• Vendelamarie01

Är det själviskt att amma?

Här i England blir jag ofta starkt ifrågasatt för att jag ammat mina barn och fortfarande ammar mitt minsta. Framförallt blir jag sedd som självisk. Då har jag inte haft några anmärkningsvärda amningsvanor, utan helammat till runt 6 månader och delammat som längst till 14 månader och då de sista månaderna endast hemma på morgonen och kvällen.

De synpunkter som jag oftast får höra är:

- Jag saboterar medvetet barnens relation med min man
    - Jag gör det bara för att det är praktiskt, slippa gå upp och fixa ersättning på natten etc. Dvs. jag är för lat. 
    - Jag gör det bara för att jag tycker det är mysigt (det tycker jag visserligen...)
    - Barnen behöver det ändå inte bröstmjölk, det finns bra ersättning 
    - Amning är äckligt...
    - Det är synd om min man för att jag förstör mina bröst
    - Jag vill bara "make a scene" och provocera

Vad säger ni? Hur är det i Sverige?

• Svar på tråden Är det själviskt att amma?
  • adastra
    PrinsessanLeia skrev 2015-01-16 19:48:30 följande:

Jag gissar att du är rätt dåligt påläst kring amning och ex allergier? Ser man det dessutom globalt sett är amning framför ersättning superviktigt eftersom det råder brist på rent vatten på många håll.

Och jag är långt ifrån amningsmaffia kan jag säga. Träffar du på en sån blir du totalsågad

Varför skulle jag vilja läsa om det när jag själv valde bort amningen som ett onödigt inslag i mitt och mitt bebisliv...
    Och inte fått mina barn några allergier till skillnad från alla andras vars barn ammades innan de blev tonåringar, typ...
    Amning var nödvändigt förr men inte nu när vi har så bra ersättningar...
    Och ingen av oss som är med på denna tråd bor i Afrika direkt...
    Bort med amningen säger jag!

• fluu
    adastra skrev 2015-01-17 18:32:09 följande:
    Varför skulle jag vilja läsa om det när jag själv valde bort amningen som ett onödigt inslag i mitt och mitt bebisliv...
    Och inte fått mina barn några allergier till skillnad från alla andras vars barn ammades innan de blev tonåringar, typ...

Eh... din sista mening skär sig lite med det du skrivit innan att det är upp till var och en och att du inte vill få skit för att du flaskar...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien
    adastra skrev 2015-01-17 18:32:09 följande:
    Skicka gärna länkarna till forskningen kring allergier. För det kan väl inte vara så illa att du baserar dina teorier enbart på dina egna och dina bekantas barn?
  • adastra
    fluu skrev 2015-01-17 18:58:17 följande:
    Eh... din sista mening skär sig lite med det du skrivit innan att det är upp till var och en och att du inte vill få skit för att du flaskar...
    Det skär inte alls...
    Alla som vill amma, varsågod, stör mig inte ett dugg, precis som alla som vill rida - deras val, det stör inte mig fast jag hatar hästar... Varför skulle jag sitta sömlös för andras val.
    Jag bara skriver art jag TYCKER att amningen är onödig, i dagens samhälle...

Haha, att jag inte vill få skit? Raring, från vem? Dig? På det patetiska forumet? Du master skämta?! Jisses, tagga ner vet jag eller bring it on!

• adastra
    Natulcien skrev 2015-01-17 19:18:47 följande:
    Skicka gärna länkarna till forskningen kring allergier. För det kan väl inte vara så illa att du baserar dina teorier enbart på dina egna och dina bekantas barn?
    Jag bryr mig inte om forskningen i det fallet precis som jag inte bryr mig om forskningen inom partikelfysik av den enkla anledningen att jag är inte intresserad och finner det inte viktigt...

Dessutom många "allergier" idag är påhittade av föräldrarna själva! Det är nästan så att man vill att ens barn skall vara allergisk, det ligger liksom i tiden!  Men det är en annan tråd!

Basera sitt liv på forskningen överlåter jag till de andra, som inte kan tänka själva utan att hela tiden citera någon artikel eller bok...

Återigen, jag svarade på TS frågan om det är självisk att amma och skrev: "nej, det är inte självisk men onödigt!"
  • Common sense
    Vendelamarie01 skrev 2014-12-06 11:58:32 följande:

Är det själviskt att amma?

Nej, det är naturligt att amma. Evolutionen har sett till att skapa den bästa möjliga förutsättningen för spädbarn att få näring och trygghet.

Flaska och ersättning är moderna påfund.
    (Dessa är såklart en stor fördel och hjälp för de som av olika själ inte kan amma).
  • Natulcien
    adastra skrev 2015-01-18 09:19:06 följande:
    Jag bryr mig inte om forskningen i det fallet precis som jag inte bryr mig om forskningen inom partikelfysik av den enkla anledningen att jag är inte intresserad och finner det inte viktigt...

Dessutom många "allergier" idag är påhittade av föräldrarna själva! Det är nästan så att man vill att ens barn skall vara allergisk, det ligger liksom i tiden!  Men det är en annan tråd!

Basera sitt liv på forskningen överlåter jag till de andra, som inte kan tänka själva utan att hela tiden citera någon artikel eller bok...

Återigen, jag svarade på TS frågan om det är självisk att amma och skrev: "nej, det är inte självisk men onödigt!"
    Det är knappast någon här som "baserar sitt liv på forskningen". Men när man slänger ur sig saker som att "mina barn har inga allaergier för att de inte ammades" så är det ju klokt att koppla påståendet till forskningen om man vill bli tagen på allvar. Kort sagt, det uttalandet kan ingen ta på allvar. Min son har heller inga allergier. Han ammades länge. Fast jag är ju inte så dum att jag baserar någon teori om detta enbart på honom...
  • JillyJ

Har inte läst alla inlägg här men spontant är mitt svar: NEJ det är absolut inte själviskt att amma. Folk får verkligen göra som de vill men jag tror helt klart på att det är det naturligaste som finns, naturen har ju liksom tänkt ut det så. Ammade ena barnet till 14 månader och andra i 9, de fick själv styra hur de ville ha det och jag tyckte det var asmysigt även om jag skötte det snyggt och inte flashade mig hursomhelst. Donerade bröstmjölk till neonatal också.

Jag och pappan har ett helt jämställt föräldraförhållande idag och skulle jag få ett till barn skulle jag helt klart amma igen. Ersättning är också jättebra men när man har det i pattarna helt gratis, så varför inte?

Kör på!

• yodi
    adastra skrev 2015-01-18 09:11:42 följande:
    Det skär inte alls...
    Alla som vill amma, varsågod, stör mig inte ett dugg, precis som alla som vill rida - deras val, det stör inte mig fast jag hatar hästar... Varför skulle jag sitta sömlös för andras val.

Haha, att jag inte vill få skit? Raring, från vem? Dig? På det patetiska forumet? Du master skämta?! Jisses, tagga ner vet jag eller bring it on!
    fast att amning i dagens samhälle är onödig vill jag inte riktigt hålla med om.
    några positiva saker med att amma är att precis i början så friges hormoner som gör att livmodern drar i hopp sig, det minskar risken för bröstcancer.

sen har vi då alla barn som får en liten annorlunda start i livet,extrem  prematurerna.
    för dom är det livsviktigt med bröstmjölk då deras små magar oftast inte tolererar ersättning, att ge dom bröstmjölk är superviktigt för att förhindra nec ( en många gånger livshotande tarm infektion).

och som mamma till en extrem prematur så fick jag min bröstmjölk analyserad och fick veta att min mjölk innehöll betydligt mer näring än den bästa ersättningen på marknaden.

och blir barnen sjuka medans dom fortfarande ammar så innehåller bröstmjölken salter som förhindrar uttorkning, dessa finns inte i ersättning.

sen inser jag att näringsvärdet i bröstmjölken varierar från kvinna till kvinna och att tack och lov så är inte alla barn extrem prematurer, men jag ville mest bara påvisa att amning inte är onödigt i dagens samhälle.

sen om andra vill ge ersättning så får dom gärna göra det för mig, men bröstmjölk har sina fördelar.
  • JillyJ
    yodi skrev 2015-01-18 11:24:50 följande:

fast att amning i dagens samhälle är onödig vill jag inte riktigt hålla med om.

några positiva saker med att amma är att precis i början så friges hormoner som gör att livmodern drar i hopp sig, det minskar risken för bröstcancer.

sen har vi då alla barn som får en liten annorlunda start i livet,extrem  prematurerna.

för dom är det livsviktigt med bröstmjölk då deras små magar oftast inte tolererar ersättning, att ge dom bröstmjölk är superviktigt för att förhindra nec ( en många gånger livshotande tarm infektion).

och som mamma till en extrem prematur så fick jag min bröstmjölk analyserad och fick veta att min mjölk innehöll betydligt mer näring än den bästa ersättningen på marknaden.

och blir barnen sjuka medans dom fortfarande ammar så innehåller bröstmjölken salter som förhindrar uttorkning, dessa finns inte i ersättning.

sen inser jag att näringsvärdet i bröstmjölken varierar från kvinna till kvinna och att tack och lov så är inte alla barn extrem prematurer, men jag ville mest bara påvisa att amning inte är onödigt i dagens samhälle.

sen om andra vill ge ersättning så får dom gärna göra det för mig, men bröstmjölk har sina fördelar.

Precis. Neonatalavdelningen var väldigt tydliga med detta och helt sjukt tacksamma för donationer, några teskedar bröstmjölk kunde ge ett prematurbarn helt andra förutsättningar.

Så att påstå att ersättning ersätter bröstmjölk är helt enkelt inte sant, men om man har lyxen att välja så är det ett bra alternativ.

Har dock en väninna som medvetet valde bort amning, inget konstigt med det, men hennes pojke fick en extremt svår diagnos av barncancer. Det har ingen koppling till den uteblivna amningen men hon klandrar sig själv för att hon dissade det, just för att bröstmjölken är så förebyggande.
  • fluu
    adastra skrev 2015-01-18 09:19:06 följande:

Dessutom många "allergier" idag är påhittade av föräldrarna själva! Det är nästan så att man vill att ens barn skall vara allergisk, det ligger liksom i tiden!  Men det är en annan tråd! smile1.gif

Varför vill man att barnen ska vara allergiska? Mitt barn har två allergier och jag skulle gladeligen ta över båda så hon skulle slippa...
    Och om du skiter i forskningen... varför drar du då upp undersökningen om miljögifter i bröstmjölken? Det rimmar också lite illa...
  • fluu
    adastra skrev 2015-01-18 09:11:42 följande:
    Det skär inte alls...

"Bort med amningen säger jag!" citat du.... Det är inte samma som att skita blankt i vad andra gör...
    Du är i en himla försvarsposition...
  • frökenelisabeth

Gah, varför måste folk ha så mycket åsikter hela tiden? Amma på, säger jag, det är varken själviskt eller dåligt på något annat sätt. Önskar att amningsnormen i samhället kunde vara lite mer tillåtande - åt ALLA håll. 

Själv fick jag pikar av min bvc-sköterska för att jag fortfarande ammade vid nio månaders ålder. "jasså du ammar fortfarande? Det är ju inte nödvändigt alls. Finns MÅNGA andra sätt att skapa närhet med sin bebis!". Är ju sant förstås, men hur kan det bli ett argument för att sluta amma? Suck. 

Svar på tråden Är det själviskt att amma?