• Trucalling

Vad är det för fel?

Min dotter på två veckor är aldrig nöjd då hon ammar, hon ska amma hela hela tiden, hon somnar jämt vid bröstet o då lyfter ja ner henne o få vaknar hon gnäller o ska äta mera, sen går det en stund o hon somnar o jag försöker lägga ner henne osv, jag försöker killa henne då hon äter för att hon ska äta o inte somna, ofta känns det på brösten att hon ätit färdigt men nä tydligen inte, jag provade pumpa i några dagar o ge direkt ja pumpat o hon verkade bli nöjd, vad ska jag göra? Sluta amma o börja med ersättning eller ska jag måsta hålla på o pumpa före varenda måltid för o ge på flaska?

• Svar på tråden Vad är det för fel?
  • Voodoodoll

Se först så hon går upp i vikt. Endel barn har ett väldigt stort sugbehov, kanske är därför hon hela tiden vill amma. Min dotter ammade ibland i 4 h utan paus under de första månaderna, men hon gick upp bra i vikt så det var inte amningen det var fel på. När jag började med napp senare nöjde hon sig med den mellan varven.

• soundtrack

Som sagt, kolla om hon växer som hon ska först innan du ger ersättning (om du nu vill fortsätta amma dvs). Min dotter är en riktig snuttare, första veckorna ammade jag typ konstant. Nu är hon 3 mån och jag ammar ca 1 gång/timma när hon är vaken. Och det är inte så att hon äter varje gång, ofta är det bara myssnuttande eller för att hon är trött (somnar bara vid bröstet). Och hon vägrar napp, så jag fungerar som napp.

• Leola

Låter helt normalt! Bebisar tycker det är såå mysigt att somna vid tutten, för att sen efter en stund vakna till och tutta lite till osv..

Ditt barn är bara 2 veckor, slappna av! Du behöver inte göra massa andra saker nu, sätt dig i soffan med bebis och bara amma, kolla tv-serier/filmer. Har du en man/sambo? I så fall är det hans jobb att passa upp dig, hämta saker när du behöver och liknande. Snart kommer du kunna göra mer själv men just nu är det viktigt att din bebis får amma så mycket den vill! (Vill du inte fortsätta amma av andra skäl så kan du ju självklart ge flaska istället men amning är väldigt bra när det funkar!)

Om du i ditt exempel menar på natten att det är jobbigt att inte kunna lägga ner bebis så kan jag rekommendera samsovning (om du inte redan gör det), då behöver du bara vakna till lite grann, ta fram bröstet till bebis och snabbt somna om. Men se till att tillämpa säker samsovning i så fall!

Du kan inte känna på brösten om de är "tomma" eller inte! Jag ammar (delammar) min 17 månaders och mina bröst kan kännas helt tomma och ändå finns det massor med mjölk när min lilla tjej vill ha det. 

Svar på tråden Vad är det för fel?