• Anonym (ärliga)

ni som röker på

Är ni ärliga om er bruk / missbruk till vårdenk eller annat. Man får ju frågan om man använt droger senaste månaderna.. Vad säger ni då?

Jag vet att min bästa vän rökte på under sommaren och igår följde jag med henne till MVC då hon är ensam och jag blev så förvånad när hon nekade att hon hade använt cannabis.. För vad jag vet så gör hon ju inte det längre.. (ganska så säker på det). Hon förklarade det som att "det inte var stor grej" . Jag är ganska chockad och vet inte om jag ska säga något till hennes barnmorska eller nåt... Är det inte bättre att bara säga det så man får rätt hjälp?

• Svar på tråden ni som röker på
  • Anonym (ärliga)

Det är ju det. Hon gör inte det nu. Varför ljuga?

• radwanska
    Anonym (ärliga) skrev 2014-12-02 20:06:46 följande:

Det är ju det. Hon gör inte det nu. Varför ljuga?

Varför tala sanning? Det skapar bara bekymmer för henne att tala sanning.

Det hon gjorde påverkar inte hennes graviditet.
  • Lilje

Det beror ju på. Senaste gången jag gick till VC var för ett ont knä, känns inte som mitt rökande direkt har någon inverkan där. Skulle jag ge blod eller föda barn vore det ju annorlunda.

• Swek

Saken är ju den att i och med att hon nu blivit gravid, så kan det bli så himla uppblåst att hon tog en holk i somras, när det är helt orelevant i detta sammanhang. 

Skulle hon däremot hålla på att röka på under graviditeten så är det en helt annan sak, och detta gäller även cigarretter och alkohol. 
    Känner du dig osäker på att detta kan inträffa [b]under[/b] graviditeten så ta upp det med henne på ett lugnt och fint sätt, typ att du bara vill försäkra dig om att hon gör vad som är bäst för barnet. 

Utöver det ser jag absolut inga som helst problem med att hon inte nämnde att hon rökte lite holk under sommaren men inte längre.

• Anonym (rätt)
    Swek skrev 2014-12-21 00:34:16 följande:

Saken är ju den att i och med att hon nu blivit gravid, så kan det bli så himla uppblåst att hon tog en holk i somras, när det är helt orelevant i detta sammanhang. 

Skulle hon däremot hålla på att röka på under graviditeten så är det en helt annan sak, och detta gäller även cigarretter och alkohol. 
    Känner du dig osäker på att detta kan inträffa [b]under[/b] graviditeten så ta upp det med henne på ett lugnt och fint sätt, typ att du bara vill försäkra dig om att hon gör vad som är bäst för barnet. 

Utöver det ser jag absolut inga som helst problem med att hon inte nämnde att hon rökte lite holk under sommaren men inte längre.

Nej, du klumpar ihop det och generaliserar för mycket.

Alkohol och nikotin ställer mycket riktigt till fosterskador, grava sådana vid stor konsumtion, cannabis gör det däremot inte, det är bland mycket annat fungerande medicin mot en plåga gravida dras med, morgonsjuka.

Med det sagt så skulle nog inte många läkare rekommendera det eller ens vara medvetna om faktum, vården här genomsyras för mycket av politik och hur absurd det än låter, det trots att Sverige trots allt säljer cannabis baserat medicin, upplyser man vården att man röker blir man per automatik stämplad.

Det bästa är att vara tyst och se glad ut, inget positivt kommer ut ur att dela med sig av potentiellt skadlig information även när man har problem.

• Swek
    Anonym (rätt) skrev 2014-12-21 15:25:38 följande:

Nej, du klumpar ihop det och generaliserar för mycket.

Alkohol och nikotin ställer mycket riktigt till fosterskador, grava sådana vid stor konsumtion, cannabis gör det däremot inte, det är bland mycket annat fungerande medicin mot en plåga gravida dras med, morgonsjuka.

Med det sagt så skulle nog inte många läkare rekommendera det eller ens vara medvetna om faktum, vården här genomsyras för mycket av politik och hur absurd det än låter, det trots att Sverige trots allt säljer cannabis baserat medicin, upplyser man vården att man röker blir man per automatik stämplad.

Det bästa är att vara tyst och se glad ut, inget positivt kommer ut ur att dela med sig av potentiellt skadlig information även när man har problem.

Jag är själv cannabisrökare så kan inte påstå att jag är en motståndare till det :P 
    Har heller inte inga belägg på hurvida cannabis kan vara skadligt för fostret, utan drog bara slutsatsen om att röken man inhalerar skulle kunna vara skadligt för fostret.
  • Carnitas
    Swek skrev 2014-12-21 18:31:50 följande:
    Jag är själv cannabisrökare så kan inte påstå att jag är en motståndare till det :P 
    Har heller inte inga belägg på hurvida cannabis kan vara skadligt för fostret, utan drog bara slutsatsen om att röken man inhalerar skulle kunna vara skadligt för fostret.

Finns bara en enda studien mig veterligen som man har forskat på gravida mödrar com ENBART röker cannabis.
    Det vill säga ingen tobak iblandat, och det är Jamaica studien.
    Den såg aldrig de typiska biverkningarna av tobak i dessa barn.
    Som låg födelsevikt, tidigt födda osv.
    Detta sagt, så tycker jag man inte ska ta cannabis eller andra mediciner, om man inte medicinsk problem som behöver medicinering.
    De Jamaicanska mödrarna medicinera mot illamående bland annat, och inte för de var missbrukare eller inte kunde sluta.

• Swek
    Carnitas skrev 2014-12-21 18:35:51 följande:

Finns bara en enda studien mig veterligen som man har forskat på gravida mödrar com ENBART röker cannabis.
    Det vill säga ingen tobak iblandat, och det är Jamaica studien.
    Den såg aldrig de typiska biverkningarna av tobak i dessa barn.
    Som låg födelsevikt, tidigt födda osv.
    Detta sagt, så tycker jag man inte ska ta cannabis eller andra mediciner, om man inte medicinsk problem som behöver medicinering.
    De Jamaicanska mödrarna medicinera mot illamående bland annat, och inte för de var missbrukare eller inte kunde sluta.

Then i rest my case :) 
  • Carnitas
    Swek skrev 2014-12-21 18:39:33 följande:
    Then i rest my case :) 

Denna studie har pågått i +30 har jag för mig, och pågår fortfarande.

Om jag var tjej och var gravid och hade rökt på.
    Så skulle jag definitivt vara mer orolig över tobaken jag hade fått i mig.

Men nu är jag varken tjej eller nån som tycker man ska röka eller kröka nått, om man är gravid.
    Tvärtom, jag föreskriver total avhållsamhet.
    Men om man nu har gjort misstaget att röka på.
    Så tycker jag man inte ska skrämma upp personen bara för ens höga nöjes skull(no pun eintended).
    Utan lugnt berätta att det är låg skadeverkning.

Sen ska alla vara medveten om att modersmjölken innehåller, en massa kroppseget cannabis.
    Som funkar på samma sätt, till mycket är samma också.
    Som heter anandamid, som får barnet somna.
    Sett detta med egna ögon par ggr, i hur denna första råmjölk, sänker barnet och får det somna snabbt.

• The sea refuses no river

Nu är jag visserligen av det manliga könet så jag har ingen anledning att oroa mig om eventuella skador på foster vid graviditet.

Vore jag hursomhelst osäker, och hade rökt under graviditet - så skulle jag ärligt talat hellre kollat på internet än snackat med barnmorska.

Föreställer mig att en sådan sak kan bli uppblåst. Jag nämner inte mitt drogbruk under de få tillfällen då jag är i kontakt med vården eller liknande. Gjorde det ett par gånger i ung ålder t.ex. i kontakt med ungdomsmottagningen och kan väl säga att någon reagerade kraftigt medans någon annan lät det vara. Min erfarenhet säger mig i varje fall att diskussioner kring eget drogbruk bortsett från alkohol bör vändas till väl valda individer.

• Carnitas
    The sea refuses no river skrev 2014-12-26 17:03:48 följande:
    Nu är jag visserligen av det manliga könet så jag har ingen anledning att oroa mig om eventuella skador på foster vid graviditet.

Vore jag hursomhelst osäker, och hade rökt under graviditet - så skulle jag ärligt talat hellre kollat på internet än snackat med barnmorska.

Föreställer mig att en sådan sak kan bli uppblåst. Jag nämner inte mitt drogbruk under de få tillfällen då jag är i kontakt med vården eller liknande. Gjorde det ett par gånger i ung ålder t.ex. i kontakt med ungdomsmottagningen och kan väl säga att någon reagerade kraftigt medans någon annan lät det vara. Min erfarenhet säger mig i varje fall att diskussioner kring eget drogbruk bortsett från alkohol bör vändas till väl valda individer.

Och den erfarenheten säger att det är svårt att hitta dom också antar jag?
    Så är det för mig, så avslöja någon drogkonsumtion går inte, för då får man en bristfällig vård.
    Eftersom de nu helt och hållet koncentrerar sig på, denna konsumtion än faktiska medicinska problem.

• The sea refuses no river
    Carnitas skrev 2014-12-26 17:23:46 följande:

Och den erfarenheten säger att det är svårt att hitta dom också antar jag?
    Så är det för mig, så avslöja någon drogkonsumtion går inte, för då får man en bristfällig vård.
    Eftersom de nu helt och hållet koncentrerar sig på, denna konsumtion än faktiska medicinska problem.

Joo, det är ju just det som är problemet.

Risken är ju att de problem man har felaktigt härleds till ens konsumtion. Sålunda ingen hjälp.

Eller att det finns hjälp att få men man vägras mediciner pga missbruk. Har hört om folk med allvarliga ångestproblem som vägrats medicin på grund av att de typ rökt en pipa någon gång och sedan erkänt för läkare.
Svar på tråden ni som röker på