• pyret7402

Trots och bråk.

Nu vet jag snart inte hur jag ska gå vidare med det här. Vi har en 13 årig dotter som har fått massiva humörsvängningar och tar det mesta man säger som kritik.

Hon är rätt kort, eller ja 160 ca och väger strax över 60 kg. Hon är inte alls rund, inte knubbig eller nåt sånt, men har former. Hennes problem är hennes kraftiga benstomme som liksom jag, hennes mor har. I och med sin vikt och höfter, så här hon fått för sig att hon är tjock. Något som tynger henne. Jag förstår, jag hade samma problem med självuppfattning i mina unga tonnår.

Hon har värk i kroppen som vi håller på att utreda och är ju säkert lynnig av bara det och puberteten på allt det här.

Vi håller på vissa regler. Som tex inga ljus tända på hennes lilla rum. Hon får inte köpa sexiga underkläder som spettstrosor och andra utmanande ting. Hon måste vara hemma en viss tid på skoldagar, hon får inte sova hos killar som regel. Nu det sista beror ju alldeles på omständigheter, men hon frågade om hon får sova hos killar och svaret blev då nej. Hon får inte röka, hon får inte dricka energi dryck, hon får inte bege sig ut och springa på kvällen när det blivit mörkt, själv och utan reflex.

Nu hade vi ett storbråk i går faktiskt eftersom vi pratade om julklappar och önskelista. Hon ville köpa egna underkläder och jag tyckte det var ok. Påpekade att om hon kom hem med spetstrosor, blev dom kvar i tvättstugan. Där brakade allt lös och tydligen får hon inte ta något ansvar själv och jag förstör hennes liv. Hon till och med hotade med självmord!

Idag har hon varit sur och tvär och till å med pratat med en kompis mamma om det hela. Hon i sin tur har tydligen sagt till henne att vi måste släppa på våra gränser för henne, annars kommer vi få stora problem i framtiden. Jag känner hur arg jag blir när någon utomstående säger sådana saker om min barnuppfostran till mitt eget barn. Snacka om att underminera de principer vi försökt att lägga.

Nä, jag vet verkligen inte vad jag ska göra med det här. Ska man låta hon gå vind för våg och släppa på allt. Jag tycker man får förtjäna sina vidder, men men, det är vad jag tycker.

• Svar på tråden Trots och bråk.
  • Tow2Mater
    pyret7402 skrev 2014-11-25 20:47:32 följande:

Hon är rätt kort, eller ja 160 ca

Kom inte längre innan jag hakade upp mig.... hur lång är du som tycker 160 är kort for en 13-åring?
  • Lilje

Varför får hon inte ha spetstrosor om hon tycker det är snyggt? Är ju ändå ingen annan som kommer se dom än.

• pyret7402

Nä 160 är inte kort för en 13 åring. Lite av en felformulering. Jag syftade till att längd och vikt inte harmnonerar med hur hon faktiskt ser ut. Vill du märka på formuleringen så varsågod, det var liksom inte hela grejen med min förtvivlade bön om nån form av hjälp och stöd för hur jag ska gå vidare med henne. Det är hon själv och inte jag som tycker att hon är jätte tjock. Hon har inte ens lite put på magen och stirrar sig blind på siffran på vågen.

• pyret7402
    Lilje skrev 2014-11-25 20:58:25 följande:

Varför får hon inte ha spetstrosor om hon tycker det är snyggt? Är ju ändå ingen annan som kommer se dom än.

Eftersom jag inte tycker det är ok med sexiga underkläder på en 13 åring.
  • volvo142
    pyret7402 skrev 2014-11-25 21:04:14 följande:
    varför då? spelar ju ingen roll.
  • Lilje
    pyret7402 skrev 2014-11-25 21:04:14 följande:
    Och du tycker det är värt allt tjafset och bråket?
  • Jeninan

Hur går det TS?

Ser att du inte fått nå vettiga svar och vill därför bara skriva lite.

Tycker du som mamma verkar ha sunda åsikter. Sexiga underkläder på ett barn!! Nä fy!!

Det är jobbigt m vikten, bara hon inte utvecklar nån ätstörning. Äter och tränar hon bra eller?

Har en 12 åring som börjar komma in i puberteten. Usch blir tokig ibland!

Styrkekram!

• pyret7402
    Jeninan skrev 2014-12-22 22:59:17 följande:

Hur går det TS?

Tycker du som mamma verkar ha sunda åsikter. Sexiga underkläder på ett barn!! Nä fy!!

Det är jobbigt m vikten, bara hon inte utvecklar nån ätstörning. Äter och tränar hon bra eller?

Styrkekram!

Det går lite si så där. Just nu är det hyfsat lugnt, men det går ju i vågor. Jag håller hårt i det där med sexiga underkläder. Det hinner hon med ändå.

Fantastiskt mycket små dispyter hela tiden, men det hör väll som till.

Vi satt alla i familjen och satte upp ett par husregler. Har inte haft några utsagda sådana tidigare. Vi bidrog med en var och dom skulle gillas av alla. Det blev faktiskt en extra också och den gällde att vi skulle tilltala varandra respektfullt oavsett. Bara den förändringen skulle göra så enormt mycket. Nu är det osett ännu hur den fungerar, men vi får se.

Jag hoppas på en lugnare tillvaro framöver. Klart man måste få bryta sig fri och stå på egna fötter, men det borde kunna gå bättre till kan jag tycka. All gråt och bråk för skit saker är så otroligt tärande på alla.
  • pyret7402
    Jeninan skrev 2014-12-22 22:59:17 följande:

Hur går det TS?

Styrkekram!

Missade det hela med vikten i mitt svar. Hon tränar hemma ensam på sitt rum, har sportat tidigare men slutat. Om hon tycker hon är tjock så tränas det en till två timmar och det är allt ifrån någon gång i veckan till helst ett par gånger om dagen. Vi vaktar på henne vad gäller maten och det är än så länge ingen större fara. Om hon alls äter på skolan är ju en annan femma, där kan jag ju inte se. Hon brukar inte smita iväg efter maten heller och ser allmänt sund ut. Men vi har ett extra pga på just detta pga hennes prat.
Svar på tråden Trots och bråk.