• Anonym (FluoxetinMia)

Vi som har insättningssymtom - SSRI! (tråd för råd och stöd)

Hej!

Vi är enligt statistiken många som får SSRI (i dagligt tal "antidepp", medicin som hjälper till så att serotoninhalten inte blir för låg, med depressionssymtom som följd) utskrivet i Sverige idag. Det är allmänt känt att när man börjar ta medicinen, eller ökar dosen, är det mycket vanligt att man först får mer ångest och andra jobbiga symtom under en period. 

Här kan vi skriva av oss och jämföra symtom och dela med oss av råd, stöd, tips och trix för att orka igenom även de tyngre perioderna med siktet inställt på att må betydligt bättre med tiden. 

En förhoppning är att vi som skriver i tråden blir påminda om att vi är många!

• Svar på tråden Vi som har insättningssymtom - SSRI! (tråd för råd och stöd)
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Full;)) skrev 2015-02-09 13:20:53 följande:

Hej hå på er!

Lever denhär tråden:)?

Har inte läst igenom allt då jag nu har grova koncentrationsproblem.

Tog min första tablett fluoxetin i morse och nu känner jag mig full! Grova koncentrationssvårigheter (vilket suger då jag pluggar 100% distans!)

Känner igen symptomen från när jag slutade med sertralin för ngra år sedan. Gick runt som i en dimma "full" i någon vecka.

På ett sätt är de en ganska skön känsla dock;D

Till frågan: någon som vet om SRRI kan framkalla ångest i insättningsfasen om man inte hade ångest innan? Jag äter pillret mot en långvarig yrsel som inte gått över med hjälp av något annat, hade dock varit jobbigt att få panikångest igen (haft förut men frisk sen ngra år) pågrund av pillret.

Ursäkta för flummit inlägg men är som sagt totalt hög just nu;D!

Hej! Jag har tänkt gå in här senaste tiden och skriva ett inlägg, bra att du påminde

Jag tror att det är möjligt att få en ökad känslomässig känslighet under insättningsfasen, även sånt man inte varit med om förut. Handlar det om insättningssymtom så är det ju en tröst på någon nivå att det sannolikt är övergående....om än nog så jobbigt när det pågår! Hur har det varit idag?

Hur stor dos börjar du med och vad siktar din läkare på för dos?
  • Anonym (FluoxetinMia)

Nu har jag ätit Fluoxetin i två månader och första månaden var inte kul. Ångest och oro nästan hela tiden (inte panik, mer som ett gnagande obehag, en negativitet och irritation hela tiden). Sen ganska snart efter nyår vände det. Jösses. Jag mår så oerhört mycket bättre nu. Senaste veckorna har jag kunnat tänka så många positiva tankar som jag inte gjort på många år. Just nu undrar jag varför jag inte tog SSRI-steget för länge sen....men sanningen är väl att jag inte var mogen för det, jag var inte "där" helt enkelt. Nu kan jag känna tacksamhet för så många saker varje dag, och känner mig lugn inombords. Jag som alltid stressat mellan hundra saker har fokuserat på att göra lite i taget, pausa, känna in vad jag orkar....jag är fortfarande (sedan i oktober) sjukskriven på halvtid och jag tror att detta också gjort mycket - att få ta det mycket lugnare och slippa stressa så mycket på jobbet. På jobbet är väl vissa inte jätteglada över att jag är sjukskriven, känner viss skepsis där ("du är väl inte deprimerad!") men känner att jag nu kan ta den sortens kommentarer lättare än förut. Förr tog jag åt mig så vansinnigt. Nu orkar jag ta den typen av motgångar och blir snabbare positiv igen, det går inte och snurrar i tankarna så länge som det alltid gjort förut. 

Jag är så glad nu, att jag vågade ta steget med SSRI, och att jag orkade med de första veckornas ångestökning. 

Jag vet, jag låter som en reklamannons för medicin och det är inte meningen, jag vet att effekten kan vara väldigt olika för olika personer. Men jag ville berätta hur det blivit för mig efter en tid, det kanske kan vara intressant för dem som nyss börjat med SSRI. 

• Anonym (Full;))
    Anonym (FluoxetinMia) skrev 2015-02-10 19:44:14 följande:

Hej! Jag har tänkt gå in här senaste tiden och skriva ett inlägg, bra att du påminde

Jag tror att det är möjligt att få en ökad känslomässig känslighet under insättningsfasen, även sånt man inte varit med om förut. Handlar det om insättningssymtom så är det ju en tröst på någon nivå att det sannolikt är övergående....om än nog så jobbigt när det pågår! Hur har det varit idag?

Hur stor dos börjar du med och vad siktar din läkare på för dos?

Hej:)

Äter 20mg och som sagt andra dagen idag. Inte haft samma dimm känsla men yrseln har varit värre samt att jag känt ett litet tryck över bröstet. Vet att vissa säger att man inte ska känna av biverkningar så snabbt på fluoxetin så kan väl vara psykiskt framkallat bara för att man förväntar sig att må lite dåligt;)

Jag hoppas dock jag kommer klara mig av tok ångesten och kan tvinga bort den om den kommer med tankar att de är biverkningar, men får väl se hur de går.

Vad skönt att du mår bättre! Måste verkligen kännas som en befrielse:)!!

Bra du känner att du kan hantera kommentarer om din sjukskrivning också, folk som har mage att klaga/påpeka har aldrig varit där själva och kan omöjligt veta hur de känns. (Jag känner mig elak men ibland önskade jag att folk som ifrågasatte när jag hade PA skulle få uppleva de själva så dom kunde stänga truten sen;))

Ångrar nu valet av nick till denhär tråden men i min mening var jag inte i mitt sinnes fulla bruk igår;)
  • Anonym (Full;))

Såg nu att jag glömde en fråga.

Jag har som sagt 20mg nu och de enda läkaren sa var att om yrseln blivit bättre om någon vecka skulle vi testa Sänka dosen. Så tror inte att den kommer höjas mer. Fast jag hoppas jag får testa en starkare dos om yrseln består.

En fråga: Har du känt av biverkningarna om illamåeende/mättnadskänsla/viktnedgång? Som jag förstår de är de vanligt att folk går ner med denhär medicinen och jag hade verkligen inte gråtit om de hände mig.

Iofs äter jag nyttigt och inte mycket men har underproduktion i sköldkörteln och har de halvt omöjligt att gå ner i vikt pga de. Så skulle man tappa några kilon hade det verkligen bara varit en STOR bonus.:)

Nu ska jag ta och läsa igenom hela tråden:)

• Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Full;)) skrev 2015-02-10 22:58:49 följande:

Såg nu att jag glömde en fråga.

Jag har som sagt 20mg nu och de enda läkaren sa var att om yrseln blivit bättre om någon vecka skulle vi testa Sänka dosen. Så tror inte att den kommer höjas mer. Fast jag hoppas jag får testa en starkare dos om yrseln består.

En fråga: Har du känt av biverkningarna om illamåeende/mättnadskänsla/viktnedgång? Som jag förstår de är de vanligt att folk går ner med denhär medicinen och jag hade verkligen inte gråtit om de hände mig.

Iofs äter jag nyttigt och inte mycket men har underproduktion i sköldkörteln och har de halvt omöjligt att gå ner i vikt pga de. Så skulle man tappa några kilon hade det verkligen bara varit en STOR bonus.:)

Nu ska jag ta och läsa igenom hela tråden:)

Jaha så du fick din måldos direkt, ingen upptrappning då? Det kanske är vanligt, jag vet inte. Jag var så tveksam inför min läkare angående medicinen, det kanske var därför han föreslog att jag skulle trappa upp långsamt. Jag började på 5, ökade till 10 efter ett tag, sen 15, sen 20 efter totalt 1 månad tror jag (minns inte riktigt nu men det var ett jäkla pillande med tabletterna som skulle delas så det blev rätt dos;))

Jag hade ökad ångest och oro hela upptrappningsperioden, och den gick inte över förrän jag ätit full dos i några veckor. Så för mig tog det längre tid än jag hade väntat mig. Men det kanske hade varit värre ångest (fast under kortare tid) om jag startat på 20, vem vet. Jag var för rädd i alla fall så jag tog det i flera steg. 

Jag kände mig lite lätt sjösjuk emellanåt ja, fast jag ändrade inga matvanor och gick inte ner i vikt. Inte heller upp - jag bad faktiskt om ett SSRI som inte skulle öka risken för viktuppgång så då valde läkaren Fluoxetin. 

Hoppas du slipper både yrsel och viktuppgång och att du snart märker de positiva effekterna! Berätta gärna hur det går. 
  • Anonym (Full;))
    Anonym (FluoxetinMia) skrev 2015-02-11 20:26:42 följande:

Jaha så du fick din måldos direkt, ingen upptrappning då? Det kanske är vanligt, jag vet inte. Jag var så tveksam inför min läkare angående medicinen, det kanske var därför han föreslog att jag skulle trappa upp långsamt. Jag började på 5, ökade till 10 efter ett tag, sen 15, sen 20 efter totalt 1 månad tror jag (minns inte riktigt nu men det var ett jäkla pillande med tabletterna som skulle delas så det blev rätt dos;))

Jag hade ökad ångest och oro hela upptrappningsperioden, och den gick inte över förrän jag ätit full dos i några veckor. Så för mig tog det längre tid än jag hade väntat mig. Men det kanske hade varit värre ångest (fast under kortare tid) om jag startat på 20, vem vet. Jag var för rädd i alla fall så jag tog det i flera steg. 

Jag kände mig lite lätt sjösjuk emellanåt ja, fast jag ändrade inga matvanor och gick inte ner i vikt. Inte heller upp - jag bad faktiskt om ett SSRI som inte skulle öka risken för viktuppgång så då valde läkaren Fluoxetin. 

Hoppas du slipper både yrsel och viktuppgång och att du snart märker de positiva effekterna! Berätta gärna hur det går. 

Nej ingen upptrappning. Vet inte om det är ovanligt att få 20 direkt. Jag kanske fick de för att jag inte hade ångest innan så han kanske inte trodde de skulle bli tufft för mig? Tredje dagen och känner inte av något än iaf. Går dock och känner efter hela tiden så snart framkallar jag väl en attack pga de.. Försöker att inte tänka på de men sen kommer jag på mig själv med att tänka på de ändå. Suck;)
  • Anonym (Full;))

Verkligen ingen annan som nyligen börjat med SSRI här på FL?

Fjärde dagen nu och idag har de varit jobbigt. Pulsen har inte gått under 100 och haft svimningskänslor när jag rört på mig. Svettats en hel del också. Alla vanliga biverkningar men nog blir man rädd ändå och tror att hjärtat ska ge upp :(

• Anonym (Full;))

Verkligen ingen annan som nyligen börjat med SSRI här på FL?

Fjärde dagen nu och idag har de varit jobbigt. Pulsen har inte gått under 100 och haft svimningskänslor när jag rört på mig. Svettats en hel del också. Alla vanliga biverkningar men nog blir man rädd ändå och tror att hjärtat ska ge upp :(

• Anonym (Cbd)

Jag lider med er faktiskt, ni har ingen aning vad ni ger er in i.

Jag har själv varit deprimerad hela mitt vuxna tillvaro, till det tillkom utbrändhet när jag försökte tvinga mig att jobba och fungera som alla andra.
    för två veckor sen kom jag  inte ens ihåg sist jag kände nån glädje eller livslust i nykter tillstånd, allt var bara svart håll.
    När utbrändheten kom över mig så var det som en slöja runt hjärnan, jag kunde inte tänka inte känna nått, jag tittade på saker utan reflektera det minsta.

Antidepresiva har jag aldrig vågat mig på på grund av biverkningar, har en låda sertralin som jag köpte ut men kom aldrig till skott.

för två veckor sen stötte jag på nått annat.

cbdolja.com/

Beställde en flaska då jag vet mycket om cannabisens medicinska egenskaper specifikt cbd.

Tog två droppar på dagen, redan dagen efter kände jag hur nått förändrades, på tredje dagen kände jag för första gången på 10-15 år glädje när jag var på väg att hämta barnen, det var inte plikt som skulle göras, det var ren glädje och energi jag inte ens visste jag kunde få ur mig utan en öl i handen.

Kan tilläggas att detta är extrakt, rusgivande ämne finns inte med i oljan så man blir inte berusad på den, en biverkningslös, inte beroendeframkallande medicin, nått för er att slänga en tanke på?

• Anett

Vet att detta är en gammal tråd...men.... Jag har tagit på Cipralex i 5 år varav 3 misslyckade utsättningar. Bl a i våras nollade jag men efter 2 månader fick jag kraftig ångest. Jag försökte återinsätta på egen hand. Misslyckades. Mådde pyton efter det. Nu sedan 3 veckor har jag med läkar- och kuratorhjälp försökt att återinsätta. Fått även utskrivet bensodiazepiner för att härda ut. Idag har det som sagt gått 3 veckor sedan insättningen. Men ingen förbättring. Tvärtom. Mer ångest. Knappt att benso hjälper. Ångesten slår igenom. Jag har även blivit helt apatisk. Orkar knappt gå ut och handla mat. Är det så, som jag läst på andra ställen, att det är omöjligt att återinsätta?

• Anonym (Ångestfylld)

Hej! Jag har ätit fluoxetin i åtta veckor nu efter min andra förlossning. Fick en förlossningsdepression även denna gång och har tidigare i livet haft problem med ångest men blivit bra efter att ha fått fluoxetin. Hade stått på fluoxetin före jag blev gravid nu också och hade då god effekt. Mitt största problem är ångest. Just nu är den som värst på morgonen och dagen. Vaknar av den, får diarré, mår illa, tankarna spinner iväg och det går inte att tänka positivt. Klarar då inte att äta. Har också fått mirtazapin 15 mg för att kunna sova och få lite matlust på kvällen. Har de senaste tre dagarna tagit oxascand 10 mg på morgonen, vilket dämpat det lite efter ca två timmar. De första timmarna upplever jag snarare att ångesten ökar och jag vill egentligen inte alls ta dem, men upplever inte att jag överlever annars, dvs får inte i mig mat, kan ej sova etc. Eftersom jag haft förlossningsdepression en gång tidigare och har vänner som fått ect bad jag om detta. Jag fick då fyra ggr och upplevde god effekt mot depressionen och de spinnande tankarna om död o dyl. Var väldigt trög men återhämtade mig efter en vecka, var så glad och tacksam över att må bättrr. Nu har det blivit lika uselt igen efter en vecka och jag ska därför få ect igen vid några tillfällen till och sedan utvärdera. Jag är väldigt rädd att inte fluoxetinet ska hjälpa och att jag är dömd att vara sån här resten av livet. När jag mår uselt så är jag helt övertygad om att jag alltid varit sån här och ser inte hur jag ska kunna bli bra. Är rädd att omgivningen ska tröttna på mig. Är det någon som har liknande erfarenheter? Har ni också upplevt att det tar lång innan det fungerar? Hur kan man tänka när de negativa tankarna spinner loss?

• Anonym (ågren)

Är denna tråden aktiv?

Satte ut paroxetin för några månader sedan då jag mådde bra under en längre tid, och för någon vecka sedan kom allt tillbaka. 

Har nu satt in den igen på 20 mg/dag direkt och mår fruktansvärt. Katastroftankar som maler på och kroppen blir helt slut.

Någon som känner igen sig ?

• Anonym7703
    Anonym (ågren) skrev 2023-10-28 12:04:55 följande:

Är denna tråden aktiv?

Satte ut paroxetin för några månader sedan då jag mådde bra under en längre tid, och för någon vecka sedan kom allt tillbaka. 

Har nu satt in den igen på 20 mg/dag direkt och mår fruktansvärt. Katastroftankar som maler på och kroppen blir helt slut.

Hej, hur gick det? Blev det bättre? Jag är nu i samma sits? så jobbigt
  • Anonym7703
    Anonym (ågren) skrev 2023-10-28 12:04:55 följande:

Är denna tråden aktiv?

Hur gick det att sätta in igen? Kram 
Svar på tråden Vi som har insättningssymtom - SSRI! (tråd för råd och stöd)