• Mosen04

Katt för allergiker?

Nu är det så att jag undrar vad det finns för katter som allergiska tål, själv är jag inte allergisk, utan min mamma är det, dessutom har jag en kanin, så jag undrar om det finns några katt som inte attackerar honom, alltså när han är i buren, de skulle inte träffats.

Jag vill gärna ha en lugn och gosig katt, som inte behöver sin päls fixad , iallafall inte så ofta, jag vill dessutom kunna leka med den, men för det mesta gosa och ta det lugnt med den.

Finns det nån katt som har mina "krav"?

Tacksam gör svar!

• Svar på tråden Katt för allergiker?
  • Fia 28

Det är omöjligt att säga. Vissa allergiker tål vissa katter, andra tål inga katter alls.

• Zadre

Såna saker är helt individuella.
    Vad gäller allergin så är det individuellt både från kattens och den allergiskes håll så det går inte att säga vad för katt skulle passa bra.
    Vad gäller kaninen är det också individuellt från kattens håll. Jag och min bror hade hamstrar som lite. Ena katten satt ofta vid buren och tittade medans den andra inte brydde sej förren en hamster smet ut och således blev sagda obrydde katts middag.
    Vad gäller lugn och gosig så är mitt svar återigen att det är individuellt. Generellt sett så är t.ex. en Ragdoll lugn men det finns självklart individer som inte läst sin rasbeskrivning utan svingar mer än gärna från gardinerna. Samma sak med gosigheten. En del blir knäkatter, andra inte så mycket.

Men när det gäller lugnhet, goshet och pälskötsel så läs på om olika raser och hoppas sen att du hittar en som följer dessa.

• Zadre

Med det sagt så kan du ju åka till ett katthem t.ex. och kolla katterna där. För där känner man katterna och kan säga vem som är lugn och gosig osv. Men när det gäller allergi och kanin så kan du inte veta vem som passar förren du provat.

• Gulas

Jag är allergisk, har både en ragdoll och en vanlig korthårig bonnkatt. Min ragdoll har absolut inte läst sin rasbeskrivning på vissa punkten, bla om att de är lugna. Han springer runt som en galning här hemma och busar med den andra katten. Sedan lämnar han HÖGAR av hår överallt! Visst känner jag av det, men känner faktiskt av den korthåriga mer och han kommer aldrig upp i knät och gosar som ragdollen gör. Om du inte vill ha pälsvård och en allergivänlig kanske cornish rex eller shpynx skulle vara nått?

• pingvin88

Allergiska vänner till mig klarar av mina norska skogkatter bättre än andras katter. Men det vet jag inte om hon gör.

• Rataxes

Både jag och sambon är allergiska, sedan några år lever vi med 2 sibiriska katter. Funkar bra.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
Svar på tråden Katt för allergiker?