• Anonym (Styvmamma)

styvson julklappar? hjälp

Hur gör man med julklappar ?
    Jag har 5 barn innan. Sambon 1. Sen har vi 1 gemensam.
    2 av mina barn sedan innan bor här på heltid. 2 vv 1 hos pappan.
    Sambons son kommer knappt varannan helg.

Nu till frågan?
    Ska man ändå köpa för samma summa till alla barnen?
    Eller hur gör man?

• Svar på tråden styvson julklappar? hjälp
  • Anonym (EQ)

Hur tänker du när du ens funderar över detta? Dina barn sen tidigare får alltså inte julklappar av sin pappa, farmor, farfar, kusiner, farbröder osv?

• sextiotalist
    Anonym (EQ) skrev 2014-11-29 12:07:06 följande:

Hur tänker du när du ens funderar över detta? Dina barn sen tidigare får alltså inte julklappar av sin pappa, farmor, farfar, kusiner, farbröder osv?

det är nog inte alls någon regel att man köper till hela släkten.

vår grabb får bara från mormor, farmor och farfar har inte den ekonomin att de kan ge julklappar åt sina barnbarn, som är rätt många. Vi växlar de kusiner vi firar med.
  • Anonym (EQ)
    sextiotalist skrev 2014-11-29 12:14:08 följande:
    det är nog inte alls någon regel att man köper till hela släkten.

vår grabb får bara från mormor, farmor och farfar har inte den ekonomin att de kan ge julklappar åt sina barnbarn, som är rätt många. Vi växlar de kusiner vi firar med.
    Det skrev jag inte heller utan det var en fråga! Sen är det inte alls ovanligt att fastrar köper julklappar till syskonbarn osv.
  • Anonym (Styvmamma)

Bonusonen är 16 år

O önskar sig bara pengar.

• Lilje

Hur gjorde ni förra året? Tycker jag såg exakt samma tråd med samma familjekonstellation då.

• fluu

Tycker inte att man behöver tänka på värdet till något av barnen. Däremot på mängden och vad de skulle uppskatta.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ess

Så länge hans barn kom på umgänge så gav vi för samma summa till alla barnen.

• Anonym (svårt läge)

De barn man firar med just den julen ska åtminstone inte få så att det skiljer sig massor åt.
    Det beror på hur stora barnen är också. Mindre barn ser kanske mer till antalet om man lärt dem det, större förstår att man kan få färre om man får dyrare.

Mina har fått lära sig att de får saker från önskelistan, men inte allt och kanske får de något utanför listan också. De har aldrig räknat men det har fallit sig naturligt att de fått ungefär lika många.
    Nu är de äldre och räknar inte nu heller. Förra året fick den ena en ny dator och några små paket, den andre önskade sig pengar och böcker.

Huvudsaken att ingen sitter med ett paket för en femtiolapp och övriga får många paket för flera tusen.

Gör man exakt lika för alla barn blir det ändå orättvist eftersom alla är olika.

Vi ger makens äldsta barn pengar pga avståndet, vi vet inte vad hen önskar sig, ibland skickar vi dock pengar till hens mamma så hon köper något till barnet från oss som hon vet att barnet önskar sig.
    Makens yngsta brukar få någon leksak, antingen att behållas här eller tas med till mamman, beroende på antalet leksaker som är kvar här. (Hen vill ibland ta med sig sina saker till mamman vilket är ok, men det betyder att det blir få kvar här så då öppnas julklappen här hos oss) och något/några klädesplagg som mamman önskar för barnets räkning.

Ja. vi ger för mindre summa till hans barn om de inte firar här. Orsak? Tja, de har allt de behöver hemma hos mammorna och där är vi med och betalar oavsett när sakerna ges. Mina får i stort sett bara till jul och födelsedagar. Olika regler i de huvudsakliga hemmen alltså.

• Oldie

Vi utgår från ungefär samma summa oavsett ålder, sen blir det dyrare ibland och billigare ibland. Vårt stora vill ha pengar och får då den summan vi utgår från.

Att bonusarna får hos sin andra förälder är inget vi tar ställning till.

Min familj köper något symboliskt till bonusarna och det uppskattar dom verkligen då ingen av oss, varken vuxna eller bonusarna har tagit för givet att min familj "ska" någonting när det gäller dom utan får göra som dom vill sålänge de behandlas med vänlighet och respekt.

Sen har vi pratat lite om hur det kan bli när vårt barn blir större, men istället för att barnet ska få mer bara för att bonusarna är hos sin mamma och får mer där kan det bli att det blir en trevlig upplevelse med sin mamma (mig) , kanske en liten tur på mellandagsrea eller ngt. Men det får vi se, lite emot att julen bara ska handla om att få saker, är inte uppfostrad så och viktigt att vårt barn lär sig att olika föräldrar inte kan bli lika och inte missunnar sina syskon något även om de får "dubbelt".

• Påven Johanna
    Anonym (Styvmamma) skrev 2014-11-30 08:12:44 följande:

Bonusonen är 16 år

O önskar sig bara pengar.

Du har fem barn, din sambo har ett barn och ni har ett gemensamt? Ja, då ska förstås din sambo köpa för en ordentlig summa till alla dina barn samt till det gemensamma, så får väl den där himla sextonåriga gökungen hoppas på att han får något av sin himla morsa och himla annan släkt. Och blir det något över efter att dina sex barn fått sitt så kan kanske din sambo avstå från ett par julöl och ge 16-åringen ett biokort. Men bara om du tycker att det är okej, förstås. 

ELLER så får även sextonåringen vad han önskar sig. 
    Samma summa tycker inte jag är nödvändigt, sådant tycker jag är viktigare att det jämnar ut sig över tid. Småbarn behöver mindre och billigare grejer än större barn och tonåringar. De kan få för mer senare när de blivit större och tonåringarna vuxit upp och flyttat ut. 
Svar på tråden styvson julklappar? hjälp