• Smindy

    SÖKES... Fler som blivit tvungna att göra en bloodpatch efter eda???

    Jag hade maximal otur!! En läkare "råkade" punktera mig när han skulle ge mig epidural så att det läckte ut ryggmärgsvätska!!
    Jag fick rejäla smärtor i huvud & nacke, fick ligga kvar på bb länge! Jag hade så ont att jag inte ens orkade bry mig om min nyfödda son!!
    Dom pumpade mig full med koffeindropp, vanligt dropp & citodon!

    Först sa läkarna att det kunde röra sig om värk i 24-48 timmar & när 24 timmar hade gått sa dom att det kunde handla om flera veckor!

    Jag fick först göra en bloodpatch, dom sprutade in av mitt eget blod i min ryggmärg för att lappa igen hålet som hade blivit! Det blev ganska bra efter det men huvudvärken kvarstog. Jag trodde att jag kunde åka hem men väl hemma blev jag ännu sämre & vi blev tvungna att åka tillbaka till bb! Spydde & mådde fruktansvärt dåligt! Fick göra en till bloopatch & den fungerade oxå sådär... Nu är jag hemma & har fortfarande ont i huvudet men nackvärken är borta.

    På 4 dagar blev jag stucken i ryggen 7 gånger (5 försök att lägga epiduralen + 2 st bloodpatch) & jag har jätteont i ryggen nu!! Kan knappt gå...

    Jag skulle bli jätteglad om någon som oxå råkat ut för dethär kunde skriva & berätta sin historia! Jag vill veta hur länge smärtan höll i sig, vad sa läkarna till dig, hur många bloodpatch behövde du göra, har du fortfarande ont i ryggen efter sticken mm...

    En läkare sa oxå till mig att jag inte skulle vara rädd för att ta eda nästa gång jag föder barn! Han sa att det händer ibland, det kunde lika gärna ha varit min granne som råkade ut för detta & nästa gång var det min granne som blev offret!
    Men jag kan garantera att jag aldrig någonsin kommer ta epidural! Ska jag ha fler barn så blir det kejsarsnitt & inga stick i min rygg!! Visst var epiduralen underbar när den tog bort smärtan under värkarna men jag kommer inte låta någon sticka mig i ryggen igen!!

  • Svar på tråden SÖKES... Fler som blivit tvungna att göra en bloodpatch efter eda???
  • wonderchild

    Usch du hade ju otur... När jag födde min son fick jag också eda, och läkaren stack nålen lite för långt in i ryggmärgen eller nåt, allt blev helt konstigt i alla fall, jag blev typ förlamad från midjan neråt men förlorade inte känseln. Jag hade skitont hela förlossningen efter att dom hade lagt EDA, dels för att den inte funkade och dels för att jag inte kunde röra mig eller kissa eller till slut krysta heller utan det blev sugklocka. Sen kunde jag inte gå på typ 2 dagar efter förlossningen, men sakta men säkert släppte det sen.

    Nu är jag gravid igen i v.37 (går in i v.38 imorgon) och den här gången vågar jag nog inte ta epiduralen

  • Selmas

    Fruktansvärtdet somhänt,menjag måste poängtera att villman ha snitt såär det jugenomförbart medryggbedövning så varförinte födavanligt & ta andra bedövningsalternativ?

  • Trikarn

    Smindy..du födde väl inte i västerås hoppas jag??

    och hoppas att du gör en lex- maria så att det uppmärksammas..det behöver juh inte leda någonstanns men ändå..

  • mkk

    Visst är det hemskt, jag fick inte det problemet efter förlossningen. Jag fick hjärnhinneinflammation i somras ddå tog de ryggmärgsprov, jag blev liggande 1 vecka kunde inte röra mig. Då var Elsa 2 mån och jag kunde inte ta hand om henne, vilket var superjobbigt. I 3 veckor satt det i för mig samanlagt, fast det blev bättre gradvis.
    Tänker på dig och hoppas du blir bra snart

  • Smindy

    Trikarn- Nej jag födde i Örebro. Jo jag har fått höra att jag borde anmäla dethär...

    Selmas- Vad menar du? Menar du att man bara kan snitta efter en ryggbedövning? Jag hade iaf tänkt mig att snittas under narkos... Hellre det än att råka ut för det här igen...

    mkk- Läkarna sa till mig att om jag fick feber så kan jag ha fått hjärnhinneinflammation & då blev vi ääännuuuu räddare...

    Nej usch, det här som hände mig var riktigt hemskt! Vill aldrig vara med om det igen, hade det fortsatt hade jag hamnat i ett mörkt hål nånstans låångt nere!

    Jag menar, inte bara en förlossning som var rejält intensiv dom sista 2-3 timmarna (hade en värk i minuten dom sista 2-3 timmarna, den ena hann knappt ta slut innan nästa kom) + en bristning i urinröret så jag fick ha kateter i 3 dagar, jätteömma & såriga bröstvårtor & så skulle jag ha huvudvärk & nackvärk som totalt handikappade mig!!

    Jag känner mig ok idag, har bara ont i ryggen fortfarande!

    Tack för era svar, jag vill gärna att fler som råkat ut för samma sak skriver!
    Kram

  • Caro Lin e

    Jag fick också spinalhuvudvärk, efter EDAn. Det var bara det att ingen brydde sig om det. Jag hade så fruktansvärt ont i rygg och huvud, kunde knappt röra mig. Jag låg på BB eftersom jag var snittad också (urakut) och berättade för i princip alla i personalen att jag hade så ont. Det enda som hände var att jag fick Citodon istället för Panodil... :-/ Och så förklarde en sköterska bort det med att det nog var träningsvärk pga att förlossningen...
    Min dotter var dessutom allvarligt sjuk, låg sövd i resp på Neo-intensiven och jag skulle försöka sitta hos henne på dagarna. Det var fruktansvärt. Och nu i efterhand så är jag så arg över att ingen brydde sig om mig, att ingen tog smärtan på allvar. Det kanske hade funnits något som tagit bort smärtan, och även om det inte hjälpt så hade lite medlidande och förståelse från personalen inte känts helt fel... Men när man är i den situationen, efter en, i mitt fall vidrig, förlossning och med ett nyfött barn som kämpar för att överleva, då kan det vara lite svårt att stå på sig och kräva hjälp. Och jag var inte intressant, för jag hade inget barn hos mig på BB, kändes som jag mest var i vägen där. För mig gick det i alla fall över efter knappt två veckor, men jag har för mig att det blev lite bättre redan efter drygt en vecka.
    Efter den förlossningen har jag fött ett barn med planerat kejsarsnitt. Jag hade spinalbedövning den gången, var jättenervös men fick inte alls huvudvärk, tack och lov!

    Jag förstår att det måste varit jättejobbigt för dig att du har behövt bli stucken så många gånger och ändå inte mår bra! Hoppas verkligen att det hjälper nu så du får må bra och njuta av din bebis!

  • YayasMami

    Men om du gör kejsarsnitt så kommer du få stick i ryggen ändå...
    Jag gjorde snitt och fick post spinal huvudvärk och fick en blood patch. Först så fick jag huvudvärk och sköterskorna bad mig dricka massor. Jag drack och drack och inte sjutton försvann den. Istället var jag tvungen att springa till toaletten och det slutade med att jag inte kunde röra mig ur sängen utan att gråta trots att de såg hur smärttålig jag var direkt efter snittet och plötsligt började gråta flera dagar senare insåg de att något var ordentligt fel. Nu läser jag att blood patch kan ge neurologiska skador och enbart ska ges efter att andra åtgärder satts in. Det var det första de gjorde på mig. Men det hjälpte direkt i alla fall
    Tråkigt att det inte hjälpte på dig, men hoppas det är bättre nu.


    Tvåbarnsmamma och fotograf/modell läs gärna min blogg Finest.se/Lorena
  • Rosaapelsin

    Hej! 
    Hoppas du ser detta.

    Jag känner igen mig i många delar av din berättelse. Jag födde barn april 2023 på förlossningen i Örebro. Fick då en epidural bedövning de fick sticka mig 4 gånger för att den skulle komma rätt. hade krångel med högt blodtryck efter förlossningen som inte ville gå ner så vi var kvar i 1 vecka på bb.

    När vi sedan satte oss i bilen och skulle åka hem så kände jag att jag hade ont i ryggen, men tänkte att det var efter förlossningen och att man legat på en stenhård säng i 1 vecka.

    Direkt när vi kom hem så fick jag världens huvudvärk från ingenstans i  kombination med ryggont. 
     Kontaktade då min barnmorska dagen där på och förklarade läget. Hon ringde då in till förlossningen och vi fick komma in så jag fick bli undersökt.

    Först sa de att det kan inte vara pga epidualen jag har ont för att det ?gått för långt tid?. 


    Blev inlagd på bb igen och blev kvar en hel vecka till..
    De proppade mig med koffeintabletter och massa morfintabletter. 
    kunde inte röra mig eller ens lyfta huvudet lite så fick ligga i helt liggläge hela denna vecka.. och kunde inte ta hand om min son.. Fick mjölkstockning. De väntade ut att det skulle bli bra men fick sedan inse att det inte går över av sig själv.

    Fick då åka på MR röntgen 3!!! gånger och blev undersökt av en neurolog mm. Dag 6 gjorde de tillslut en bloodpatch. Huvudvärken blev ganska omgående bättre. 


    Men nu 4 månad efteråt får jag fortfarande blixthuvudvärk och har ont där de stack in nålen bak i ryggen.. 

    Funderar också på att anmäla, har du gjort det??

Svar på tråden SÖKES... Fler som blivit tvungna att göra en bloodpatch efter eda???