Förtvivlad förälder till tonåring som väntar på utredning
Hej
Detta är mitt första inlägg här, här länge känt ett stort behov av att skriva av mig, men inte hittat ett lämpligt forum fören nu :)
Jag är mamma till tre barn och arbetar som förskollärare, vår äldsta son som nu är 14 år, har jag alltid oroat mig över. Som bebis skrek han oerhört mycket och hade "kolik", vet nu att han inte alls hade kolik. Men då var det den lösning de kunde komma på, när det gällde hans skrik och otröstliga sätt på kvällar och nätter.
Jag kommer nu sammanfatta hans svårigheter genom åren. Han har svårt att äta (gillar väldigt lite) och har ett stort sockersug. Detta resulterade i att han stannade i växten, tappade två kurvor i vikt och längd i mellanstadiet. Han är orolig och ängslig som person och har svårt att fatta beslut eller ta initiativ och komma igång med saker. Han är taktilt överkänslig, vilket innebär att han mår dåligt att beröra vissa material. Detta innebär svårigheter att vistas i vatten, byta kläder och tvätta sig mm. Han har inget större driv när det gäller fysiskaktivitet, jag fick lära honom att gunga, cykla och simma. Han utvecklades som han skulle som bebis och var tidig med att både prata (6,5 månader första ordet) och gå (ca 1år). Det svåra har varit att han har lätt för att memorera (glosor) mm han vill alltid göra bra ifrån sig och har höga krav på sig själv, och alltid klarat sig relativt bra i skolan men haft svårt för gymnastiken, slöjd och att äta. Ingen pedagog eller lärare har någon gång uttryck sin oro över min son. Han håller ihop och gör sitt bästa i skolan men sedan är energin fullkomligt slut. Jag har ständigt känt mig oroad, men trott att jag överdrivit.