• Anonym (2barn)

Underhållsbidrag

Behöver hjälp med hur man räknar ut underhållsbidraget och har försökt googla men hittar inte det jag söker.

Situationen ser ut så här, vi ska separera då han har träffat en annan. Vi har två barn, 3år och 6 månader.

Jag kommer att ta all föräldraledighet med den minsta då pappan inte vill vara föräldraledig.

Han kommer att behålla vårt hus och jag kommer att flytta till en lägenhet med barnen (jag har inte råd att bo kvar i huset).

Hur kan man räkna ut underhållsbidraget? Jag anser ju att han ska betala extra eftersom han dels tjänar mycket mer än mig och eftersom han inte tänker vara föräldraledig så är ju min inkomst mindre än vanligt och det är min pension som drabbas.

Han kommer att ha 3åringen ca 8 dygn/mån och bebisen kommer han att träffa några gånger/vecka men inte över natten.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (G)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 18:43:17 följande:
    Det är bara att visa fakturan från barnflickan. Tror det räcker långt.
    Men varför tjatar du om en barnflicka hela tiden? TS har aldrig nämnt det som en lösning öht.
  • Anonym (G)
    Anonym (*) skrev 2014-12-12 18:46:02 följande:
    Fast att hon har mkt utgifter ska inte gå ut över mannen. Han ska betala för barnen, deras kostnad. Inte mammans val.

• Anonym (mamsi)
    Anonym (*) skrev 2014-12-12 18:46:02 följande:

Fast att hon har mkt utgifter ska inte gå ut över mannen. Han ska betala för barnen, deras kostnad. Inte mammans val.

Svårt att tänka mig att ts lever nåt lyxliv med tanke på att hon endast har inkomster på 11 000kr. Eller tycker du att hon säga upp internet och telefonabonnemanget? Vad mer?

Det är ju större chans att pappan lever lyxliv istället för att försörja sina barn.
  • Anonym (*)
    Det kommer inte att hjälpa. Om TS klarar sig på sin inkomst, så behövs ingen barnflicka. TS gnäller över att mannen tjänar mer än henne, och att hon förlorar pension på att gå hemma. Det första påverkar inte henne eller kostnaderna för barnen, och det andra är självförvållat.
  • Anonym (*)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 18:50:19 följande:
    Svårt att tänka mig att ts lever nåt lyxliv med tanke på att hon endast har inkomster på 11 000kr. Eller tycker du att hon säga upp internet och telefonabonnemanget? Vad mer?

Det är ju större chans att pappan lever lyxliv istället för att försörja sina barn.
    Fast nu hittar du ju på saker. Var står att pappan inte ska betala för sin barn?
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (*) skrev 2014-12-12 18:52:44 följande:

Det kommer inte att hjälpa. Om TS klarar sig på sin inkomst, så behövs ingen barnflicka. TS gnäller över att mannen tjänar mer än henne, och att hon förlorar pension på att gå hemma. Det första påverkar inte henne eller kostnaderna för barnen, och det andra är självförvållat.

Om hon ska gå tillbaks lär det behövas en barnflicka. Det är nämligen inte lagligt i sverige att lämna så små barn ensamma hemma.
  • Anonym (*)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 18:50:19 följande:

Det du inte fattar är att barnen inte kostar mer bara för att pappan har en högre lön än TS.

• Anonym (mamsi)
    Anonym (*) skrev 2014-12-12 18:54:15 följande:

Fast nu hittar du ju på saker. Var står att pappan inte ska betala för sin barn?

Ts beskriver pappan som snål och ovillig att betala mer än minimum.
  • Brumma

Varför? Du tror på allvar att boendeföräldern kan hitta på vilja saker som helst - för att DE finner det nödvändigt och dess viss upp en faktura?

Som SupersurasunkSara ovan påpekar så kan man säga vad man vill om att pappan vägrar ta föräldraledigheten men det gör inte att mamman kan bestämma ngt sådant själv och kräva betalt..
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 18:56:48 följande:

Och minimum innebär för ett normalt barn att boendeföräldern inte behöver lägga en krona ur egen ficka de första åren... så vem som känns snål isåfall kan man ju fundera över..
  • Anonym (*)
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 18:56:48 följande:
    Och minimum räcker långt. Barnen kostar inte mer när de är så små.
  • Anonym (mamsi)

Att ts har svårt att klara sig beror delvis på att hon är föräldraledig. Man kan ju tycka att föräldrarna gemensamt ska dela på den kostnaden som föräldraledigheten ger upphov till.

• Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2014-12-12 20:11:29 följande:

Att ts har svårt att klara sig beror delvis på att hon är föräldraledig. Man kan ju tycka att föräldrarna gemensamt ska dela på den kostnaden som föräldraledigheten ger upphov till.

Jag undrar lite om TS tar ut full föräldrapenning? Hon får ut mindre än jag fick när jag tog ut ca sex dagar i veckan. Antingen det eller så hade hon relativt låg lön innan föräldraledigheten (inte lika stor inkomstförlust). Det andra alterrariet är som sagt att hon inte tar ut full föräldraledighet och det kanske hon skulle göra om hon tycker det är knapert. OM det är så alltså...
Svar på tråden Underhållsbidrag