• galog

Åka bort v.38

Jag går in i vecka 38 på måndag och jag och min sambo pratar om att åka iväg till köpenhamn i två dagar. Vi tänker att det fortfarande är ganska nära hem/förlossningen malmö/lund. Men jag känner ig lite nojjig ändå. Är det npgon annan som varit iväg så när inpå förlossningen (tre veckor till bf) eller hur tänker ni på det?

• Svar på tråden Åka bort v.38
  • Irlais

Jag hade inte åkt men min förlossning satte igång i v38+2 och gick ganska snabbt...

Vet du om du själv eller din mamma är födda innan/efter bf? Finns historik om födsel innan bf så kanske du ska låta bli :)

• galog
    Irlais skrev 2014-12-06 08:51:26 följande:

Jag hade inte åkt men min förlossning satte igång i v38+2 och gick ganska snabbt...

Vet du om du själv eller din mamma är födda innan/efter bf? Finns historik om födsel innan bf så kanske du ska låta bli :)

Detta är andra barnet och dottern föddes på bf+5 efter 24 timmar på förlossningen.Då hade jag ordentliga värkar hemma i 12 timmar innan vi fick åka in. Dock finns det ju inget som säger att denna förlossningen skulle gå som den andra. Jag tror väl att det skulle ta 45-60 minuter att köra till förlossningen i malmö/lund (vi kör bil över). Tar 15-30 minuter att köra hemifrån.
    Min plan är ju att jag ska gå över tiden så lillebror kommer i januari istället =)
  • fannybk

Jag åkte ut i skärgården v 38+3. Vattnet gick samma natt och 9 timmar senare var sonen född. Hade inte haft några känningar innan och var övertygad om att jag skulle gå över tiden. Fick åka båt i höga vågor för det blåste upp till storm under natten och sedan bil ett bra tag innan vi tillslut kom fram till förlossningen. När jag pratade med flera av mina kvinnliga släktingar efteråt visade det sig att alla hade haft snabba förlossningar! Trots det skulle jag, med facit i hand, gjort samma val igen. Jag behövde komma bort från stan och ut till min sambo som jobbade där ute och hade jag inte åkt dit hade jag fått klara en hel del smärta ensam innan han skulle hunnit hem.

Hade jag varit du hade jag åkt (om du inte haft några känningar om att nåt är på gång iaf). Det är lika bra att passa på och skulle det starta har ni som du säger nära tillbaka. Det är ju inte säkert att du får en snabb förlossning så ni kanske har en massa tid på er att ta er tillbaka. Skulle det vara så att det går fort finns det ju sjukvård i Danmark också...

• galog
    fannybk skrev 2014-12-06 09:14:30 följande:

Jag åkte ut i skärgården v 38+3. Vattnet gick samma natt och 9 timmar senare var sonen född. Hade inte haft några känningar innan och var övertygad om att jag skulle gå över tiden. Fick åka båt i höga vågor för det blåste upp till storm under natten och sedan bil ett bra tag innan vi tillslut kom fram till förlossningen. När jag pratade med flera av mina kvinnliga släktingar efteråt visade det sig att alla hade haft snabba förlossningar! Trots det skulle jag, med facit i hand, gjort samma val igen. Jag behövde komma bort från stan och ut till min sambo som jobbade där ute och hade jag inte åkt dit hade jag fått klara en hel del smärta ensam innan han skulle hunnit hem.

Hade jag varit du hade jag åkt (om du inte haft några känningar om att nåt är på gång iaf). Det är lika bra att passa på och skulle det starta har ni som du säger nära tillbaka. Det är ju inte säkert att du får en snabb förlossning så ni kanske har en massa tid på er att ta er tillbaka. Skulle det vara så att det går fort finns det ju sjukvård i Danmark också...

Va skönt! Det var något sånt här jag behövde höra =) Känns som att det vore skönt för mig och sambon att få några mysiga dagar ihop bara vi två, innan lillebror kommer. Sen blir det all fokus på barnen en tid framöver. Vilket visserligen är mysigt det =)
  • Anonym (Åk)

Ja, klart ni ska åka. Det går ju snabbt att ta sig till Malmö från Köpenhamn. Annars finns det ju sjukhus i Köpenhamn med.

• Naadjaa

Jag ska åka bort på sjölvaste BF och för att fira jul :) och det ser verken jag eller min bm som något problem, det finna sjukhus överallt där man kan föda. Jag har med mig min journal :)

• galog

Jag får se till att packa bb-väskan så allt är klart. Sen förstår ju jag också att det finns sjukhus i köpenhamn, men just när det gäller förlossningen så vill jag väldigt gärna föda i Sverige =)

• jagärjagvemärdu

Att ta sig från Köpenhamn H till Malmö Triangeln tar 30 min, vilket är snabbare är kortare tid än vissa har till närmsta förlossning, jag hade åkt :)

• enannanmaria

Jag födde mitt första barn i v. 38 och hann inte vara på förlossningen i mer än 1 timme trots att vi bara har 5 mil till förlossningen.

Jag skulle hitta på något trevligt hemma istället. Antingen gå ut och äta gott eller kanske köpa hem finaste hummern. Passa på att gå på bio om ni gillar det!

Lycka till!

• HelCaj

Jag och min sambo ska åka till Sthlm nästa helg och bo kvar 1 natt. Jag är då i v38, bf på självaste nyårsafton. Jag packar med mig mina papper och lite extra kläder.

Känner att de är lugnt då vi ändå är tillsammans och som sagt så finns de sjukhus lite överallt.

• fannybk
    galog skrev 2014-12-06 09:43:28 följande:

Va skönt! Det var något sånt här jag behövde höra =) Känns som att det vore skönt för mig och sambon att få några mysiga dagar ihop bara vi två, innan lillebror kommer. Sen blir det all fokus på barnen en tid framöver. Vilket visserligen är mysigt det =)

Ja det förstår jag! Klart ni ska åka. Ni verkar ju ha väldigt klart för er hur ni ska göra om det startar. Och som andra har skrivit, ha alla papper med er och bb-väskan klar. Men man klarar sig bra utan bb-väskan också. Vi hade den visserligen packad men den var ju kvar hemma. Så min pappa fick komma med den men lagom till han kom skulle jag börja krysta så han hade lika gärna kunnat strunta i det, haha! Ha en skön minisemester!
  • galog

Är nyss hemkommen från två fantastiska dagar i köpenhamn och känner mig mer utvilad och lugnare än på länge. Det var helt rätt beslut att åka iväg

• fannybk
    galog skrev 2014-12-10 19:22:44 följande:

Är nyss hemkommen från två fantastiska dagar i köpenhamn och känner mig mer utvilad och lugnare än på länge. Det var helt rätt beslut att åka iväg

Bra där! Lycka till med den kommande förlossningen! :)
Svar på tråden Åka bort v.38