• wops9

Låta bengal med behandling av Metacam gå ut? Behöver hjälp!

Har en bengal här hemma som i förrgår kom in med svansen hängandes rakt ner samt att han var halt på vänster bakben. Det har aldrig hänt förr och han är 5 år. Jag åkte med honom till Ultuna Djursjukhus där han fick stanna kvar över natten. Dom ville ha han kvar för att göra div röntgenundersökningar. Det visade sig att han har förändringar på sitt bäcken samt förskjutningar i ländryggen, vilket kan ha medfört att svansen var slapp.

Nu till min fråga. Han ska nu behandlas för Metacam i sju dagar och har fått "utegångsförbud". Problemet är att han är bengal och kräver väldigt mycket stimulans vilket är väldigt svårt att ge honom till 100% inne. Han går runt och skriker och är allmänt olycklig. Han är mer eller mindre som vanligt nu och svansen har fått tillbaks sin rörelseförmåga. 

ÄR DET OKEJ att låta honom vara ute någon timme på dagen under uppsikt? Och snälla kalla mig inte för djurplågare, jag gör ALLT för min katt. 

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Låta bengal med behandling av Metacam gå ut? Behöver hjälp!
  • nemo1

Har veterinären sagt att katten ej ska gå ut under behandling så kan du väl inte gå in på ett forum som FL och fråga om du ändå kan släppa ut den???  Du får helt enkelt aktivera katten så att den blir nöjd

Katten har troligtvis blivit påkörd så ställ dig frågan istället om du är en ansvarstagande kattägare som uppenbarligen släpper ut din katt på icke kattvänligt ställe. Varför skaffar man den mest aktiva rasen som finns (och dessutom som ensamkatt som jag tolkar det) om man inte tar sig tid att aktivera den?
    Du gör det lätt för dig med att släppa ut katten istället där den kan skada sig, springa bort eller bli stulen.

Sälj katten till någon som har tid för den istället!

• Freya

Nej, följ veterinärens råd och håll honom inne.

Bättre att han får vara lite sur ett par dagar än att riskera permanenta fysiska skador.

• wops9
    nemo1 skrev 2014-11-18 13:57:06 följande:

Har veterinären sagt att katten ej ska gå ut under behandling så kan du väl inte gå in på ett forum som FL och fråga om du ändå kan släppa ut den???  Du får helt enkelt aktivera katten så att den blir nöjd

Katten har troligtvis blivit påkörd så ställ dig frågan istället om du är en ansvarstagande kattägare som uppenbarligen släpper ut din katt på icke kattvänligt ställe. Varför skaffar man den mest aktiva rasen som finns (och dessutom som ensamkatt som jag tolkar det) om man inte tar sig tid att aktivera den?
    Du gör det lätt för dig med att släppa ut katten istället där den kan skada sig, springa bort eller bli stulen.

Sälj katten till någon som har tid för den istället!

Ska göra ett par saker klara för dig. Det här har absolut ingenting att göra med att jag inte klarar av rasen eller inte har tid att aktivera min katt. Inte heller nåt jag tycker är kul. Jag gör mitt bästa, tro mig. Och jo, vi har en till katt.

Det jag funderade över var väl snarare vad som är rättvist mot honom och inte, att sitta vid ytterdörren flera timmar i sträck, skrikandes över att inte få gå ut som han verkligen vill. Eller 2, låta honom vara ute med mig under uppsikt. Ska man som du gå runt och tänka på allt som kan hända kan man inte ens ha sina barn ute och leka i trädgården - Det KAN ju komma en kidnappare. 

Då vi bor mitt ute på landet kan jag med största sannorlikhet säga att han inte har blivit påkörd.

Du behöver inte vara otrevlig i tråden, skaffa dig ett ligg istället, kanske är det därför du är så bitter Flört

• Dexter dot com

Min katt (en förvildad katt jag tagit in) klarar inte av att vara inne mer än något dygn innan han blir otroligt stressad och rabiat och jag har gjort valet att låta honom gå ut en stund några g/dag fast han varit skadad vilket hänt några gånger. Hellre än nöjd katt som får vara ute under uppsikt än en missnöjd katt som riskerar att skada sig mer inne då han bokstavligen klättrar på väggarna.
    Det bästa är ju naturligtvis att ha katten i sele om det fungerar.

• nemo1

Vad som är mest rättvist för katten? Ja det är att du tar ansvaret och håller honom inne som du har veterinärordination på. Katter kan inte få bestämma sånt själv lika lite som små barn får bestämma själva. 
    Bor man på landet så finns väl bilar ändå? Katterna kan vara i rastgård så minskar man risken för olyckor.

Och ang ligget så kanske det snarare är du som behöver ett så att du orkar aktivera katten! Moget!

• Madmoiselle

Jag skulle ha Hållö honom inne. Jag förstår om det känns skitjobbigt då han är olycklig, jag har också fått tvinga utekatter att vara inne och hjärtat blöder då, men i längden tror jag det är bäst för katten. Även om han ser ut att vara helt lätt så kan det fortfarande vara något inne i honom som kan gå sönder och då riskerar han att bli sämre. Tänk såhär, det är bara en vecka, det kommer han att klara. Det är nog värre för dig än för honom.

Svar på tråden Låta bengal med behandling av Metacam gå ut? Behöver hjälp!