• Nidingbane

Vilket är viktigast för dig? Demokrati eller Ideologi?

Vad är det egentligen som skapat "kaoset" i politiken som många talar om nu?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är viktigast för dig? Demokrati eller Ideologi?
  • Mascaraklumpar

På a svarar jag b och på b både ock.

• Perplex

Ideologi. Men det är för att jag inte stödjer Demokrati alls. Jag förespråkar Teknokrati istället.

• Perplex

Kaoset är skapat av de politiker som anser att fortsatt hög invandring är viktigare än ett stabilt Sverige.

• Diktator

Det som skapat "kaoset" är att "vissa" partier har en pinne i röven och tror att man kan ignorera det 3:e största partiet.

• Sensitiveguy

Absurd jämförelse, men säger demokrati.

• Aniiee

Kan man verkligen HA demokrati utan ideologi? Är inte demokrati ett ideologiskt ställningstagande?

• Nidingbane

Att jag ställer frågan är helst enkelt för att Sverige tydligen har ideologier som är mer oförenliga än någonsin idag. Så min undran är då om inte detta då kan vara en stor fara för demokratin dvs. om de olika ideologierna (tankarna) inte på något sätt kan tänka sig att samarbeta t ex över blockgränserna? För är inte detta något som trots allt kommit att känneteckna just en fungerande demokratin? Vad blir det annars? Är detta verkligen då ett bättre alternativ? Hur stor möjlighet är det t ex egentligen att alla har samma värderingar i ett land år 2014? Kan man egentligen fordra detta i en demokrati? Osv.

Ta gärna en titt på Wikipedia länken om Ideologi!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideologi 

• Sensitiveguy
    Aniiee skrev 2014-12-04 17:58:29 följande:

Kan man verkligen HA demokrati utan ideologi? Är inte demokrati ett ideologiskt ställningstagande?

Man kan ha ideologi utan demokrati, men inte demokrati utan ideologi.
  • Aniiee
    Sensitiveguy skrev 2014-12-05 14:51:25 följande:
    Man kan ha ideologi utan demokrati, men inte demokrati utan ideologi.
    Exakt. Min fråga var, i princip, retorisk.
    Nidingbane skrev 2014-12-04 18:47:16 följande:

Att jag ställer frågan är helst enkelt för att Sverige tydligen har ideologier som är mer oförenliga än någonsin idag. Så min undran är då om inte detta då kan vara en stor fara för demokratin dvs. om de olika ideologierna (tankarna) inte på något sätt kan tänka sig att samarbeta t ex över blockgränserna? För är inte detta något som trots allt kommit att känneteckna just en fungerande demokratin? Vad blir det annars? Är detta verkligen då ett bättre alternativ? Hur stor möjlighet är det t ex egentligen att alla har samma värderingar i ett land år 2014? Kan man egentligen fordra detta i en demokrati? Osv.

Det är den berömda Pendeln du ser. Den där som svänger mellan extremer (ibland utan att nå de). Demokratin kommer att gå så långt att det inte ÄR demokrati längre. Om vi "tillåter" det, så kommer vi att en dag demokratiskt välja en diktatur, och när diktaturen går får långt kommer vi kräva demokrati, som kommer hållas i någolunda styr av starka ledare tills den dag vi väljer absolut demokrati, som kommer få styra tills vi väljer in en diktatur igen osv osv osv. Som sagt, kanske inte hela vägen till extremerna, men tittar man på historien så är det så här det fungerar.

(Ja, förklaringen är lite.udda... men jag är trött just of the hospital, så... forgive me.)
  • Nidingbane
    Aniiee skrev 2014-12-05 15:26:09 följande:
    Nidingbane skrev 2014-12-04 18:47:16 följande:

Det är den berömda Pendeln du ser. Den där som svänger mellan extremer (ibland utan att nå de). Demokratin kommer att gå så långt att det inte ÄR demokrati längre. Om vi "tillåter" det, så kommer vi att en dag demokratiskt välja en diktatur, och när diktaturen går får långt kommer vi kräva demokrati, som kommer hållas i någolunda styr av starka ledare tills den dag vi väljer absolut demokrati, som kommer få styra tills vi väljer in en diktatur igen osv osv osv. Som sagt, kanske inte hela vägen till extremerna, men tittar man på historien så är det så här det fungerar.

(Ja, förklaringen är lite.udda... men jag är trött just of the hospital, så... forgive me.)
    Ett bra exempel på det du skriver tycker jag är Ryssland och Putin. För oss här i väst kan det tyckas vara konstigt som sker där. Men till Putins fördel så tycker i alla fall en betydande majoritet av det ryska folket helt annorlunda än vad man i de flesta fall gör här i väst. I Ryssland ses nämligen demokrati mer såsom någonting svagt medans man ser upp till den enskilde starke ledaren på ett helt annat sätt än här i väst. Fråga mig inte varför det är så. Men mycket tror jag beror Ryssarnas historia. De flesta lär t ex ha haft det bättre i Ryssland under Sovjets diktaturens dagar.
  • Sensitiveguy
    Aniiee skrev 2014-12-05 15:26:09 följande:

Likaså mitt svar. I stort sett.
Svar på tråden Vilket är viktigast för dig? Demokrati eller Ideologi?