• Anonym (Mammaledig)

Ta tillbaka föräldradagar

Hejsan!

Jag ska vara mammaledig i jan, men studera med studiemedel från 2 februari. Enligt csn får jag inte besked huruvida jag får studiemedel eller ej förrän den 16 feb (inväntar tentaresultat). Ni sa då att jag skulle ta ut lägsta belopp dagar fram till csn beslutat om studiemedel för att behålla mitt SGI. Men nu undrar jag, om jag får besked den 16 om att jag får studiemedel retroaktivt från den 2 feb, kan jag få ringa er och få dagarna strukta? Vill ju gärna behålla mina föräldradagar så länge jag kan. När är brytpunkten, fram till vilket datum kan jag ta tillbaka föräldradagarna jag ansökt/anmält om? Hoppas ni förstår min fråga :)

• Svar på tråden Ta tillbaka föräldradagar
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan inte få tillbaka de dagar som redan är utbetalda så länge rätten till ersättning finns.

Hälsningar

Linda, handläggare

• Anonym (Mammaledig)

Det förstår jag! :) Jag pratar om tiden innan utbetalning hunnit ske?

• Försäkringskassan

Hej

Hör av dig eller ändra själv I din ansökan på Mina sidor, senast den 15:e i den månad som du ska ha utbetalningen. Ansöker du från 2 februari så ska du helst ändra din ansökan senast den 15 februari. Det går dock att ändra din ansökan någon dag efter den 15:e men då bör du ringa vårt kundcenter på telefon 0771-524 524. Våra öppettider är: Måndag-fredag 8.00-21.00, lördag 8.00-15.00 och söndag 15.00-21.00. Avvikande öppettider kan du se på följande lank: http://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/ring_oss

Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden Ta tillbaka föräldradagar