• Gladaänkan

Gamla skulder

För 5 år sedan delade jag och min sambo på oss och vi delade även på skulderna så jag trodde att allt var uppdelat och klart. Men det visar sig nu att vi har en gemensam skuld gentemot hans föräldrar som han betalar på månadsvis (och det står skrivet i vårat skuldebrev att vi ska betala månads viss och att vi är gemensamt ansvariga för skulden) Nu vill hans svärföräldrar att jag ska betala min del av skulden och allt på en gång inte betala av på den. Min fråga är kan dom kräva att jag ska betala den ? och i sådant fall allt på en gång ? 
    Tacksam för hjälp med hur jag ska gå till väga. 

• Svar på tråden Gamla skulder
  • Aniiee

Nja, alltså, de kan kräva att du betalar din del, men står det i skuldebrevet att betalningen ska ske månadsvis så är det ju så det är, så länge ni inte kommer överens om annat. 

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Kjell2
    Gladaänkan skrev 2014-12-10 15:58:17 följande:

För 5 år sedan delade jag och min sambo på oss och vi delade även på skulderna så jag trodde att allt var uppdelat och klart. Men det visar sig nu att vi har en gemensam skuld gentemot hans föräldrar som han betalar på månadsvis (och det står skrivet i vårat skuldebrev att vi ska betala månads viss och att vi är gemensamt ansvariga för skulden) Nu vill hans svärföräldrar att jag ska betala min del av skulden och allt på en gång inte betala av på den. Min fråga är kan dom kräva att jag ska betala den ? och i sådant fall allt på en gång ? 

Har du skrivit på skuldbrevet?

Om ja så är du med största sannolikhet betalningskyldig.
  • Kjell2

Har du skrivit på skuldbrevet?

Om ja så är du med största sannolikhet betalningskyldig.
  • Gladaänkan

Tack för svar jag kontaktar en advokat då jag trodde att jag och mitt x hade en muntlig överenskommelse att hon tog det. 

• Pentagram
    Gladaänkan skrev 2014-12-11 07:37:46 följande:

Tack för svar jag kontaktar en advokat då jag trodde att jag och mitt x hade en muntlig överenskommelse att hon tog det. 

Det kanske ni hade, men det har ingen som helst inverkan mot svärföräldrarna. Det är som när skulder delas upp i en bodelning, det har ingen som helst inverkan på banken och de kan fortfarande kräva båda två.

Anyway, så länge återbetalningsuppgörelsen följs kan inte hans föräldrar kräva att du betalar "din" del. Det finns ingen "din" del, bara en gemensam skuld. (Givet att inte skulduppgörelsen innefattar någon form av klausul om omedelbar återbetalning i händelse av skilsmässa eller annat konstigt).
  • Pentagram

Jag tillägger, om ni gjort en skulduppdelning där uppgörelsen är att ditt x löser den aktuella skulden så kan du som bäst kräva återbetalning från ditt x om du betalar skulden i stället. Du kan inte invända till xsvärföräldrarna att du inte längre är betalningsskyldig.

• Tow2Mater

För 5 år sedan delade jag och min sambo på oss och vi delade även på skulderna så jag trodde att allt var uppdelat och klart. Men det visar sig nu att vi har en gemensam skuld gentemot hans föräldrar som han betalar på månadsvis

Gladaänkan skrev 2014-12-11 07:37:46 följande:

jag trodde att jag och mitt x hade en muntlig överenskommelse att hon tog det. 

Se till att han eller hon inte forsoker lura dig att betala mera än "hälften". Eftersom du inte visste ni hade denna skuld, vet du ens hur mycket som är kvar på den? Baserat på vad Pentagarm säger, ska du ju inte heller betala hälften av vad skulden var från borjan, eftersom ni redan formodligen betalat av en del av den tillsammans innan ni gick isär, och om ditt ex betalat månadsvis i hela 5 år (!) efter ni gick isär utan att någon ens begärt pengar av dig, låter det som nåt lurt nu är på gång. Ta reda på hur mycket av hela skulden som finns kvar idagsläget, och få det skriftligt (!), och så kanske du kan forbinda dig att betala hälften av den summan, månadsvis naturligtvis, om du inte kan betala allt på en gång. Be också om en kopia av deras dokumentation av vad som blivit tillbakabetalat och när, också.

Rent spontant låter det som ditt ex och foräldrarna vill lura dig på mer pengar nu i efterhand. Beroende på lånets storlek, kan ju advokat vara en bra ide.
  • Pentagram

Utgångspunkten är ju att exet betalat som avtalat under de tidigare fem åren eftersom exsvärisarna inte hört av sig, så det är ju bara att räkna på vad som borde återstå i så fall enligt återbetalningsavtalet. Det är ju också fullt möjligt att exet slutat att betala nu, så att hela skulden förfaller till betalning (även om TS rimligtvis kan återuppta avbetalningsplanen på egen hand).

Har exsvärföräldrarna angivit något skäl till att de vill ha betalt just nu, TS?

Svar på tråden Gamla skulder