• nilzz

Avbetalningsplan eller inte?

Hej

Har en annan tråd här,

www.familjeliv.se/forum/thread/74195060-kan-jag-fa-skuldsanering

25 år.

Har ett spelmissbruk, polisanmäld för grovt bedrägeri medels urkundsförfalskning, bla bla.

Blev polisanmäld för ett tag sedan och varit på några förhör, mest erkänt, ska dit 3 dec igen för sista förhöret. Har bara suttit hemma sedan detta, blev arbetslös ungefär då, har ingen mobil, för att inte kunna kika på live-resultat, vill inte ha något med liret att göra mer. Har slängt bankdosor och kort osv, mitt konto är tom spärrat av banken pga jag ej betalat mitt SEB-lån.

Nu till min fråga, jag har ju massvis med lån, några blancolån men MÅNGA sms-lån, några är hos KF, men de flesta hos inkasso. Har skrivit på delgivningarna från KF och skickat in såklart. Är arbetslös, så dom gjorde en löneutmätning på mig och behåller typ ingenting, då jag har a-kassa och cirka 4000 i hyra, och 4680 kr får jag behålla i existensminimum så dom tar typ 600 kr - 1000 kr något sådant, äger heller ingenting så dom kan inget göra åt det.

Jag fick ju massa sms från smslåneföretagen när jag hade telefonen om att höra av mig osv, men det gjorde jag inte. Nu har det gått några månader, bör jag ringa? Alltså, avbetalningsplan behöver jag ju inte, kan ju inte betala en krona, men bör jag ringa och säga hur läget är och att dom får skicka allt till KF? Har varit "barnslig" och inte ringt någon, SEB har tom mailat mig och bett mig ringa dom förra veckan..

Har även varit hos Skuld och Budgets-rådgivningsmannen i min kommun och pratat och förberett en skuldsanering, den blir inte aktuell på ett tag då jag kommer åka på ett straff, fängelsestraff som vi kommer yrka på kontraktsvård (behandling för spelmissbruket).

Bör jag ringa runt? Vi snackar nog 25 olika kreditgivare allt som allt..

• Svar på tråden Avbetalningsplan eller inte?
  • nilzz

Vill även tillägga, när jag söker skuldsanering och om dom frågar om jag gjort allt jag kan för att betala av osv, vad ska jag svara?

Har inget jobb, jag har löneutmätning, lever på existensminimum, jag äger inte ett skit så kan inget sälja..

Därför jag undrar om jag ska ringa runt och berätta hur det ligger till, men kommer ju ändå inte betala något..

• Aniiee

Det är ALLTID en fördel att föra en öppen dialog, även om man inte kan betala.

• nilzz

Mm, har inte mått direkt bra, inte gjort ett skit de senaste månaderna, men vid närmare eftertanke i helgen så kom jag på att det är dåligt gjort...

Ringer runt på måndag..

Svar på tråden Avbetalningsplan eller inte?