• Anonym (för smal för operation)

finns hjälp för överviktiga?

För att göra en lång historia kort. Har alltid varit överviktig. Gick upp mycket under högstadiet och gymnasiet. Gick ner ganSka mycket efter skolan men är nu på väg upp igen. Ja jag vet mat och träning är det som gäller. Men hade det varit så enkelt hade alla varit smala. JG vill inte operera mig. Jag vill bli frisk. Jag vet att det sitter i huvudet. Nu äter jag allt som kommer i min väg. Kan vara kakor mat godis ja allt och jag kan lixom inte stoppa det. Har alltid haft en dålig relation till mat men jag vill gärna ta tag i det innan det spårar helt. Finns det någon hjälp att få? Jag vet om hade jag fått en operation hade jag.gått upp allt igen eftersom jag är så besatt av att äta. Jag menar mer en psykolog eller något? Problemet ligger ju inte i vikten utan i mitt huvud då det känns ju lite bättre att starta där..

• Svar på tråden finns hjälp för överviktiga?
  • Anonym (Socker)

Oftast är man socker/stärkelseberoende i det läget.

Det tror jag att man kan få hjälp med.

• Mandel

Kolla in anonyma överätare oasverige.org/ och se om de finns på en ort nära dig.
    De kan ge dig stöd.

Sedan är det tyvärr så att du måste bryta ditt sockerberoende. Du kommer med största sannolikhet må skit och det kommer att vara ett helvete ett tag precis som när man försöker bryta alla andra former av beroende, men är du inställd på det så kanske det går lite lättare?

Rensa ur hemmet från allt vad socker och spannmålsprodukter heter. Alltså inget bröd, inget godis, ingen pasta eller ris. Och absolut ingen läsk! Inte ens light!

Sedan får du köra LCHF och du kommer att må konstigt i början av omställningsbesvär och av avgiftningen ifrån socker. Ge det några veckor innan du ger upp om det inte går över. En del klarar sig utan omställningsbesvär helt.

Sedan - efter ½ år, kan du kanske introducera mer och mer kolhydrater och se hur du reagerar.

Om sötsuget slår till så försök ta en mandel, en bit prickig korv, borsta tänderna, ta en promenad eller så. Försök distrahera dig!

Och det är verkligen inte nödvändigt att plåga sig själv med fysisk aktivitet så man kräks à la biggest Looser utan det går bra med vanliga promenader.

Lycka till!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (recca)

Är själv gastric bypass opererad och ångest nog inte en sekund. Jag klarar äta å dricka allt som innan men i mindre mängd . kan rekomendera att du kollar på sleeve op . Visst sitter det i huvudet men är jättesvårt att fixa tog mig 5år innan jag verkligen bestämde mig för att göra gbp

• LunaLovegood

Det kanske är lite uttjatat, men: LCHF. Det skulle kunna lösa beroendet för dig.

Mandel skrev 2014-11-19 20:28:15 följande:

Kolla in anonyma överätare oasverige.org/ och se om de finns på en ort nära dig.

De kan ge dig stöd.

Sedan är det tyvärr så att du måste bryta ditt sockerberoende. Du kommer med största sannolikhet må skit och det kommer att vara ett helvete ett tag precis som när man försöker bryta alla andra former av beroende, men är du inställd på det så kanske det går lite lättare?

Rensa ur hemmet från allt vad socker och spannmålsprodukter heter. Alltså inget bröd, inget godis, ingen pasta eller ris. Och absolut ingen läsk! Inte ens light!

Sedan får du köra LCHF och du kommer att må konstigt i början av omställningsbesvär och av avgiftningen ifrån socker. Ge det några veckor innan du ger upp om det inte går över. En del klarar sig utan omställningsbesvär helt.

Sedan - efter ½ år, kan du kanske introducera mer och mer kolhydrater och se hur du reagerar.

Om sötsuget slår till så försök ta en mandel, en bit prickig korv, borsta tänderna, ta en promenad eller så. Försök distrahera dig!

Och det är verkligen inte nödvändigt att plåga sig själv med fysisk aktivitet så man kräks à la biggest Looser utan det går bra med vanliga promenader.

Lycka till!

Problemet är att jag jobbar med servering. I en bufferestaurang. Och det är där det är som värst. Kan äta så mycket på en kväll att det är löjligt. Har försökt byta jobb men det finns inga... ska dock kolla upp anonyma överätare: ) tack
    Anonym (recca) skrev 2014-11-19 20:32:18 följande:

Är själv gastric bypass opererad och ångest nog inte en sekund. Jag klarar äta å dricka allt som innan men i mindre mängd . kan rekomendera att du kollar på sleeve op . Visst sitter det i huvudet men är jättesvårt att fixa tog mig 5år innan jag verkligen bestämde mig för att göra gbp

Men jag har för lågt bmi för att få opereras. :/ sen som sagt jag känner mig själv och jag tror.inte den hade hjälpt på mig. För jag hade.nog ätit upp allt igen ändå: ( sen är det nog bättre att ta tag i huvudet för det är där mitt problem sitter och inte i.vikten: /
  • Mandel
    Anonym (för smal för operation) skrev 2014-11-19 20:44:21 följande:
    Problemet är att jag jobbar med servering. I en bufferestaurang. Och det är där det är som värst. Kan äta så mycket på en kväll att det är löjligt. Har försökt byta jobb men det finns inga... ska dock kolla upp anonyma överätare: ) tack
    Du får tänka att det är lika svårt att sluta överäta som att sluta röka eller sluta dricka alkohol om man är alkoholist osv. För att man ska lyckas måste man vara motiverad till max och vara beredd på att offra en hel del och att det faktiskt kan bli ett helvete en tid. 
    Nu kan du inte undvika jobbet, men när går du och äter allt? Går du och plockar ifrån buffén eller är det när ni ska ställa undan för stängning som du länsar faten?

Det är okej att kasta mat

Äter jag "vanlig" kost med mycket kolhydrater typ smörgås/gröt/yoghurt m flingor till frukost och potatis/pasta/ris till lunch och middag så hamnar jag i detta konstanta ätande. Detta sug hela tiden och jag kan ni princip stoppa i mig hur mycket som helst på en dag. Bröd, mat, godis, glass om vartannat.
    Jag kan gå upp flera kilo på bara en vecka eller två...

Nu kan jag sitta med ett stort kakfat mitt framför näsan utan att bry mig. Och nu törs jag inte riktigt ge mig på ett kakfat för nu reagerar kroppen negativt på mjöl eller för mycket kolhydrater.
    En gång mådde jag som totalt bakis av att jag hade ätit för mycket bigarråer och de var inte jästa utan så där perfekt söta och mogna. Det blev för mycket socker...
    Äter jag bröd och speciellt mjukt bröd med jäst i så blir jag kass i magen i ett par dagar.
    En gång åt jag tortillachips och fick värsta magknipet.
    Inte värt det alltså!
    Mandel skrev 2014-11-19 20:58:33 följande:

Du får tänka att det är lika svårt att sluta överäta som att sluta röka eller sluta dricka alkohol om man är alkoholist osv. För att man ska lyckas måste man vara motiverad till max och vara beredd på att offra en hel del och att det faktiskt kan bli ett helvete en tid. 

Nu kan du inte undvika jobbet, men när går du och äter allt? Går du och plockar ifrån buffén eller är det när ni ska ställa undan för stängning som du länsar faten?

Det är okej att kasta mat

Äter jag "vanlig" kost med mycket kolhydrater typ smörgås/gröt/yoghurt m flingor till frukost och potatis/pasta/ris till lunch och middag så hamnar jag i detta konstanta ätande. Detta sug hela tiden och jag kan ni princip stoppa i mig hur mycket som helst på en dag. Bröd, mat, godis, glass om vartannat.

Jag kan gå upp flera kilo på bara en vecka eller två...

Nu kan jag sitta med ett stort kakfat mitt framför näsan utan att bry mig. Och nu törs jag inte riktigt ge mig på ett kakfat för nu reagerar kroppen negativt på mjöl eller för mycket kolhydrater.

En gång mådde jag som totalt bakis av att jag hade ätit för mycket bigarråer och de var inte jästa utan så där perfekt söta och mogna. Det blev för mycket socker...

Äter jag bröd och speciellt mjukt bröd med jäst i så blir jag kass i magen i ett par dagar.

En gång åt jag tortillachips och fick värsta magknipet.

Inte värt det alltså!

Jag jobbar på en färja kan jag säga så blir det kanske lite mer förståelse. Vi blir serverade 4 mål varm mat om dagen. Vi har alltid tillgång till mackor fil kakor och sånt. Vi jobbar 12-14 timmar om dagen då tillbringar man den lediga tiden med att sova. Sen på kvällarna har buffén öppet långa tider. Vilket gör att man går och små äter för att tiden inte finns tid att sitta ner och äta i lugn och ro. Så även om jag har.tagit mat 4-5 gånger under kvällen kan jag ändå ta mat när vi stänger för att äta. För jag "räknat" inte maten på språng som att ha ätit middag om du förstår vad jag menar. Sen gällande slängandet av mat gör mig frustrerad. Vi slänger så jäkla mycket mat ändå. Vi hade kunnat mata en by i Afrika med den maten vi slänger.... och sen när man tar kaffe så tar jag kaka utan att tänka på det. Och bara jag ser dom kan jag bli så jäkla sugen..
  • Mandel
    Anonym (för smal för operation) skrev 2014-11-19 21:51:46 följande:
    Jag jobbar på en färja kan jag säga så blir det kanske lite mer förståelse. Vi blir serverade 4 mål varm mat om dagen. Vi har alltid tillgång till mackor fil kakor och sånt. Vi jobbar 12-14 timmar om dagen då tillbringar man den lediga tiden med att sova. Sen på kvällarna har buffén öppet långa tider. Vilket gör att man går och små äter för att tiden inte finns tid att sitta ner och äta i lugn och ro. Så även om jag har.tagit mat 4-5 gånger under kvällen kan jag ändå ta mat när vi stänger för att äta. För jag "räknat" inte maten på språng som att ha ätit middag om du förstår vad jag menar. Sen gällande slängandet av mat gör mig frustrerad. Vi slänger så jäkla mycket mat ändå. Vi hade kunnat mata en by i Afrika med den maten vi slänger.... och sen när man tar kaffe så tar jag kaka utan att tänka på det. Och bara jag ser dom kan jag bli så jäkla sugen..

Då får du se till att ta "rätt" saker på buffén när du småäter.
    Räkor, köttbullar, ägghalvor, kött, påläggsskinka, ost.
    En och annan grönsak är ok det med.
    Har ni fil så ta med en egen påse med solrosfrön/pumpakärnor/linfrö och häll i filen och skippa mackorna.
    Kokta ägg står sig bra så försök ha med det och ta några gånger om dagen.

Sedan sätter du upp ett mål vart du ska med ditt projekt.
    Tappa vikt och bli av med sötsuget. Vad kan du göra för att nå målet? Hur ska du göra för att nå målet? 
    Tyvärr så är du ännu inte tillräckligt motiverad eftersom du faktiskt kommer med ursäkter till varför hela tiden.
    Är du bara tillräckligt motiverat och stensäker på att du ska fixa det här så spelar det ingen roll att du jobbar vid en buffé. Vill man så tar man reda på vad som är ok att äta för att tappa sockersuget och för att tappa vikt och då kör man på det. Är man påläst så är motivationen högre och man gör inte felsteg i samma utsträckning.
    Du dör så klart inte av att ta en macka om det skulle vara överjävligt en dag, men finns det verkligen inget annat som är bättre som du kan stoppa i munnen?
    Och så måste du lära dig att acceptera att inte alltid ta den snabbaste och sötaste vägen. Det är ok med "trist" mat om det främjar slutresultatet. Man måste offra sig!

Man får aldrig någonting "gratis" här i livet - tyvärr

Svar på tråden finns hjälp för överviktiga?