• Anonym (Ml)

Var börjar barnet skolan? Boende på olika orter

Hej!

Jag har haft ensam vårdnad om mitt barn sen vi separerade (vi har gemensam vårdnad på papper men eftersom jag haft honom mest har de blivit att jag bestämt)

Vi bor 50 mil ifrån varandra och barnet träffar den andra föräldern en vecka i månaden.

Barnet ska börja skolan om ca ett halvår och vi är inte överens.

Barnet är nu fem år gammalt och den ena föräldern (som Barnet är minst hos) envisas med att barnet ska bestämma själv fast båda pratat med barnet och den är kluven. Vill bo hos båda.

Skulle rätten bedöma att flytta barnet 50 mil för att bo hos den föräldern som har haft sitt barn minst och aldrig tidigare visat intresse för att träffa barnet mer än en vecka i månaden som vi kommit överens om?

• Svar på tråden Var börjar barnet skolan? Boende på olika orter
  • Anonym (Z)

Som 5åring är barnet inte mogen att ta sådana beslut eller ens se konsekvenser av det därför är föräldrar vårdnafshavare för barn fram tills de fyller 18.

Ni har gv vilket gör att är ni oense kommer barnen ha kvar sin plats i närmsta skola till den adress där barnet är folkbokfört.äja tr kan flytta barnet om den andra föräldern är bättre för barnet

• förfan

Varför skall barnet drabbas av att ni är skilda? Det mest rationella att göra är ju att ha barnet på ett och samma ställe jämt, så får föräldrarna istället flytta runt. T.ex. att ni skaffar två lägenheter i samma stad där barnet alltid bor i den ena och föräldrarna skiftar mellan båda. Ni har ju ett halvår på er att fixa det. Så slipper barnet ta skada genom att tvingas välja den ena föräldern, till skillnad från vad ni utsätter det för nu.

• Anonym (Ml)

Barnet är skriven hos den förälder som har mest umgänge

• Anonym (Z)
    Anonym (Ml) skrev 2014-11-16 18:28:42 följande:

Barnet är skriven hos den förälder som har mest umgänge

Fast nu är du ute och cyklar rejält, man har en umgängesförälder (uf) och en boförälder (bf) man kan inte ha 2 uf för då bor man på ett tredje ställe och vilka bor barnet hos då?
  • Anonym (....)

Barnet kan naturligtvis flyttas till umgängesföräldern om tingsrätten anser att det är barnets bästa.

• Olympia
    Anonym (Z) skrev 2014-11-16 18:38:25 följande:
    Fast nu är du ute och cyklar rejält, man har en umgängesförälder (uf) och en boförälder (bf) man kan inte ha 2 uf för då bor man på ett tredje ställe och vilka bor barnet hos då?
    Jag tolkar det som att barnet är skrivet hos den förälder där barnet vistas mesta tiden.
  • Anonym (Ml)

Okej men om jag säger så att uf föräldern, det är den som vill flytta barnet ifrån bf

• Anonym (....)
    Anonym (Ml) skrev 2014-11-16 18:51:42 följande:

Okej men om jag säger så att uf föräldern, det är den som vill flytta barnet ifrån bf

Tingsrätten kan naturligtvis ändra barnets boende.
Svar på tråden Var börjar barnet skolan? Boende på olika orter