• Anonym (svärdottern)

Min svärmor förgifta mig

Jag vet det låter sjukt men det skulle inte förvåna mig om det är så. Jag tror min svärmor har försökt ta livet av mig. Flera gånger har hon iallafall velat mig illa. När jag träffa hennes son var dem jätte tajta. Obehagligt tajta tyckte jag. Hans nummer 1 i livet var hans mamma. Hon ringde honom alltid när han skulle lägga sig och gjorde precis allt för honom. Ja på dagarna när han jobba kom hon hem till honom o städa o lämna nylagda mat i mat lådor i kylen. Men jag ändrade honom, idag är jag hans nummer 1 och de vet hon om. Han skriver alltid det på Facebook och hon kommenterar alltid hans inlägg så länge dem inte handlar om mig. Hon är beroende av vår dotter. När jag ammade så pumpa jag ut när dem skulle passa henne. Och trots barnmorskan sa att anledningen att hon är ledsen är att hon saknar sin mamma så gick hon o köpte ersättning o sket i o ge vad jag pumpat. O för er som ammar så vet nu ju att de verkligen är en känslig PUNGT. Hade hon fått välja hade hon get ersättning alltid. Min sambo skällde ut henne o hon börja gråta o sen bad hon han stanna o ta en kaffe medans jag fick åka hem med lillan. När vi gifte oss så sa vi till henne o ej hjälpa till då vi visste att hon lätt smällde in i väggen. Ändå ville hon hjälpa o föll då ihop mitt under middagen. Så hela bröllopet handla typ om henne. Ändå efter en stund så va hon uppe o hjälpte till igen o då sa jag till henne o tagga ner o då blev hon arg på mig o skrek en massa. Sen i efterhand har jag fått höra att hon sagt till blandannat sin dotter att jag kört för hårt med henne o att de är därför hon föll ihop. Vilket är lögn! Hon älskar o härma mig. Köper alltd samma kläder o möbler som oss. När jag bantade så slutade hon äta helt o gick ner i vikt. Min sambo sa till henne o lägga av. Vi bor nu hos dem ett par veckor för vi har hantverkare hemma. Hon snackar skit om min familj om min släkt och söker hela tiden min bekräftelse på att hon har rätt. Vi bråkar mycket och hon ska alltid dra igång något fast jag sagt att jag ej vill bråka. Men hon drar ej igång nått när min sambo är där. I förra veckan hände det sjukaste. Jag fick ett blodsocker fall. Var nere på 2. Vaknade på morgonen o höll på o tuppa av flera gånger. Hon va bara sur, rå och otrevlig. Vi tog tempen o jag hade 5.3. Hon sa att de var för tempen var trasig. Hon pröva o den visade 7.5. O min sambo ringde till henne o sa att jag måste in på akuten men hon tyckte då han överdrev o tyckte jag skulle skärpa mig. Jag var inte alls sjuk. Han sa till henne o ringa 112. O när jag kom in på akuten höll jag på o tappa medvetandet. Dem satte i socker i mig o jag kände mig mycket bättre. Dem sa att jag ej hade diabetes utan att jag hade för mycket insulin i kroppen och hade fått i mig för mycket diabetes tableter. De ända i hela världen jag känner som har diabetes de är min svärmor. Låter kanske sjuk elakt att anklaga henne för detta men de är hon som lagar maten o fixar allt med dricka o annat. Hur fan skulle jag fått i mig de annars? Vet inte ens var hon har tabletterna. I vilket fall som helst så kan jag ej säga de till min sambo. Han älskar henne så mycket. Jag funderar på att lämna honom. Jag kan ju ha fel. Men jag klarar ej av henne längre. Hon har tärt på mig o svårt förhållande ända sen jag kom in i familjen. Hon är sjuk i huvudet o jag vill helst att hon ej har med mina barn o göra I heller men kan ej göra så.. nu har jag legat på sjukhus i snart en vecka..

• Svar på tråden Min svärmor förgifta mig
  • Lady Godiva

Påven Johanna skrev 2014-11-28 12:17:33 följande:

Hur vet du att ditt blodsocker låg på 2 på morgonen? Du har ju inte diabetes och kollar väl därför inte blodsockret, antar jag? 

Du tog tempen och den visade en mystisk siffra. Svärmor sa då att termometern var trasig. Hon testade också termometern, och den visade fortfarande en märklig siffra. Då ringer din sambo till henne och säger att du måste in på akuten. Varför ringde han henne? Du kunde väl själv ringa ambulans eftersom du ju uppenbarligen klarat av att ringa till din sambo. Ni står väl knappast i telepatisk kontakt. 

"Vi tog tempen o jag hade 5.3. Hon sa att de var för tempen var trasig. Hon pröva o den visade 7.5. O min sambo ringde till henne o sa att jag måste in på akuten men hon tyckte då han överdrev o tyckte jag skulle skärpa mig."

Osannolik trådstart. 

Kvintessensen, kort och koncist.

Att folk blir så förvånade att TS låg på sjukan en vecka, med 7,5 i kroppstemperatur behövs nog långvarig vård...
    Även om hon skrev i Fahrenheit är det extremt, 7,5 C=13,6 F
    Lika extremt i Kelvin, 7,5 C = 280.65 K.

TS var/är mycket, mycket sjuk. Antingen är hon totalt förfrusen eller så brinner hon. Det är svårt att avgöra vilket...
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-11-28 11:25:46 följande:
    Jag är bara fascinerad över att ungdomar inte lär sig skriva i skolan nuförtiden, men skaffa ungar går bra!

Jag är 22 år, men jag kan skriva trots min ringa ålder.

Självklart är det inte okej att förgifta någon. Tycker det är mycket märkligt dock att inte läkaren forskade lite i hur ts kunde ha så mycket insulin i kroppen?!

Jag håller med dig helt och hållet. Det är rent skandalöst hur illa en del skriver, och den här trådstarten är ju närmast extrem. Inte så många stavfel konstigt nog, men en massa grammatiska fel. Naturligtvis det obligatoriska "dem" där det ska vara "de". Lär de inte ut de här sakerna i skolan längre? Eller sitter eleverna och funderar på babynamn under lektionerna?
    viseversa skrev 2014-11-28 11:53:20 följande:
    Ditt råd? Du skrev FLYTTA men innan var du tvungen att vara elak och trycka till ts. Tycker du det är OKEJ att försöka ta livet av andra med insulin frågar jag igen? På dig lät det som ts fick skylla sig själv för att hon var ung och bodde hos svärmor. Såå än en gång vad ville du med din extremt korkade kommentar?
    Ja? Var inte "flytta" ett ganska bra råd, om nu svärmor försöker ha ihjäl TS? Men jag tror inte hon gör det, varför skulle hon försöka döda sin svärdotter med en medicin hon själv äter? Om hon lyckades skulle hon bli misstänkt snabbare än man hinner skriva "styrkekram"!

Jag vet inte hur du får det till att Anonym (Hmmm) försöker trycka ner TS, om TS upplevde det så kan hon väl säga det själv? Inte heller får man intrycket av att Hmmm tycker att TS får skylla sig själv, eller att det på något sätt skulle vara okej att förgifta en ung mamma. Det är ganska vilda fantasier du ger utlopp för.

Hur menar du att Hmmm var elak? Får man inte tala om ålder helt plötsligt?.

@TS
    Jag förstår att svärmor är lite putt på dig om du har både en make och en sambo. Det ger henne förstås ingen rätt att förgifta dig, men du borde nog reda ut dina amorösa affärer...

Varför sköter svärmor din mat och din dryck, kan du inte laga mat och hälla upp din dryck själv? Jag tycker nog det verkar som att din svärmor får slita väldigt mycket eftersom hon får sköta inte bara din mat utan även din dryck!

Det är tydligen förbjudet att fråga dig om din ålder så det ska jag inte göra, men uppenbarligen är du över 18 eftersom du är gift (?). En kvinna som är gift och har barn ska väl för katten kunna ordna egen mat och dryck!

Du, din man och ert barn bor hos svärmor, du skriver inget om huruvida ni betalar för er men jag har mina misstankar gällande det. Du kanske skulle säga till svärmor att som tack för hennes gästfrihet vill du laga maten och ordna måltidsdryck, då kan hon inte försöka förgifta dig och hon kan inte heller klaga över att hon får göra allt. Alla blir nöjda och glada!

Jag tvivlar dock starkt på att din svärmor försöker förgifta dig med insulin, i synnerhet som hon själv använder det. Hon skulle ju bli misstänkt direkt!

Vad menar du med att din svärmor och din man eller sambo eller vad han nu är var "obehagligt tajta"? Är dina svärföräldrar gifta eller är de skilda? Det kan ju vara så att din sambo/make fick ta över mannens roll i mångt mycket och att det blev ett lite onaturligt förhållande mellan honom och henne? Jag menar inte incest, utan att han hade rollen som Mannen i huset. Sedan kom du och "tog honom ifrån henne", och eftersom du tyckte de var "obehagligt tajta" kanske du hade en väldigt avog inställning till svärmor, vilket hon naturligtvis kände av. Det här är bara spekulationer, men det har hänt så många och det brukar inte sluta väl. Om någon, kvinnan eller mannen, hamnar "i kläm" mellan sin partner och sina föräldrar och kanske tvingas välja blir det väldigt jobbigt för honom/henne.

Det verkar som att det blev fel från början mellan er två och nu är det svårt att rätta till felen. Det är ju väldigt synd, ditt barn ska kunna ha kontakt med farmor utan att känna att du inte gillar henne, och det är naturligtvis mycket viktigt för din man. Han ska inte känna att han måste välja mellan er, eller hamna mellan er i era strider.

En kompis kom också på "fel kant" med svärmor från allra första början. Där var det så att hennes sambo var enda barnet, pappan  hade dött när han var liten, så det hade blivit att han fått rollen som "Mannen i huset" (fast naturligtvis inte sexuellt!). Svärmor upplevde att L, min kompis, tog H, sonen, ifrån henne och var mycket sur och otrevlig. Efter något år vann L en spavistelse, en helg med en massa skönhetsbehandlingar, god mat o s v, och istället för att bjuda med mig, som jag hade väntat (nej, jag skojar bara! :- ) bjöd hon med sin svärmor. Denna var ytterst tveksam till att åka men H sade att det var väldigt viktigt för honom att de två kvinnor han älskade mest blev vänner och kom överens, och den här spahelgen kunde bli en början. Hon gav med sig, under många småsuckar och mumlanden, och de hade jättetrevligt! Efter den helgen kommer de mycket bättre överens. De blev inte "bästisar", men de bråkar heller inte. Och H är jätteglad!

Nu kanske inte alla relationer kan fixas så lätt, men det kunde kanske vara något att fundera över? Ni kan ju åka på kryssning till Finland om spa inte lockar. Det finns alternativ för att försöka få igång en bra relation, och kanske måste du ta första steget även om det "tar emot" och du inte riktigt vill.

You don't drink poison and expect your enemy will die.
  • sextiotalist
    Anonym (IH) skrev 2014-11-28 20:44:18 följande:

Nej, insulin finns inte i tablettform. 

insulin finns visst i tablettform, de flesta med,diabetes typ två äter insulin i tablettform. Mamma har ätit det i 15 år
  • tobbe01

Tråden startades 03.59................

• Anonym (IH)
    Thyla skrev 2014-11-29 03:36:40 följande:
    www.fass.se/LIF/product&nplId=...

sextiotalist skrev 2014-11-29 08:07:26 följande:
    insulin finns visst i tablettform, de flesta med,diabetes typ två äter insulin i tablettform. Mamma har ätit det i 15 år

Metformin är inte insulin.
  • Anonym (vega)

Imponerad av alla som orkar läsa igenom vad TS skriver!

• Anonym (Sorry)

...men du skriver ju som om du vore 12 år, det oroar mig mest.

• Fuuu

Spela roll ifall TS nu skulle trolla. Risken finns att det faktiskt sitter en tjej på andra sidan skärmen som äntligen försöker be om hjälp och ni sitter bara och anklagar henne. Och det där med febern, TS glömde förmodligen trean (35,3 och 37,5). Skärpning!

• Anonym (Right)
    tobbe01 skrev 2014-11-29 08:55:29 följande:

Tråden startades 03.59................

Och?
  • tobbe01
    Anonym (Right) skrev 2014-11-29 14:37:09 följande:
    Och?
    ............nä inget särskilt...........
  • Anonym (vega)
    Anonym (Maja) skrev 2014-11-28 20:41:14 följande:

Kan man ta insulin i tableetform?

5.3 och 7.5 i temp? Inte celcius då alltså.

Kanske Fahrenheit? eller så är febertermometern trasig? Säkert inte bra att använda en trasig feberprovare om den innehåller kvicksilver! Huga det kan sluta illa.
  • Flygfotogen

Insulin finns INTE i tablettform.

Trådstarten går inte att få ihop. Varför kollar du ditt blodsocker om du inte är diabetiker? Man kan inte ha 7.5 i kroppstemperatur utan att vara död, ambulansen kommer inte om man har 5.3 i blodsocker eftersom det är fullt normalt och varför var det din svärmors ansvar att ta dig till akuten? Varför behövde du ens ambulans, vad hade du för symtom? 

• Anonym (.....)
    Flygfotogen skrev 2014-11-29 15:23:05 följande:

Insulin finns INTE i tablettform.

Trådstarten går inte att få ihop. Varför kollar du ditt blodsocker om du inte är diabetiker? Man kan inte ha 7.5 i kroppstemperatur utan att vara död, ambulansen kommer inte om man har 5.3 i blodsocker eftersom det är fullt normalt och varför var det din svärmors ansvar att ta dig till akuten? Varför behövde du ens ambulans, vad hade du för symtom? 

Jo för typ 2 diabetiker gör det det. Jag hade grav diabetes, vilket klassas som typ 2. Nu slapp jag insulinet helt. Men gick ju på kontroller och fick info. Som gravid var det endast sprutor som gällde. Men det finns i tablettform, vilket man kunde ta efter graviditeten om man utvecklade typ 2 diabetes och behövde insulinbehandla det.
  • Flygfotogen
    Anonym (.....) skrev 2014-11-29 16:10:04 följande:
    Jo för typ 2 diabetiker gör det det. Jag hade grav diabetes, vilket klassas som typ 2. Nu slapp jag insulinet helt. Men gick ju på kontroller och fick info. Som gravid var det endast sprutor som gällde. Men det finns i tablettform, vilket man kunde ta efter graviditeten om man utvecklade typ 2 diabetes och behövde insulinbehandla det.
    Och vad hette dessa tabletter som läkemedelsverket inte verkar känna till?  
  • tobbe01

Kommer att tänka på Bröderna Grimm!!! 

• Trulle Troll

"Insulin finns inte som tabletter utan tas med spruta till exempel på magen eller låren. Vanligast är att använda så kallade insulinpennor."

www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Lakemedel-vid-typ-2-diabetes-/

"Det finns flera olika läkemedelsgrupper som verkar på olika sätt:

Metformin ökar kroppens känslighet för insulin. Kroppens celler kan då ta upp socker från blodet så att blodsockerhalten sjunker utan att bli alltför låg. Medicinen ger oftast inte någon viktökning.
    Sulfonureider ökar kroppens egen produktion av insulin. Behandlingen har bäst effekt de första åren efter att man har fått typ 2-diabetes då man fortfarande har en relativt bra egen produktion av insulin.
    Glitinider ökar kroppens egen produktion av insulin. Glitinider kallas ibland glinider.
    Alfaglukosidashämmare hindrar eller bromsar upptaget av socker från tarmen till blodet. Medicinen ger inte någon viktökning.
    Glitazoner sänker halten av blodsocker och påverkar fettcellerna så att känsligheten för insulin i kroppen förbättras. Glitazoner gör ofta att man går upp i vikt.
    Inkretiner är en ny grupp av diabetesläkemedel. När man äter bildas ett hormon i tarmen som påverkar bukspottskörteln så att den ökar insulinproduktionen och ger en snabbare mättnadskänsla. Inkretiner fungerar som det hormonet och orsakar inte någon viktuppgång."

www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Lakemedel-vid-typ-2-diabetes-/

"Metformin kan användas som monoterapi eller i kombination med andra perorala diabetesmedel eller med insulin." Min fetmarkering

www.fass.se/LIF/product&userType=2&nplId=19960927000041&docType=3

Fast oavsett hur det är med dessa detaljer så tycker jag att vi nog inte helt ska blunda för att något faktiskt kan ha hänt trådskaparen. Att hon skulle ha hamnat på sjukhus i en vecka känns dock inte särskilt trovärdigt.

• Mascaraklumpar

Det finns andra diabetestabletter (ej insulin) som kan ge för lågt socker, tex mindiab

En veckas sjukhusvistelse vid hypoglykemi hos en icke-diabetiker låter inte osannolikt, man vill nog utesluta exempelvis insulinom innan man skickar hem patienten, tänker jag mig.

• Trulle Troll
    Mascaraklumpar skrev 2014-11-29 18:00:49 följande:

Det finns andra diabetestabletter (ej insulin) som kan ge för lågt socker, tex mindiab

En veckas sjukhusvistelse vid hypoglykemi hos en icke-diabetiker låter inte osannolikt, man vill nog utesluta exempelvis insulinom innan man skickar hem patienten, tänker jag mig.

Det verkar finnas en hel del diabetesmediciner. Jag bara högg en slumpvis ur fass. Säger du att man kan bli kvar en vecka efter lågt blodsocker hos icke diabetiker så har jag inga sakkunskaper att sätta emot. Tycker bara rent spontant att det är en väldigt lång tid.
  • Mama93
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-11-28 12:25:46 följande:
    Jag är bara fascinerad över att ungdomar inte lär sig skriva i skolan nuförtiden, men skaffa ungar går bra!

Jag är 22 år, men jag kan skriva trots min ringa ålder.

Självklart är det inte okej att förgifta någon. Tycker det är mycket märkligt dock att inte läkaren forskade lite i hur ts kunde ha så mycket insulin i kroppen?!
    Har du tänkt på att hon kanskr inte är från sverige? Då är det nog svårt att stava rätt!
Svar på tråden Min svärmor förgifta mig