• troddeduja

Hur hög belåning i % har ni på ert boende?

Det pratas mycket om att hushållen är så högt belånade idag. Är så nyfiken på om det stämmer och tänkte fråga er här hur det ligger till för er. Berätta gärna vad det är för slags bostad och vart på ett ungefär ni bor.

Vi ligger på 43,3% av marknadsvärdet, villa utanför Uppsala.

• Svar på tråden Hur hög belåning i % har ni på ert boende?
  • Tonårsmamman1
    Gert skrev 2014-12-31 13:16:47 följande:

Om bostaden har dubblerat i värde sen man köpte den, är det 50% belåning då?

Om den var belånad till 100% vid tidpunkten för köpet, och ingen amortering gjorts.
  • Gert
    Valkyria75 skrev 2014-12-31 13:36:51 följande:
    Bara om du hade 100% belåning från början...
    Kan man ha mer än 100% belåning?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Kasperina

60% för tre år sen, 40% enligt senaste värdering. Lägenhet utanför Stockholm

• Gert
    Tonårsmamman1 skrev 2014-12-31 13:40:31 följande:
    Om den var belånad till 100% vid tidpunkten för köpet, och ingen amortering gjorts.
    Det var ju en kontantinsats, som jag inte kommer ihåg hur mycket den var på. Sen amorterade jag bort topplånet ganska snabbt. Kvar finns hela bottenlånet.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    Kasperina skrev 2014-12-31 13:43:06 följande:

60% för tre år sen, 40% enligt senaste värdering. Lägenhet utanför Stockholm

Vilka räknar ut sånt?
  • Tonårsmamman1
    Gert skrev 2014-12-31 13:41:41 följande:
    Inte med huset som pant. Däremot kan man låna från annat håll.

Eller rättare sagt, om värdet på huset går ner, så kan man ju komma upp i mer än 100%. Men inte när man köper nytt.
  • Tonårsmamman1
    Gert skrev 2014-12-31 13:43:42 följande:
    Det var ju en kontantinsats, som jag inte kommer ihåg hur mycket den var på. Sen amorterade jag bort topplånet ganska snabbt. Kvar finns hela bottenlånet.
    OK då har den aldrig varit belånad till 100%. Och eftersom du sedan amorterat bort topplånet så har ju belåningsgraden minskat ytterligare. Har sedan värdet på huset ökat, så har belåningsgraden minskat ännu mer.
  • Tonårsmamman1
    Gert skrev 2014-12-31 13:44:50 följande:
    Vilka räknar ut sånt?
    Banken eller en mäklare kan göra en värdering. Eller så har man lite koll själv på vad husen i ens område säljs för.

Belåningsgraden är ju en rörlig siffra, som kan både öka och minska, beroende på olika faktorer.
  • Valkyria75
    Gert skrev 2014-12-31 13:41:41 följande:

Ja det kan man. Fast numera har man i så fall blancolån (eller privatlån) på allt som överstiger 85% av värdet, så det beror ju på hur man definierar det. Då är ju inte själva fastigheten säkerhet på lånet, så många definierar inte det som belåning på huset i så fall. T.ex. Så när vi köpte vårt hus för ett år sedan så la vi 5% i insats, sedan tog vi 85% i bolån och 10% på ett privatlån utan säkerhet. I mina ögon så har vi då en belåningsgrad på 95%.

Förr var det vanligare att man t.ex. tog lån på 105%.

Sen kan ju förstås belåningen bli över 100% om huset sjunker i värde.
  • Coruscant

Vi la 15% kontant på en lägenhet i Stockholms innerstad förra året - jag har ingen aning om värdet på lägenheten nu, men som utvecklingen sett/ser ut så har värdet ökat (och vi kommer få ut mera kontant om vi säljer).

• WSON

45% baserat på köpeskillingen (minskar med 1.25% per år genom amortering). Bor i villa i Malmö.

• ad hoc

Någonstans mellan 55 och 60 % av marknadsvärdet. Bostadsrätt i Göteborg. 

• ITpappan

Köpte 2010. Hade då 95% belåning.

Har idag 81% belåning. Amorterar 3-4% per år.

• studentska

Ca 10% belåning det känner vi oss nöjda med, bor i storstad. Har prioriterat amortering väldigt hårt de sista åren och det känns bra. Skrattande

Svar på tråden Hur hög belåning i % har ni på ert boende?