Vilka ljud är de vanligaste att barn har svårt för?
Som rubriken lyder!
R skulle jag gissa på är ett av dem, men vilka mer?
Som rubriken lyder!
R skulle jag gissa på är ett av dem, men vilka mer?
många barn läspar. Olika mycket och på olika sätt. För vissa reder det upp sig när de får sina permanenta tänder som oftast är lite större än mjölktänderna och täpper till "luckan" där tungspetsen åker ut
Min dotter har svårt att säga D hon säger G istället. Så ska hon säga... Dosa tex så blir det istället Gosa vilket då blir förvirrande för dom hon pratar med då det är ett helt annat ord.
sje-ljuden kan vara svåra.
Det är väldigt individuellt. Min äldsta son har en uttalsförsening. Riktigt rullande R hade han redan före 1-årsdagen, men däremot hade han inga bakre ljud förrän han var nästan 5 . Nu som snart 7-åring är det egentligen bara s-ljudet som inte sitter där det ska.
R brukar vara ett av de senare ljuden. Det är inte ovanligt att de bakre ljuden är sena och ersätts av de främre. S- och sje-ljud kan ställa till besvär. V brukar inte helt sällan heller vara ett av de senare konsonantljuden.
Mina barn har haft svårt med R, SJ, TJ, G och K.
Men det är olika på olika barn. Ofta har barn inom samma familj svårt med samma ljud. Det tycker jag är lite fascinerande...