• calipp0

Rädd, kostråd!!

Har ångest nu då jag helt glömt bort att man bör avstå från gravad lax som gravid. Är i v 28 och åt de på julbordet idag :(

Hur stor risk är de att man kan drabbas av listeria pga detta och hur drabbas barnet??

• Svar på tråden Rädd, kostråd!!
  • Linc

Hej!!

Kolla livsmedelsverkets hemsida. I högra kolumnen finns en flik för oss gravida. Det med laxen vad jag har förstått är om den varit vakumförpackad eller om den förvarats länge i kyl. Ju färskare den är desto bättre har jag för mig! Lycka till och ring din BM om du inte hittar :)

• 880215

Jag har VÄLDIGT svårt att tro att EN gång ska ha någon inverkan öht.
    Tänk på alla avgaser du dagligen andas, tvålen du tvättar dig med, för att inte tala om hudkrämen.
    Lite lax, nja, du kan vara lugn.
    Det skulle väl vara det då att laxen är en fet fisk och därför ansamlar tungmetaller som fortfarande finns i köttet vi äter. - Men, som sagt, avgaserna i luften är värre.

• Flickan och kråkan
    880215 skrev 2014-12-10 08:50:08 följande:

Jag har VÄLDIGT svårt att tro att EN gång ska ha någon inverkan öht.
    Tänk på alla avgaser du dagligen andas, tvålen du tvättar dig med, för att inte tala om hudkrämen.
    Lite lax, nja, du kan vara lugn.
    Det skulle väl vara det då att laxen är en fet fisk och därför ansamlar tungmetaller som fortfarande finns i köttet vi äter. - Men, som sagt, avgaserna i luften är värre.

Tror du får uppdatera dig lite. Det handlar inte om tungmetaller utan ts är orolig för listeria.
  • 880215
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-10 09:42:07 följande:
    Tror du får uppdatera dig lite. Det handlar inte om tungmetaller utan ts är orolig för listeria.
    Ah, sorry! Visste inte det. Man kan ju inte veta allt! ;D

• Flickan och kråkan

TS, det går inte att säga varken bu eller bä. Listeriafall bland gravida är inte vanligt men har man otur så har man otur. Jag har varit gravid tre gånger och haft benkoll på vad man får och inte får äta, ändå har jag alla gångerna lyckats stoppa i mig något som jag inte borde (inte avsiktligt). Listeria tycker jag är besvärligast. Med vårt sätt att förpacka mat idag med väldigt lång livslängd på många livsmedel så kan det finnas på så många håll. 

• batteri13

Hej du kan nog vara helt lugn. Tänk på att för ca 20-30 år sen visste man inte om allt slm innehåller mindre mängder listeria men vi lever och mår bra ändå. Livsmedelsverket anammar ju försiktighetsprincipen. Jag menar under min första graviditet åt jag både mögelost och gravad lax i brist på kunnskap om detta. Min mamma berättade att hon åt massor med mögelost och gravad samt rökt lax. Det gick hur bra som helst. Tre friska barn! Jag tror att man visst kan äta vissa saker på "svarta listan" men med måtta kan va klokt och lite sunt förnuft. Du behöver inte oroa dig. God jul!

• calipp0

Tack för svaret, känns som om de finns så mkt mer att akta sig för nu än förr så man ska nog ta allt med en nypa salt ;)

Hoppas julen var bra

batteri13 skrev 2014-12-23 22:57:52 följande:

Hej du kan nog vara helt lugn. Tänk på att för ca 20-30 år sen visste man inte om allt slm innehåller mindre mängder listeria men vi lever och mår bra ändå. Livsmedelsverket anammar ju försiktighetsprincipen. Jag menar under min första graviditet åt jag både mögelost och gravad lax i brist på kunnskap om detta. Min mamma berättade att hon åt massor med mögelost och gravad samt rökt lax. Det gick hur bra som helst. Tre friska barn! Jag tror att man visst kan äta vissa saker på "svarta listan" men med måtta kan va klokt och lite sunt förnuft. Du behöver inte oroa dig. God jul!

Svar på tråden Rädd, kostråd!!