• Maggiiee

Hon vill inte äta!!!

Va precis på BVC på 10 Månaders kontroll med min dotter. Hon äter inte så bra, gillar mest gröt och välling. Detta berätta jag för min BVC sköterska och läkaren som var med. Läkaren spände ögonen i mig och sa at jag måste få henne att äta till varje pris. Och jag skulle slänga vällingen för den var inte alls bra. Jag frågade vad jag skulle ge henne när hon vakna på natten och vill ha välling, då säger hon att jag inte ska ge henne något för hon ska vid denna ålder få i sig tillräckligt med mat på dagen för att klara av natten. Barn slutar att ha hungerkänslor på natten vid 7 månaders ålder enligt henne. Jag blev helt tom och kände mig som världens sämsta mamma som inte kan ge mitt barn mat. Sedan börja hon igen påpeka att jag måste ge henne riktig mat inte gröt och välling. Då fick jag nog och sa till henne det att von visst äter mat men i väldigt små mängder och hon äter frukt och morot och majs, bröd och annat smått och gott men hon klarar inte av maten.

Så nu sitter jag här och är helt uppgiven och varje måltid är en kamp för att få i henne mer mat än några skedar.. Någon som har något tips på mat eller hur jag ska tänka?

• Svar på tråden Hon vill inte äta!!!
  • Långbenopluto

Läkaren har rätt i att hon inte ska äta på natten.

Börja med det så ska du se att hon äter mer och bättre under dagtid

• LillyAdelia

Vi har samma problem med vårt barn. Vi har fått höra att vi ska ge henne precis vad hon vill ha. Ett litet barn behöver inte variera så mycket, bara lära sig att äta lite olika. Nu vill hon ju bara ha välling men vi ser till att hon smakar på massor av olika på dagarna så blir det väl välling som bas. Hon ska ju överleva också...

Viktigt är att barnet inte ser mat som prestation utan som nåt avslappnande man gör ihop. Ge barnet av din mat så det förstår att det är en gemenskap att äta ihop.

• Maggiiee
    LillyAdelia skrev 2014-11-18 14:13:00 följande:

Vi har samma problem med vårt barn. Vi har fått höra att vi ska ge henne precis vad hon vill ha. Ett litet barn behöver inte variera så mycket, bara lära sig att äta lite olika. Nu vill hon ju bara ha välling men vi ser till att hon smakar på massor av olika på dagarna så blir det väl välling som bas. Hon ska ju överleva också...

Viktigt är att barnet inte ser mat som prestation utan som nåt avslappnande man gör ihop. Ge barnet av din mat så det förstår att det är en gemenskap att äta ihop.

Precis så tänker jag oxå hon måste ju växa och må bra så i detta stadie kan jag inte sluta med varken välling eller gröt! Tack för ditt svar!!
  • Rosa Fluff

Korkad läkare! Dock har hon rätt i att det blir mycket med bara välling och gröt. Max tre såna mål om dagen pga av glutenhalten. Hon äter ingen ersättning?

Att hon ska sluta äta på natten är korkat att säga. Sådant är jätte individuellt! Min 2,5 åring vaknar ibland och är hungrig. Jag, 30 år vaknar ibland och är hungrig.

Sen beror det på hur ofta hon äter. Pratar vi 2 ggr per natt eller 10 ggr? Man kanske ska försöka söva om vid några uppvak utan mat.

Ett stort råd är att truga inte med maten. Erbjud och vill hon inte så vill hon inte. Trugar du kan det skapa en negativ bild kring mat och då kan ni få stora problem.

Du är ingen dålig mamma! Skit i idiot läkaren.

• Maggiiee
    Rosa Fluff skrev 2014-11-18 14:23:57 följande:

Korkad läkare! Dock har hon rätt i att det blir mycket med bara välling och gröt. Max tre såna mål om dagen pga av glutenhalten. Hon äter ingen ersättning?

Att hon ska sluta äta på natten är korkat att säga. Sådant är jätte individuellt! Min 2,5 åring vaknar ibland och är hungrig. Jag, 30 år vaknar ibland och är hungrig.

Sen beror det på hur ofta hon äter. Pratar vi 2 ggr per natt eller 10 ggr? Man kanske ska försöka söva om vid några uppvak utan mat.

Ett stort råd är att truga inte med maten. Erbjud och vill hon inte så vill hon inte. Trugar du kan det skapa en negativ bild kring mat och då kan ni få stora problem.

Du är ingen dålig mamma! Skit i idiot läkaren.

Nu äter hon lite ersättning då de sa till mig att ge henne detta..

Och hon vill bara ha välling en gång på natten har aldrig varit mer! Tack så mycket för dina kloka ord! Är skönt att höra nu när alla dessa tankar snurrar i huvudet!
  • Fru Stjärnfall

Försök att slappna av. Alla barn är olika. Vår yngsta drack välling två gånger per natt fram tills för några veckor sen. Han är snart två år. Vi bytte till majsvälling pga mycket gluten i vanliga. Sen fick vi nog för att det var så mycket spring på nätterna. Han åt helt ok på dagen men det har blivit en markant skillnad nu. En tiomånaders skulle jag inte hetsa med att ta bort nattmålen, särskilt inte om det bara är ett och ni inte lider av att gå upp på nätterna. Gör det som funkar för er!

• Rosa Fluff
    Maggiiee skrev 2014-11-18 16:37:12 följande:

Nu äter hon lite ersättning då de sa till mig att ge henne detta..

Och hon vill bara ha välling en gång på natten har aldrig varit mer! Tack så mycket för dina kloka ord! Är skönt att höra nu när alla dessa tankar snurrar i huvudet!

Nåt jag har lärt mig med min son (såhär i efterhand) är att lita på modersinstinkten och hjärtat så blir det oftast bra. Önskar att nån sagt det till mig under hans första år.
Svar på tråden Hon vill inte äta!!!