• JockeA

Någon som köpt DNA-märkning?

hej,

Jag är lite intresserad av att köpa så kallat DNA-märkning, för att förebygga inbrott hemma. Det verkar vara ett riktigt smart skydd.

Är det någon som skaffat detta? Vad är era erfarenheter.

Jag har kollat runt lite och hitta några olika varianter. SSF har en variant, men jag tycker nog att märkningen från SmartWater verkar bäst.

• Svar på tråden Någon som köpt DNA-märkning?
  • Kerubmamman

Vi köpte via SSF och har märkt båtmotor, mobiltelefoner mm. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • dfuoih

Jag är tveksam och skulle svara att det beror på vad du skall märka och vad du är ute efter.
    Märkningen hjälper dig bara att få tilbaka varorna om polisen har hittat dem. Har man mycket värdefull konst/smycken (kanske moped/båtmotor) mm kan jag förstå det men för tex hemelektronik tror jag helt enkelt inte det är lönsamt, då kostnaden för att märka om allt varje gång man byter mobil,dator,platta ganska snart överstiger självrisken på hemförsäkringen.

Den avskräckande effekten pga dekaler ger jag inte mycket för.

• Kerubmamman
    dfuoih skrev 2014-11-23 13:47:41 följande:
    Jag är tveksam och skulle svara att det beror på vad du skall märka och vad du är ute efter.
    Märkningen hjälper dig bara att få tilbaka varorna om polisen har hittat dem. Har man mycket värdefull konst/smycken (kanske moped/båtmotor) mm kan jag förstå det men för tex hemelektronik tror jag helt enkelt inte det är lönsamt, då kostnaden för att märka om allt varje gång man byter mobil,dator,platta ganska snart överstiger självrisken på hemförsäkringen.

Den avskräckande effekten pga dekaler ger jag inte mycket för.
    795 kr för 25-30 märkningar tycker inte jag är särskilt dyrt. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • dfuoih
    Kerubmamman skrev 2014-11-23 17:17:51 följande:
    795 kr för 25-30 märkningar tycker inte jag är särskilt dyrt. 
    Du behöver ju märka om alla prylarna när de byts ut. Jag vet inte hur ni har det men jag räknar med en längsta livslängd på 3år på teknikprylar som mobil, dator, platta så det skulle bli 795kr vartannat år ungefär för oss. (Men då är vi iofs 6 personer i famljen)

Och man är inte på något garanterad någonting vid en stöld. OM polisen hittar grejerna. OM de kollar märkningen. Osv.

• JockeA

Hej igen,
    Tack för alla svar. Jag har nu köpt ett kit, hittade ett för 100-ringen lägre pris än SSF, 699kr. Sitter och penslar på mina prylar nu, kommer även spara en del till båtmotorn. Jag köpte även en liten UV-lampa, så jag kan se vad jag märkt. Jag tror absolut varningsdekalerna har en avskräckande effekt, framför allt de som har polisens logotype på.

Svar på tråden Någon som köpt DNA-märkning?