• Anonym (Skyddad SGI)

Skydda SGI innan förlossningen

Hej,
    jag är gravid med mitt andra barn och är beräknad 31/5, jag har en heltidstjänst i botten men jobbar nu 80% och täcker upp med föräldrapenning så jag kommer upp till 100% för att skydda min SGI.

Om jag vill gå ner mer i tid alternativt gå hem någon vecka innan beräknad förlossning (t ex 3-4 veckor), behöver jag då ta ut föräldrapenning de veckorna för att skydda min SGI eller kan jag gå hem utan föräldrapenning och ändå ha en skyddad SGI? Har läst nånstans att man kan gå hem 60 dagar innan förlossningen  utan att behöva ta ut föräldrapenning och ändå ha skyddad SGI. 

Vad gäller?
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Skydda SGI innan förlossningen
  • Försäkringskassan

Hej,

Som blivande mamma har du rätt att gå ner helt eller delvis i tid upp till 6 månader innan beräknad förlossning utan att det påverkar din sjukpenninggrundande inkomst. Detta förutsätter att du arbetat heltid sammanhängande i minst 6 månader utan tjänstledighet för till exempel föräldrapenning, studier eller liknande, så att en SGI (sjukpenninggrundande inkomst) på 100 % kan fastställas.

Så eftersom du nu är tjänstledig på 20 % och fyller ut med motsvarande i föräldrapenning måste du skydda din SGI ända fram till barnets födelse. Upp till 60 dagar innan barnets födelse har du rätt att börja ta ut föräldradagar. Så du ska tänka på att ta ut föräldrapenning med 5 dagar i veckan från det du går hem och minst tills det att barnet fötts.

Hälsningar
    Carola, handläggare
  • Anonym (Skyddad SGI)

Tack för snabbt svar. Om jag har semester att ta ut, kan jag då göra det istället för att ta ut föräldrapenning? Om jag tar ut 5 dagar semester/vecka menar jag såklart då.

Svar på tråden Skydda SGI innan förlossningen