Mamori skrev 2014-11-15 14:20:24 följande:
- Har du någonsin tänkt något rasistiskt när du sett en mörkhyad människa som pratar dålig svenska?
Nej det har jag inte, men jag har lite svårt för den specifika brytningen som gör att talet låter monotont, vet inte vilken brytning det är. Men jag skulle nog inte tänka något negativt om personen för det. Kan känna mig irriterad ibland när folk på bussen pratar något annat språk jättehögt så att man får huvudvärk men det skulle säkerligen vara lika jobbigt om det var svenska, bara att det aldrig har hänt så det känns som en kulturell grej med tonläget. Skulle inte säga att det var rasistiskt heller.
Du svenska kvinna som föredrar en svensk man framför en mörkhyad afrikan, varför gör du det?
För mig är lukten jätteviktig och de flesta som har en annan matkultur eller andra dofter luktar "fel" för mig, så därför har jag inte blivit attraherad av någon mörkhyad (blir säkert samma sak om personen är från en helt annan matkultur fast ljushyad). Men det är ju inte omöjligt att det skulle kunna hända liksom, det har bara inte hänt än. Har däremot blivit attraherad av asiater och är väldigt förtjust i asiatisk mat så det kanske har ett samband.
Skulle du kunna tänka dig att inhysa flyktingar i din bostad eller sommarstuga?
Jag har ingen sådan och min bostad är alldeles för liten. Jag skulle inte vilja ha folk jag inte känner i sommarstugan om jag haft någon sådan men om det var flyktingar som jag lärt känna först och litade på så absolut.
Du har utbildat dig i flera år för att kunna söka det jobb du vill ha eller har drömt om. Du har gått på anställningsintervju och det var nästan klubbat och klart, när du plötsligt får reda på att en utländsk person, som inte alls är så utbildad och kompetent som du, får jobbet istället. Hur reagerar du (spontant)?
Meh, det känns ju lite surt men inte just för att personen är utlänning. Det har hänt faktiskt fast då fick en person jobbet för att han var man (jag är kvinna). Det gör ju inte att jag ogillar män och jag skulle inte ogilla utlänningar för det heller liksom, men jag är emot kvotering rent allmänt.
Om du får välja mellan att bo i ett område med nästan bara svenskar, och ett område med nästan bara människor från mellanöstern och av afrikansk härkomst. Vilket väljer du? Motivera gärna.
Det beror på deras sociala ställning. Jag vill helst inte bo i ett område där många är fattiga, går på socialbidrag etc för det har jag gjort tidigare och trivdes inte. Men om de är välutbildade och lugna så spelar det ingen roll var de kommer ifrån alls.
Var tycker du gränsen går mellan invandringskritik och rasism? När har man gått över gränsen?
När man börjar tillskriva en viss folkgrupp speciella egenskaper och tror att man kan tillämpa dessa på individnivå så är det rasism i mina ögon. Tex "Ryssar är alltid så arga, så nu kommer säkert den nya killen på jobbet som är ryss att vara det också". Invandringskritik är mer när man pratar om påverkan på samhällsnivå och inte drar alla individer över en kam.
Tycker du att Sverigedemokraterna är jämförbara med NSDAP i Tyskland på 30-40-talet? Vilka likheter har de i så fall och tror du på fullaste allvar att om SD kom till makten skulle vi få en nationalstat liknande Hitlers?
Nej det tycker jag inte och nej, det tror jag inte. Men vi skulle få ett mer konservativt samhälle med mer "traditionella" värderingar och det tycker jag är dåligt, oavsett invandring. SD har många åsikter som jag tycker är dåliga som inte har med invandring att göra.
Intressanta svar och ändå ganska typiska för människor av din officiella inställning. "När man börjar tillskriva en viss folkgrupp speciella egenskaper och tror att man kan tillämpa dessa på individnivå så är det rasism i mina ögon".
Samtidigt skriver du att du inte kan tänka dig att vara tillsammans med t.ex. en afrikan för att "de flesta som har en annan matkultur och dofter doftar "fel" för mig. Är inte det också en form av rasism att hävda att vissa folkgrupper luktar obehagligt?
Och har du tänkt på att det är samma form av människodiskriminering när du underkänner människor endast pga deras fattigdom, då du verkar anse att fattiga och outbildade människor är sämre människor överlag.
Du säger också att du tycker att deras brytning är jobbig att höra på.
Lite mer spontant skrivet utan omskrivningar så hade du nog blivit placerad i rasistfacket oavsett.
Och vad anser du är fel med "traditionella värderingar"? Vad är det som är så illa med det?
Men tack för dina synpunkter.