Men sen kom jag snabbt i kontakt med en kvinnojour i annan stad,hade sett henne ofta i tidningen.Hon var fantastisk och var med på många olika förhör,rättegång och samtal.Hon vägledde mig och de gånger jag var som mest rädd tala hon om vad jag skulle säga.Utan hennes hjälp hade mitt ex inte blivit dömd,eller fått skyddat ID,och indraget umgänge.När hon inte var med så kunde de köra över mig fullständigt och skrämma mig att JAG störde deras umgänge och var psykiskt ostabil.Så snälla ta hjälp.Ditt barn verkar inte ha det bra.

Svar på tråden Han låter mig inte prata med vår son