Bellsen skrev 2015-02-02 10:49:50 följande:
Följer! Jag har också funderat på tassmetoden, men vet inte om jag har tålamod till det... Vår dotter har alltid sovit tillsammans med oss i vår säng men vi vill gärna försöka vänja henne av med det nu. Jag tycker att det är jättemysigt att sova med henne men grejen är att vi nog stör varandra ganska mycket så vi vaknar stup i kvarten. Dessutom vill hon gärna snutta tutte typ var-varannan timme (bara snutta, tror inte att hon är hungrig) och det tycker inte jag är så skoj. Förr sov hon runt 6 h i sträck så det är ett relativt nytt påfund :(
En enda gång har vi fått henne att sova i sin egen säng på eget rum och hon har aldrig sovit så bra som då! Så jag tror att det hade varit bäst för oss båda. Vi provar varje kväll men när hon bara skriker så ger vi upp och låter henne sova hos oss.
Hur länge tror ni man bör hålla på och tassa per kväll innan man ger upp? Vår dotter är 6 månader förresten.
Hej! Nä det gäller att vara inställd på det och att man bestämt sig när man gör det första kvällen! Att man är beredd på att det kan bli en del gråt. Jättejobbigt att höra henne gråta så mycket som hon gjorde då, men samtidigt såg jag det som att hon behövde hjälp att lära sig somna om själv och man är ju där och tröstar och lugnar.
Jag samsov också de första månaderna, men redan vid 4 månaders ålder ungefär (om jag minns rätt) så var jag hennes napp och hennes vanliga napp funkade inte, så jag försökte lära henne att sova i egen säng

Då vaggade jag henne i famnen på kvällarna, och vi har aldrig haft problem med att få henne att somna då. Vårt problem har sedan varit alla uppvaken under natten.
För oss tog det första kvällen 30 min innan hon gav upp. Då fick vi hålla på att ta upp, lägga ner, ta upp lägga ner. Till sist gav hon upp och accepterade att jag la ner henne och hon somnade. Nästa natt gick direkt mycket bättre. Var konsekvent direkt, och tydlig med stegen. Vi har väl dock satt en gräns på 45 min till en timme, och då är det ju inte att hon ligger i sängen och skriker i 45 min utan man tröstar
Nu är hon lugn när jag lägger henne i sängen om kvällarna, jätteskönt.