• Gothii

Brister i husbesiktning?

Hej,

Hade ni vågat bjuda på ett hus med de här bristerna i besiktningen? Vad kan det kosta att åtgärda? Det låter ju rätt allvarligt med fukt på vinden, men om jag förstått rätt är det vanligt i äldre hus som isolerats och har självdragsventilation och kan lösas med att fixa vinden + bättre ventilation i resten av huset. Är ev. intresserad, men är helt ny på husköp, och skulle inte vilja behöva renovera för hur mkt som helst.

http://pics.objektdata.se/_media_/1411/SFD9084FF89724B48ACAC1AB0FEE818C16E.pdf

• Svar på tråden Brister i husbesiktning?
  • Lindsey Egot the only one

Jag hade aldrig köpt ett hus där jag inte köpt besiktningen själv.

• Gothii
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-11-27 23:35:45 följande:

Jag hade aldrig köpt ett hus där jag inte köpt besiktningen själv.

Nej, och en till kan man ju göra sen, dvs. om man är intresserad. Menar mest om det kanske inte är värt att vara intresserad med tanke på resultatet i det som är gjort.
  • zZzZz

Det där huset hade jag inte bjudit på, att läsa protokollet fick mig att tycka nää finns faktiskt andra hus som har mindre fel, och fuktskador i ett hus är ingenting man vill ha, med tanke på mögel osv..

men visst, kan man få huset sjukt billigt och sen har en budget på säg 2-500000 och kan renovera om, samt åtgärda alla felen i protokollet, så kanske det är värt det, men vill man bara flytta in och bo, och slippa problem, fix och renoveringar så är det värt och titta åt ett annat håll :)

• Gladskit

Dels håller jag med om att det är värt att kosta på sig en egen besiktning om man är riktigt intresserad.
    Dels kan ju huset vara ens drömobjekt även om det har fel och brister. Det beror på så många andra faktorer. Känner man att det är värt det och att man har resurser att fixa felen så ser jag inga problem med det.

När vi köpte vårt hus var det redan besiktat, men det var av en sån där mängd-utförare så vi litade inte alls på kvalitén. Utan vi anlitade själva en besiktningsman som var godkänd via SBR (www.sbr.se) och gick med honom under hela besiktningen. Där lärde vi oss massor om huset så det var väldigt värdefullt.

• Dannes
    Hej,

Hade ni vågat bjuda på ett hus med de här bristerna i besiktningen? Vad kan det kosta att åtgärda? Det låter ju rätt allvarligt med fukt på vinden, men om jag förstått rätt är det vanligt i äldre hus som isolerats och har självdragsventilation och kan lösas med att fixa vinden + bättre ventilation i resten av huset. Är ev. intresserad, men är helt ny på husköp, och skulle inte vilja behöva renovera för hur mkt som helst.

http://pics.objektdata.se/_media_/1411/SFD9084FF89724B48ACAC1AB0FEE818C16E.pdf

Hej,

Jag har nyköpt och håller på att renovera ett hus med liknande problem.
    Nu är jag bara lekman så jag kan ju bara säga ut i från mina erfarenheter. 

Först så är ju en egen besiktning klart värt, några tusenlappar extra för den är en liten summa i sammanhanget, då kan man även få tips om vilka åtgärder som är mest brådskande, och då kanske kräva att säljaren ska godkänna håltagning i väggar för att kunna göra en riktig besiktning.

1. Med ett protokoll som detta så borde det finnas en klar möjlighet att pruta ner priset.

2. Bilden på vinden såg mycket bättre ut än de stora svarta fläckarna vi har på vår vind, jag pysslar för fullt med att spraya på de områden, monterar masonitskivor med luftspalt för droppskydd mellan takstolarna. Den vita färgen vettefan vad man ska göra med. och självklart snabbt kapa upp ventilationshål.

3. Fellutande stuprännor och bläck tycker jag känns som en lätt åtgärd, Några timmar med snickare.

4. Rörgenomförningarna i badrummet på övre plan. känns som en riktig riskzon ut i från deras kommentar.

5. Sen är det frågan hur mycket renovering ni har planerat, säg typ om ni ska göra om köket så är avsaknaden av fuktskydd under diskbänk ett självlöst problem. Jordning av elen ifall det inte är gjort. vid ommålning av huset så är det ganska snabbt gjort att byta några foderbrädor med röta i samma veva. 

6. Sen beror det lite på hur man ser på putshus överlag, jag har mest hört negativa röster om problem med hela grundtanken och konstruktion av putshus, inget som är förankrat i någon fakta dock.

I slutändan så handlar det om hur mycket tid och pengar man vill lägga på projektet, jag resonerar lite så att ett gammalt hus är ett gammalt hus och att förvänta sig 0 anmärkningar så får man leta länge. säg tillexempel att dränering ska gärna göras om efter 25-30 år. Gummitätningen i fönster rekomenderas att bytas var tredje.

Som sagt, bara en lekmans åsikter.

God lycka
  • Gladskit

Vilket bra svar Dannes!

Jag tycker också att det finns ganska mycket, när det gäller husköp, som man får ta hänsyn till utifrån husets ålder. Som sagts redan, ett äldre hus med noll anmärkningar är nog svårt att hitta.
    Så om jag personligen hade hittat drömhuset, med jättebra läge och hade resurser (tid och pengar) att lägga hade jag inte backat pga anmärkningarna. Men jag hade velat gå igenom huset med en besiktningsman som är där på mitt uppdrag, inte gå enbart på säljarnas protokoll.

Svar på tråden Brister i husbesiktning?