• kma

Hur lång tid tar det innan gamla katten accepterar den nya?

Hej!

Skaffade en till kattunge igår på 12 veckor. Hade en sen innan som är 8 månader båda honor. Igår såg det ut som om det gick ganska bra mellan dom. Dom låg till och med och sov ett tag nära varandra.

Men idag när den nya satt och lekte i klätterträdet så kom den gamla och slog till den med tassen och fräste. Jag vet inte om hon ville leka först men dom började fräsa åt varandra. :(

Hur lång tid tar det innan dom kan bli vänner eller i alla fall acceptera varann? Finns det nåt jag kan göra? Den lilla är van med katter sen innan men inte den större.

• Svar på tråden Hur lång tid tar det innan gamla katten accepterar den nya?
  • lovemeagain

Det kan ta lång tid, om den stora överhuvudtaget accepterar den nya! 
    Jag har två katter, den ena var ca 5 år när den andra kom och nu har dom varit ihop i 5 år. Hon har aldrig accepterat den nya, de kan som mest sniffa lite på varandra i förbifarten eller slänga en tass efter...
    haft en till katt innan den nya kom, den stora acceptera inte den heller..

• Catbride

Då även din äldre katt är relativt ung så kommer det nog att gå bra. Jag sammanförde 2 nog katter när de var ca 5-6 månader, och det tog ett par veckor innan de var bästisar. Se till att de har möjlighet att gå undan från varann, och sova/äta och uträtta sina behov ifred från den andra. Sen kan du gärna leka med dem tillsammans och ge dem godis när de är nära varann, så det blir ngt positivt. Lycka till!

• BuoBä

Nu var vår äldre katt iofs 5 år när vi skaffade en kattunge, men det tog 3 månader innan hon slutade morra och fräsa åt lillkatten. De är fortfarande inga bästisar (5 år senare) men de bråkar inte och kan ligga i samma soffa om än i varsin ände.

• Anonym (Catz)

HEj,

GJorde i princip exakt samma sak för 1 månad sedan med två honor (12v+9månader).

Tog ca 10 dagar innan det var OK mellan dem, nu är de bästisar. Lät dem i pricnip sköta allt själva. Ge det lite tid.

• Anonym (!)
    Anonym (Catz) skrev 2014-11-17 17:47:55 följande:

HEj,

GJorde i princip exakt samma sak för 1 månad sedan med två honor (12v+9månader).

Tog ca 10 dagar innan det var OK mellan dem, nu är de bästisar. Lät dem i pricnip sköta allt själva. Ge det lite tid.

Tack för allas svar! Nu har det blivit ombytta roller. Nu är det den gamla som vill leka och den nya som säger ifrån och fräser. Dom bråkade nyss och slogs fast inte jätteallvarligt.

Är så rädd för jag ska jobba imorgon och är orolig att dom kommer flyga på varandra medan jag är borta :S
Svar på tråden Hur lång tid tar det innan gamla katten accepterar den nya?