• granen12

Äldre tonåring och cykelhjälm

Som orolig förälder hittade jag detta forum. 
    Hoppas ni kan hjälpa mig!

Det är så att min dotter vägrat att använda cykelhjälm nu i flera års tid. Hon studerar idag på gymnasium. Var i sjuan vi lät henne cykla utan hjälm och vi har låtit henne göra det under åren. Dock har hon nu bestämt att hon även tänker cykla på vintern när de är halt och jäkligt, detta gör en speciellt orolig. Har förskt få henne och ta på hjälmen, men hon vägrar tvärt. Vi får inte ens till en diskussion om saken. 

Cykelhjälmslagen gäller bara til 15, så den kan jag inte använda.

Känner mig lite hopplös här, cykla utan hjälm på vintern är lite väl riskabelt enligt mig. Själv cyklar jag och sambon bara när de är bart på vägen, dock utan hjälm.      
    Någon annan som har vart med om liknande problem. Hur har ni löst det? 

Använder era äldre tonåringar hjälm? 

PS! Är glad att hon väljer att cykla i alla fall trots dåligt väder.

• Svar på tråden Äldre tonåring och cykelhjälm
  • Lillmajsan

Be henne att tappa ett rått ägg i asfalten/gatstenen. 
    Resultatet blir detsamma ifall hennes huvud åker i backen utan hjälm.
    = Hennes huvud går i två delar.
    Ganska talande bild. Fråga henne sedan om hon vill riskera att det händer. Frågan är inte om det händer utan när. För i backen kommer hon att åka någon gång. Frågan är bara om hon vill komma levande upp eller inte.

• Lillmajsan

PS: Och det samma gäller ju er också så föregå med gått exempel och ANVÄND HJÄLM SJÄLVA!{#emotions_dlg.flower}

• det var värst

det är svårt förstås. Jag jobbar på en gymnasieskola och det finns INGEN elev som kommer cyklande med hjälm så jag tror inte du kommer lyckas få henne att lyssna

• firebird

Finns inga på gymnasiet som använder hjälm.. Ni borde satsa på att sätta dubbar på hennes cykel istället!

Själv har jag endast sett läkarstudenter använda hjälm ;)

• granen12

Tack för era tips de är guld värda!

Dock är problemet det att dottern inte alls vill diskutera detta. I vanliga fall kan vi diskutera det mesta och hon är inte dum, hon vet vad som är bäst för henne och vad som gäller hos oss annars. 

Dubbdäck har vi redan införskaffat, de skall bara monteras. Även ett bra cykellyse införskaffades. Detta bad hon själv om att få - Vill naturligtvis uppmuntra henne att cykla när hon inte sysslar med någon annan sport.

Nej, vi använder inte cykelhjälm själva. Cyklar endast då när det är bra väglag och försiktigt, så en hjälm känns lite som överkurs. Andra dottern som går på sjuan använder dock hjälm, vi har inte låtit henne slippa trots lite gnat (vi har lagen som stöd!) 

• det var värst

nej och ni kan nog inte göra mer än ni gör. Hon har hört alla argument, hon förstår att man kan råka illa ut, men som sagt, ni använder inte hjälm själva (gör inte jag heller). Man kan bli påkörd och råka illa ut även om man cyklar sällan och försiktigt. Det hänger inte alltid på den egna körningen, vad som händer. 

Troligen skulle det behövas att hon slirade lite, kanske föll, utan att skada sig. Då kanske hon skulle börja med hjälm. 
    Ni kan ju knappast limma fast den på huvudet på henne, utan det blir nog hon som vinner den här striden för nu

• Alana

Jag förstår henne. Jag hade inte heller gjort det. Jag gjorde inte det när jag var i hennes ålder. Känner ingen annan som gjorde det heller i den åldern. Låt henne välja själv.

• VilkenLycka

Föregå med gått exempel och använd hjälm själva. Spelar ingen roll hur torrt och fint det är om man blir påkörd.

Hitta en snygg hjälm, Yakkay tex om man gillar dem.

Det är mycket en vanesak. För mig känns det lika "naket" och fel att cykla utan hjälm som att åka bil utan bälte.

• volvo142

är 16 skulle aldrig sätta på mig en hjälm när ja cykla så förnedrande och pinsamt..

• phillipha

I vår familj använder alla hjälm. Mina barn vet redan trots att de är små att vill man cykla har man hjälm och det kommer gälla så länge de bor under mitt tak. Använder man inte hjälm så låser jag cykeln så den inte går att använda. Det är inte ens diskuterbart. Jag bryr mig inte ett dugg ifall det är pinsamt, töntigt mm att ha hjälp, utan hjälm dör man sannolikt i trafiken om det händer något. Jag kör inte bil utan bälte, jag åker inte moped/mc utan rätt skydd, vi åker inte skidor utan hjälm eller skridskor Heller, inte ens pulka åker vi utan hjälm.

I vår familj är vi rädda om livet! Utan huvudet är det svårt att leva. .. och jag vill inte förlora ett barn för att jag brister i mitt föräldraansvar!

• Monkii

Vilken konstig inställning att cykla utan hjälm när det är bra väglag. Jag har cyklat omkull i perfekta väglag. Det räcker att man är ouppmärksam i en sekund så är det försent. Eller att ngt på cykeln går sönder. Eller att någon annan i trafiken slarvar. Ni har lärt henne fel inställning tyvärr.

• livetsomMILF

vafan är problemet?

hon vill inte ha en hjälm för hon vill inte se som ett jävla sär som cyklar runt med hjälm...

låt henne göra egna val, och låt henne lära sig om hon ramlar och får en hjärnskada...Äpple

• frökenelisabeth

Ja, skaffa en hövding till henne! Kostar en slant, men det är ju ett engångsbelopp. Och på med hjälmen själva! Att man halkar omkull med cykeln måste vara en rätt ovanlig orsak till cykelolycka, finns ju hur många olyckor som helst som kan ske i torrt väglag. Dumt argument! Cyklar ni t ex nånsin förbi parkerade bilar så finns det en inte obetydlig risk att ni får en bildörr i huvudet - oavsett väglag.

Svar på tråden Äldre tonåring och cykelhjälm