• caroline1986

föräldrapenningen

Hej!

Jag och min man planerar att försöka bli gravida i januari 2015 nu! Jag har varit heltidsanställd sen nov 2013 dock har jag varit sjukskriven nu i ca 6 månader och börjar jobba igen imorgon 1 dec! Lyckas det på första försöket får vi barn i oktober och jag har ett tungt jobb så kommer troligtvis få havandeskapspenning innan! Får jag full föräldrarpeng ändå eller hur räknas dom? Måste man ha jobbat 240timmar o kan man då kolla vad jag jobbat innan jag blev sjukskriven?! Vill ju självklart ha full sgi!

Hälsningar

Caroline

• Svar på tråden föräldrapenningen
  • Försäkringskassan

Hej,

För att vara berättigad till en SGI så krävs det att du har eller har som avsikt att arbeta i minst 6 månader.

För att din föräldrapenning sedan ska beräknas enligt din SGI så krävs det att du varit försäkrad för en ersättning som överstiger grundnivån 240 dagar i följd innan barnets faktiska eller beräknade förlossning.

Om du varit sjukskriven och uppburit sjukpenning så ska din SGI vara skyddad under den tiden.

Du kan läsa mer om  den sjukpenninggrundandeinkomsten under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/517f29a9-c8a5-453f-8c59-0eab5a32e9bc/4080-A-sjukpenninggrundande-inkomst-anstalld.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden föräldrapenningen