• mojje82

Någon som ska testa tassmetoden och vill följas åt/alt någon med erfarenhet och tips

Mitt barn är snart 7 månader och har alltid sovit som en kratta. Detta börjar bli väldigt tröttsamt att varje/varannan timme vara uppe och vagga eller amma och man tror att det snart ska bli bättre men hittills har jag inte sett någon ljusning.

Som trött förälder så blir det ju en del googlande för att hitta lösning på problemet, och jag tycker att tassmetoden verkar vara en mild och bra metod att testa.

Någon med som testat detta som vill berätta hur det gått? Bra eller dåligt? Fungerar det för er? Hur lång tid tog det?

Någon som funderar på att testa som vill vara med och diskutera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-24 10:23
    Verkar som jag startat 2 trådar, vet inte hur det gick till men jag upptäckte det precis.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-19 16:20
    Länk till stora tråden för tassmetoden:

www.familjeliv.se/forum/thread/29293259-tassmetoden-en-mild-somnskola

• Svar på tråden Någon som ska testa tassmetoden och vill följas åt/alt någon med erfarenhet och tips
  • mojje82
    solhatten skrev 2015-01-04 19:08:31 följande:

Min son är 15 månader och har inte sovit en hel natt och vid 13 månader flyttade vi honom till eget rum och det innebar bara att min man och jag har sovit i skift inne hos honom med händerna i spjälsängen,han sover okej så länge vi har händerna omkring honom,men när han har sovit hos oss i vår säng så snurrar och sparkar han så man inte får sova nått.I fredags bestämde jag mig för att nu får det vara slut med handgosande vid läggning och på natten efter jag läst om barn och deras sömn att hur de somnarär hur de vill vakna,alltså vaknar min son för att handen som fanns där när han somnade är borta när han vaknar.Första kvällen gick faktiskt bra han somnade på 5 min utan hand för han var super trött,liknande blev det på lördag fm,på lördag kväll därimot så ville han ha handen men jag sa bara godnatt och satte mig bredvid,när han skrek hysteriskt så la jag handen på honom och tog bort den när han lugnat sig,detta tog då 1 1/2 timme av vrål.

söndag fm så tog det 30 min och i kväll ca 10 minuter däremot så vaknar han fortfarande till på natten,men somnar om när man ger nappen,så mitt mål är nu att han ska leta upp den själv på natten

Det låter ju lovande. Tänk vad snabbt man ser förändringar! Hoppas det går fortsatt bra
  • mojje82

Hur går det för er?

Här har det som sagt varit en jobbig månad!! Och nu verkar det som att separationsfasen är här med väldigt orolig sömn..SUCK. Även om jag kan lägga henne har hon väldigt svårt att komma till ro, och tar jag bort handen så blir hon snabbt ledsen. Dessutom när hon vaknar på natten är hon jätteorolig och ledsen. Det hjälper ofta att lägga handen på igen, men jag får sitta där länge till jag är säker på att hon somnat. Dessutom så vaknar hon inom en timme igen, flera gånger på en timme om jag har otur. Jag kommer fortsätta att försöka få henne att somna själv, men jag sitter precis bredvid och har handen på tillsvidare. Får nog komma igång igen när det har lagt sig eftersom hon är så orolig. Tråkigt eftersom när vi körde innan såg vi så snabba resultat! Undrar hur länge detta brukar sitta i, någon som har erfarenhet?

• sommarbarnet
    mojje82 skrev 2015-01-02 12:01:58 följande:
    Usch december har varit tuff! Började med förkylning, sedan kom två tänder och nu har vi en dunderförkylning igen. Men idag börjar hon bli bättre, peppar peppar. Så det blir snart tassmetoden igen här :)

När det gäller om man går ut ur rummet eller ej, kan man nog göra som man vill. När jag läst i stora tråden är det några som förespråkar att man går ut ur rummet. Men vi har faktiskt stannat i rummet. Då har jag suttit bredvid och sett att hon somnat. Då har hon först tittat på mig och sen blundat och börjat vända sig från sida till sida till hon somnar (när det är en bra dag ). Än så länge ammar jag även någon gång på natten. När vi kört tassmetoden har det blivit efter 5 timmar ungefär. Så det beror nog på hur "hårt" man kör det Vi tycker det har fungerat ändå, och det är möjligt att vi fortsätter sedan med att även fasa ut amningen på natten. Hur gammal är er dotter?
    våran dotter är 7 månader.
    vet inte om jag vågar skriva detta, då det här är en tråd för tassmetoden. Men när det var dags för oss att börja så blev det istället att vi gjorde 5 minuters metoden. Jag var lite skeptisk till det men det gick bättre än förväntat. Första kvällen trodde jag det skulle ta iaf en timme (då hade jag nog avbrytit det långt innan) men det tog bara 13 minuter. Nu har vi kört detta i 1vecka och hon somnar inom bara någon minut. Väldigt lite gråt (gråt har det alltid blivit när vi lägger ner henne, vare sig det är på golvet, vagnen, skötbordet osv..) och sen lite smågnäll. Hon sover dessutom bättre på nätterna, första natten vaknade hon 4 gånger, men de andra nätterna endast 1 gång! Jämfört med var 2-3timmar tidigare..
    Så änsålänge tycker jag att detta fungerar. Nu menar jag inte på att ni inte ska köra på tass-metoden men tänkte bara uppdatera hur det går för oss och att vi valde att byta strategi. Hoppas eran dotter börjar sova bättre om nätterna också.
  • mojje82
    sommarbarnet skrev 2015-01-09 17:46:05 följande:
    våran dotter är 7 månader.
    vet inte om jag vågar skriva detta, då det här är en tråd för tassmetoden. Men när det var dags för oss att börja så blev det istället att vi gjorde 5 minuters metoden. Jag var lite skeptisk till det men det gick bättre än förväntat. Första kvällen trodde jag det skulle ta iaf en timme (då hade jag nog avbrytit det långt innan) men det tog bara 13 minuter. Nu har vi kört detta i 1vecka och hon somnar inom bara någon minut. Väldigt lite gråt (gråt har det alltid blivit när vi lägger ner henne, vare sig det är på golvet, vagnen, skötbordet osv..) och sen lite smågnäll. Hon sover dessutom bättre på nätterna, första natten vaknade hon 4 gånger, men de andra nätterna endast 1 gång! Jämfört med var 2-3timmar tidigare..
    Så änsålänge tycker jag att detta fungerar. Nu menar jag inte på att ni inte ska köra på tass-metoden men tänkte bara uppdatera hur det går för oss och att vi valde att byta strategi. Hoppas eran dotter börjar sova bättre om nätterna också.
    Man kör det man tycker funkar för en själv
    Hur funkar det på natten då? Kör man 5-min då också? Skönt det fungerat!
    Vi fortsätter med vår variant av tassmetoden och hoppas att det kommer att fungera så snart seperationsångesten och oron blir bättre! Hoppas inte att det tar för lång tid.
  • sommarbarnet
    mojje82 skrev 2015-01-09 20:40:21 följande:
    Man kör det man tycker funkar för en själv
    Hur funkar det på natten då? Kör man 5-min då också? Skönt det fungerat!
    Vi fortsätter med vår variant av tassmetoden och hoppas att det kommer att fungera så snart seperationsångesten och oron blir bättre! Hoppas inte att det tar för lång tid.
    Man kan tydligen göra på olika sätt. En del påstår att i början ska man ta upp barnen på natten (just frö att när man inför denna metod bör de vara väldigt trötta när de läggs och har de då hunnit sova några timmar är de ju inte lika trötta) och en del säger att man ska köra samma under natten.
    Vi prövade att ta upp, tog lite mer än 10 minuter innan hon somnade, vaknade en kvart senare, då fick hon ligga kvar i sin säng och sov igen efter 4 minuter. Så efter det har hon fått ligga kvar i sin säng. Hon vaknar ungefär en gång/natt för att äta och ibland kan hon vakna för att gnälla lite och/eller tjollra lite, sedan somnar hon om igen.
    Jag hoppas också att det blir bättre för er, och att det inte tar allt för lång tid. Sover hon hela nätter eller vaknar hon nattetid?
  • solhatten

Tänkte bara uppdarera och berätta att vår son somnar kl 19 på kvällen utan gråt och vaknar 08 på morgonen och är glad och ligger och pratar en stund så detta har verkligen funkat för oss

• Bellsen

Följer! Jag har också funderat på tassmetoden, men vet inte om jag har tålamod till det... Vår dotter har alltid sovit tillsammans med oss i vår säng men vi vill gärna försöka vänja henne av med det nu. Jag tycker att det är jättemysigt att sova med henne men grejen är att vi nog stör varandra ganska mycket så vi vaknar stup i kvarten. Dessutom vill hon gärna snutta tutte typ var-varannan timme (bara snutta, tror inte att hon är hungrig) och det tycker inte jag är så skoj. Förr sov hon runt 6 h i sträck så det är ett relativt nytt påfund :(

En enda gång har vi fått henne att sova i sin egen säng på eget rum och hon har aldrig sovit så bra som då! Så jag tror att det hade varit bäst för oss båda. Vi provar varje kväll men när hon bara skriker så ger vi upp och låter henne sova hos oss.

Hur länge tror ni man bör hålla på och tassa per kväll innan man ger upp? Vår dotter är 6 månader förresten.

• Bellsen

Btw, jag har väl så smått funderat på 5-mm men är fortfarande väldigt anti då jag inte har hjärta att låta henne ligga ensam och skrika. Inte när hon är såhär liten iaf. Tänk om bebisen tar skada av det?

• mojje82
    solhatten skrev 2015-02-02 10:25:36 följande:

Tänkte bara uppdarera och berätta att vår son somnar kl 19 på kvällen utan gråt och vaknar 08 på morgonen och är glad och ligger och pratar en stund så detta har verkligen funkat för oss

Oj vad härligt!! Kul att höra att det går bra!
  • mojje82
    Bellsen skrev 2015-02-02 10:49:50 följande:

Följer! Jag har också funderat på tassmetoden, men vet inte om jag har tålamod till det... Vår dotter har alltid sovit tillsammans med oss i vår säng men vi vill gärna försöka vänja henne av med det nu. Jag tycker att det är jättemysigt att sova med henne men grejen är att vi nog stör varandra ganska mycket så vi vaknar stup i kvarten. Dessutom vill hon gärna snutta tutte typ var-varannan timme (bara snutta, tror inte att hon är hungrig) och det tycker inte jag är så skoj. Förr sov hon runt 6 h i sträck så det är ett relativt nytt påfund :(

En enda gång har vi fått henne att sova i sin egen säng på eget rum och hon har aldrig sovit så bra som då! Så jag tror att det hade varit bäst för oss båda. Vi provar varje kväll men när hon bara skriker så ger vi upp och låter henne sova hos oss.

Hur länge tror ni man bör hålla på och tassa per kväll innan man ger upp? Vår dotter är 6 månader förresten.

Hej! Nä det gäller att vara inställd på det och att man bestämt sig när man gör det första kvällen! Att man är beredd på att det kan bli en del gråt. Jättejobbigt att höra henne gråta så mycket som hon gjorde då, men samtidigt såg jag det som att hon behövde hjälp att lära sig somna om själv och man är ju där och tröstar och lugnar. 

Jag samsov också de första månaderna, men redan vid 4 månaders ålder ungefär (om jag minns rätt) så var jag hennes napp och hennes vanliga napp funkade inte, så jag försökte lära henne att sova i egen säng Då vaggade jag henne i famnen på kvällarna, och vi har aldrig haft problem med att få henne att somna då. Vårt problem har sedan varit alla uppvaken under natten.

För oss tog det första kvällen 30 min innan hon gav upp. Då fick vi hålla på att ta upp, lägga ner, ta upp lägga ner. Till sist gav hon upp och accepterade att jag la ner henne och hon somnade. Nästa natt gick direkt mycket bättre. Var konsekvent direkt, och tydlig med stegen. Vi har väl dock satt en gräns på 45 min till en timme, och då är det ju inte att hon ligger i sängen och skriker i 45 min utan man tröstar  
    Nu är hon lugn när jag lägger henne i sängen om kvällarna, jätteskönt. 
  • mojje82

En liten uppdatering från oss.
    Nu är vår tjej 9 månader. Vi har haft lite otur eftersom första gången vi körde tassmetoden hann vi bara hålla på i en vecka knappt innan hon blev förkyld och täppt i näsan och sov dålig pga det. Sen kom en dunderförkylning till och efter det tror vi att vi var inne i separationsfasen. Så det är först nu de 2 senaste veckorna som vi kommit igång igen.

I början såg vi stora resultat. Det kunde gå 4-5 h mellan uppvaken, tom 6 h en gång. Men nu har vi kommit in i jobbigare nätter igen. Vet inte om det fortfarande kan vara seperationsfasen, drömmar etc. Men vi kämpar på. Läggningarna går jättebra och hon somnar själv utan protester. Men hon vaknar ofta och måste få hjälp att somna om. Tror att vi måste bli bättre på att utnyttja stegen. Släppa tassen tidigare tex. Så hon inte behöver en hand för att somna om. Vi får se hur det går :) Nu behöver jag inte ta upp henne längre för att vagga om och det är skönt.

• Bellsen
    mojje82 skrev 2015-02-03 21:15:36 följande:

En liten uppdatering från oss.

Nu är vår tjej 9 månader. Vi har haft lite otur eftersom första gången vi körde tassmetoden hann vi bara hålla på i en vecka knappt innan hon blev förkyld och täppt i näsan och sov dålig pga det. Sen kom en dunderförkylning till och efter det tror vi att vi var inne i separationsfasen. Så det är först nu de 2 senaste veckorna som vi kommit igång igen.

I början såg vi stora resultat. Det kunde gå 4-5 h mellan uppvaken, tom 6 h en gång. Men nu har vi kommit in i jobbigare nätter igen. Vet inte om det fortfarande kan vara seperationsfasen, drömmar etc. Men vi kämpar på. Läggningarna går jättebra och hon somnar själv utan protester. Men hon vaknar ofta och måste få hjälp att somna om. Tror att vi måste bli bättre på att utnyttja stegen. Släppa tassen tidigare tex. Så hon inte behöver en hand för att somna om. Vi får se hur det går :) Nu behöver jag inte ta upp henne längre för att vagga om och det är skönt.

Kan du berätta lite mer om stegen och hur ni använder dem? Exakt vad gör ni när hon vaknar på natten?
  • mojje82

Jag har följt stegen de skrivit om i stora tråden. Så här har jag tolkat det

1. Lyssna, vaknar hon verkligen eller vänder och vrider och gnyr hon bara. Kanske somnar hon om

2. Hon gråter, då lägger jag en hand på (jag säger även shh några gånger)
    3. Hjälper inte det och hon fortsätter gråta, stryker jag ganska bestämt handen över ryggen om hon ligger på sidan, annars på magen.
    4. Hjälper inte det, tar jag upp henne och tröstar. När hon slutat gråta, lägger jag ner henne och går baklänges med stegen.

Första kvällen vi gjorde detta blir det ju mest steg 3 och 4. Tar upp lägger ner, tar upp lägger ner. Men nu på kvällen när jag lägger henne, behöver jag inte göra något. Men jag sitter där till hon somnar vilket oftast går fort. Däremot på natten vaknar hon ofta igen, då måste jag ofta gå till steg 3. I början gick det bra och hon somnade om av sig själv. Så tror jag har fastnat i att hon behöver steg 3 för att somna om (min egen teori )

Svar på tråden Någon som ska testa tassmetoden och vill följas åt/alt någon med erfarenhet och tips