• dennis02

Hur pass ärliga är nu med er tolerans och "gilla olika"-inställning?

Ja nu är det dags att rannsaka sig! Svara nu ärligt på följande frågor, ni som gillar olika och har tolerans och allas lika värde som ledord.

- Har du någonsin tänkt något rasistiskt när du sett en mörkhyad människa som pratar dålig svenska?

Du svenska kvinna som föredrar en svensk man framför en mörkhyad afrikan, varför gör du det?

Skulle du kunna tänka dig att inhysa flyktingar i din bostad eller sommarstuga?

Du har utbildat dig i flera år för att kunna söka det jobb du vill ha eller har drömt om. Du har gått på anställningsintervju och det var nästan klubbat och klart, när du plötsligt får reda på att en utländsk person, som inte alls är så utbildad och kompetent som du, får jobbet istället. Hur reagerar du (spontant)?

Om du får välja mellan att bo i ett område med nästan bara svenskar, och ett område med nästan bara människor från mellanöstern och av afrikansk härkomst. Vilket väljer du? Motivera gärna.

Var tycker du gränsen går mellan invandringskritik och rasism? När har man gått över gränsen?

Tycker du att Sverigedemokraterna är jämförbara med NSDAP i Tyskland på 30-40-talet? Vilka likheter har de i så fall och tror du på fullaste allvar att om SD kom till makten skulle vi få en nationalstat liknande Hitlers?

Det får räcka med frågor nu, då jag känner att det kan bli för mycket för er att ta ställning till. Men ta er en funderare över frågorna..

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Hur pass ärliga är nu med er tolerans och "gilla olika"-inställning?
  • Gert

Dubbelmoralen är stor hos svenskarna tyvärr.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • washo
    dennis02 skrev 2014-11-15 10:40:53 följande:

Ja nu är det dags att rannsaka sig! Svara nu ärligt på följande frågor, ni som gillar olika och har tolerans och allas lika värde som ledord.

- Har du någonsin tänkt något rasistiskt när du sett en mörkhyad människa som pratar dålig svenska?

Du svenska kvinna som föredrar en svensk man framför en mörkhyad afrikan, varför gör du det?

Du har utbildat dig i flera år för att kunna söka det jobb du vill ha eller har drömt om. Du har gått på anställningsintervju och det var nästan klubbat och klart, när du plötsligt får reda på att en utländsk person, som inte alls är så utbildad och kompetent som du, får jobbet istället. Hur reagerar du (spontant)?

Om du får välja mellan att bo i ett område med nästan bara svenskar, och ett område med nästan bara människor från mellanöstern och av afrikansk härkomst. Vilket väljer du? Motivera gärna.

Var tycker du gränsen går mellan invandringskritik och rasism? När har man gått över gränsen?

Tycker du att Sverigedemokraterna är jämförbara med NSDAP i Tyskland på 30-40-talet? Vilka likheter har de i så fall och tror du på fullaste allvar att om SD kom till makten skulle vi få en nationalstat liknande Hitlers?

Det får räcka med frågor nu, då jag känner att det kan bli för mycket för er att ta ställning till. Men ta er en funderare över frågorna..

Att tänka rasistisk och handla rasistisk är 2 skilda saker!

Det handlar om trygghet! Inte vad man egentligen vill! Det vi verkligen vill är det motsatta! Därför väljer man kvinna och kvinna man. Om svarta tex hade som etnisk ras varit rika välutbildade och mkt ödmjuka och hövliga tror du på fullaste allvar att din kvinna hade stannat med dig?

Det handlar om integritet! Jag vill inte ha dig i min bostad! Men hjälper dig gärna på annat sätt!

Samma sak igen, tryggheten hotas! Ju längre bort i hudfärg desstu mer hotad!

Skulle min granne få det eller en svart blir jag avundsjuk/besviken arg m.m ändå fast olika grader.

Bo är samma sak igen, trygghet vill man ha!

Gränsen är nått när man gör skillnad på afrikaner och polacker!

Europeisk invandring och icke europeisk! Det handlar om människor!

Däremot ut med de som begår kriminella handlingar.

Ja SD är vargen i fårakläder! Nej SD kommer aldrig tillåtas regera. USA krossade hitler.

Sverige är för litet. USA kan Stoppa Bofors försäljning så går Sverige på knä. Finns många andra saker med mot lilla Sverige!
  • Minniemousemommy
    washo skrev 2014-11-15 10:55:01 följande:
    Att tänka rasistisk och handla rasistisk är 2 skilda saker!

Det handlar om trygghet! Inte vad man egentligen vill! Det vi verkligen vill är det motsatta! Därför väljer man kvinna och kvinna man. Om svarta tex hade som etnisk ras varit rika välutbildade och mkt ödmjuka och hövliga tror du på fullaste allvar att din kvinna hade stannat med dig?

Det handlar om integritet! Jag vill inte ha dig i min bostad! Men hjälper dig gärna på annat sätt!

Samma sak igen, tryggheten hotas! Ju längre bort i hudfärg desstu mer hotad!

Skulle min granne få det eller en svart blir jag avundsjuk/besviken arg m.m ändå fast olika grader.

Bo är samma sak igen, trygghet vill man ha!

Gränsen är nått när man gör skillnad på afrikaner och polacker!

Europeisk invandring och icke europeisk! Det handlar om människor!

Däremot ut med de som begår kriminella handlingar.

Ja SD är vargen i fårakläder! Nej SD kommer aldrig tillåtas regera. USA krossade hitler.

Sverige är för litet. USA kan Stoppa Bofors försäljning så går Sverige på knä. Finns många andra saker med mot lilla Sverige!
    Fast om USA skulle ha SD som ett parti så skulle ju flest rösta på det. Nationalism och främlingsfientlighet är det amerikaner kan bäst. Skulle SD finnas i många andra länder skulle dom nog vinna valet i många också, men svenskar är så otroligt naiva och bekväma att dom inte märker vad som händer med deras land före det är försent. Poängen med det här är iaf att nej, inget annat land skulle bry sig om SD vinner valet i lilla sverige. INGEN BRYR SIG.
  • Aniiee

Nej, inte rasistiskt, men eftersom jag är aningen bakom flötet och hör lite dåligt så måste det till en viss nivå för att jag ska höra vad folk säger, så ok svenska eller annat språk jag kan är nödvändigt för kommunikationen.

N/A

Ja, och har så gjort.

N/A. Har aldrig varit med om att det går till så (att man får veta sådant, alltså) och kan inte direkt tänka mig att det händer. Aldrig alls hört om någon som fått veta vem som får en anställning "istället".

Det jag har råd med. 

Bra fråga.

Ja, det är de. Men jag är lite dum i skallen och tolkar alltid ordet "jämförbara" bokstavligt. Och eftersom allt går att jämföra med allt så är allt jämförbart. Huruvida vi skulle få till något liknande 30-talets Tyskland om SD fick glasklar majoritet finner jag sannolikt. I typ tre veckor. Och på tre veckor hinner man ju inte göra så mycket.

Ursäkta formateringen. Den ser ju skitskum ut....
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Mamori
    Nej det har jag inte, men jag har lite svårt för den specifika brytningen som gör att talet låter monotont, vet inte vilken brytning det är. Men jag skulle nog inte tänka något negativt om personen för det. Kan känna mig irriterad ibland när folk på bussen pratar något annat språk jättehögt så att man får huvudvärk men det skulle säkerligen vara lika jobbigt om det var svenska, bara att det aldrig har hänt så det känns som en kulturell grej med tonläget. Skulle inte säga att det var rasistiskt heller.

För mig är lukten jätteviktig och de flesta som har en annan matkultur eller andra dofter luktar "fel" för mig, så därför har jag inte blivit attraherad av någon mörkhyad (blir säkert samma sak om personen är från en helt annan matkultur fast ljushyad). Men det är ju inte omöjligt att det skulle kunna hända liksom, det har bara inte hänt än. Har däremot blivit attraherad av asiater och är väldigt förtjust i asiatisk mat så det kanske har ett samband.

Jag har ingen sådan och min bostad är alldeles för liten. Jag skulle inte vilja ha folk jag inte känner i sommarstugan om jag haft någon sådan men om det var flyktingar som jag lärt känna först och litade på så absolut.

Meh, det känns ju lite surt men inte just för att personen är utlänning. Det har hänt faktiskt fast då fick en person jobbet för att han var man (jag är kvinna). Det gör ju inte att jag ogillar män och jag skulle inte ogilla utlänningar för det heller liksom, men jag är emot kvotering rent allmänt.

Det beror på deras sociala ställning. Jag vill helst inte bo i ett område där många är fattiga, går på socialbidrag etc för det har jag gjort tidigare och trivdes inte. Men om de är välutbildade och lugna så spelar det ingen roll var de kommer ifrån alls.

När man börjar tillskriva en viss folkgrupp speciella egenskaper och tror att man kan tillämpa dessa på individnivå så är det rasism i mina ögon. Tex "Ryssar är alltid så arga, så nu kommer säkert den nya killen på jobbet som är ryss att vara det också". Invandringskritik är mer när man pratar om påverkan på samhällsnivå och inte drar alla individer över en kam.

Nej det tycker jag inte och nej, det tror jag inte. Men vi skulle få ett mer konservativt samhälle med mer "traditionella" värderingar och det tycker jag är dåligt, oavsett invandring. SD har många åsikter som jag tycker är dåliga som inte har med invandring att göra.
  • dennis02
    Mamori skrev 2014-11-15 14:20:24 följande:
    Nej det har jag inte, men jag har lite svårt för den specifika brytningen som gör att talet låter monotont, vet inte vilken brytning det är. Men jag skulle nog inte tänka något negativt om personen för det. Kan känna mig irriterad ibland när folk på bussen pratar något annat språk jättehögt så att man får huvudvärk men det skulle säkerligen vara lika jobbigt om det var svenska, bara att det aldrig har hänt så det känns som en kulturell grej med tonläget. Skulle inte säga att det var rasistiskt heller.

För mig är lukten jätteviktig och de flesta som har en annan matkultur eller andra dofter luktar "fel" för mig, så därför har jag inte blivit attraherad av någon mörkhyad (blir säkert samma sak om personen är från en helt annan matkultur fast ljushyad). Men det är ju inte omöjligt att det skulle kunna hända liksom, det har bara inte hänt än. Har däremot blivit attraherad av asiater och är väldigt förtjust i asiatisk mat så det kanske har ett samband.

Jag har ingen sådan och min bostad är alldeles för liten. Jag skulle inte vilja ha folk jag inte känner i sommarstugan om jag haft någon sådan men om det var flyktingar som jag lärt känna först och litade på så absolut.

Meh, det känns ju lite surt men inte just för att personen är utlänning. Det har hänt faktiskt fast då fick en person jobbet för att han var man (jag är kvinna). Det gör ju inte att jag ogillar män och jag skulle inte ogilla utlänningar för det heller liksom, men jag är emot kvotering rent allmänt.

Det beror på deras sociala ställning. Jag vill helst inte bo i ett område där många är fattiga, går på socialbidrag etc för det har jag gjort tidigare och trivdes inte. Men om de är välutbildade och lugna så spelar det ingen roll var de kommer ifrån alls.

När man börjar tillskriva en viss folkgrupp speciella egenskaper och tror att man kan tillämpa dessa på individnivå så är det rasism i mina ögon. Tex "Ryssar är alltid så arga, så nu kommer säkert den nya killen på jobbet som är ryss att vara det också". Invandringskritik är mer när man pratar om påverkan på samhällsnivå och inte drar alla individer över en kam.

Nej det tycker jag inte och nej, det tror jag inte. Men vi skulle få ett mer konservativt samhälle med mer "traditionella" värderingar och det tycker jag är dåligt, oavsett invandring. SD har många åsikter som jag tycker är dåliga som inte har med invandring att göra.
    Intressanta svar och ändå ganska typiska för människor av din officiella inställning. "När man börjar tillskriva en viss folkgrupp speciella egenskaper och tror att man kan tillämpa dessa på individnivå så är det rasism i mina ögon".

Samtidigt skriver du att du inte kan tänka dig att vara tillsammans med t.ex. en afrikan för att "de flesta som har en annan matkultur och dofter doftar "fel" för mig. Är inte det också en form av rasism att hävda att vissa folkgrupper luktar obehagligt?

Och har du tänkt på att det är samma form av människodiskriminering när du underkänner människor endast pga deras fattigdom, då du verkar anse att fattiga och outbildade människor är sämre människor överlag.

Du säger också att du tycker att deras brytning är jobbig att höra på.

Lite mer spontant skrivet utan omskrivningar så hade du nog blivit placerad i rasistfacket oavsett.

Och vad anser du är fel med "traditionella värderingar"? Vad är det som är så illa med det?

Men tack för dina synpunkter.

• Krokofant

Många frågor, men intressanta. 

- Jag har säkert tänkt något fördomsfullt om invandrarkids på stan nån gång. Jag träffar många familjer i mitt arbete, både svenska och invandrarfamiljer. Man kan ju se en del gemensamma nämnare, som ibland gör att jag felaktigt drar slutsatser som inte stämmer för en viss familj eller person. Försöker vara så fördomsfri jag kan. Och jag tycker att det är skillnad på rasism och fördomar. 

- Jag har sökt mig till män med liknande värderingar och bakgrund som jag. Har sällan blivit attraherad av män med utländsk bakgrund, men det har hänt. Däremot har jag aldrig blivit attraherad av nån skåning, utan det blev en norrlänning

- Nej helst inga flyktingar eller andra inneboende i mitt hus, Men i sommarstugan kanske under en kortare period, ifall jag hade haft någon sommarstuga.

- Om en utländsk person kvoterades in på en tjänst som jag borde ha fått skulle jag väl bli lite putt. Tror dock aldrig att det kommer att hända. Däremot har jag varit med om att en man fick tjänsten istället, med det uttalade skälet att han just var man.  

- Jag bor i ett område med mestadels medelklassfamiljer, ganska blandat svenskar och invandrarfamiljer. Ett stenkast bort finns ett område med lite lägre socioekonomisk status och många invandrare. Vi trivs superbra, jag tycker det är toppen att barnen skaffar vänner med olika bakgrund!

De två sista frågorna vet jag inte om jag kan svara på. Gränsen mellan rasism och inte kan vara rätt hårfin, tycker jag. Och jag tycker det är svårt att veta vad SD skulle kunna ta sig till, då partirepresentanterna är så olika. En del känns ju som vanliga Svenssontyper som mest vill ha lite större del av den gemensamma kakan, medan andra verkar vara spritt språngande galna. 

• FrökenLöken

Jupp, jag är fördomsfull mot alla. Oavsett etnicitet. Till och med mot pensionärer. Jag inser dock att det är fördomar och att jag är dum i huvudet.

Jag tycker att det är lika anmärkningsvärt att vissa dras till mörkhyade, som det är att jag dras till män med skägg.

Inte i min bostad (ingen är välkommen dit), men om jag haft en sommarstuga så absolut.

Jag hade blivit skitförbannad. Det hade jag blivit oavsett vem som fick mitt jobb. Det scenario du beskriver inträffar dock säkert inte så ofta.

Det som ligger närmast dagis och jobb.

När man inte inser att man är fördomsfull och dum i huvudet.

Jämförbara, ja, fast i mindre skala. Jag tror dock inte att de skulle göra en Hitler även om de fick möjlighet (.... fast de skulle nog vilja).

• Mamori
    dennis02 skrev 2014-11-15 14:39:35 följande:
    Intressanta svar och ändå ganska typiska för människor av din officiella inställning. "När man börjar tillskriva en viss folkgrupp speciella egenskaper och tror att man kan tillämpa dessa på individnivå så är det rasism i mina ögon".

Samtidigt skriver du att du inte kan tänka dig att vara tillsammans med t.ex. en afrikan för att "de flesta som har en annan matkultur och dofter doftar "fel" för mig. Är inte det också en form av rasism att hävda att vissa folkgrupper luktar obehagligt?

Och har du tänkt på att det är samma form av människodiskriminering när du underkänner människor endast pga deras fattigdom, då du verkar anse att fattiga och outbildade människor är sämre människor överlag.

Du säger också att du tycker att deras brytning är jobbig att höra på.

Lite mer spontant skrivet utan omskrivningar så hade du nog blivit placerad i rasistfacket oavsett.

Och vad anser du är fel med "traditionella värderingar"? Vad är det som är så illa med det?

Men tack för dina synpunkter.

Fast det skrev jag inte, jag skrev att jag inte attraherats av någon hittills men man vet aldrig om det kommer att hända, det innebär att jag inte dissar någon pga ursprung utan låter deras egenskaper avgöra. Men hittills har det inte hänt. De luktar absolut inte obehagligt utan bara fel för mig. En hel hop av typiska "svenskar" luktar också fel. Min kompis kille tex luktar citron, fräscht och gott men inte sexigt för mig. Jag tror att du försöker läsa in något i mina svar som inte finns där.

Jag tycker inte att fattiga överlag är sämre människor, absolut inte, men är man fattig så mår man psykiskt sämre. Jag har själv varit fattig och vet hur det är. Och det är inte folk jag vill bo kring eftersom jag vill bo i ett säkert område, utan vandalisering osv.

Jag skrev att en brytning är jobbig att lyssna på, därför att jag har svårt att bedöma personens känsla bakom det den säger då den inte betonar saker. Det är inte "utländsk brytning" i allmänhet. Jag umgås mycket mer folk från andra länder som har brytning men inte just den sorten. Säkert skulle jag vänja mig om jag blev vän med någon som pratar så, men just nu gör det mig osäker.

Traditionella värderingar är för mig tex könsroller, begränsad abort, tvåsamhet etc och det tycker jag inte om.

• Svt

De flesta som förespråkar olika och tolerans lever ofta inte som de lär. De hatar SD som pesten och vill helst bränna en nasse på bål.

Toleranta som de är.

• Schna

Jag är inte så tolerant som jag skulle vilja vara, och jag ser fram emot att utvecklas.

• dennis02
    Mamori skrev 2014-11-15 15:32:54 följande:

Fast det skrev jag inte, jag skrev att jag inte attraherats av någon hittills men man vet aldrig om det kommer att hända, det innebär att jag inte dissar någon pga ursprung utan låter deras egenskaper avgöra. Men hittills har det inte hänt. De luktar absolut inte obehagligt utan bara fel för mig. En hel hop av typiska "svenskar" luktar också fel. Min kompis kille tex luktar citron, fräscht och gott men inte sexigt för mig. Jag tror att du försöker läsa in något i mina svar som inte finns där.

Jag tycker inte att fattiga överlag är sämre människor, absolut inte, men är man fattig så mår man psykiskt sämre. Jag har själv varit fattig och vet hur det är. Och det är inte folk jag vill bo kring eftersom jag vill bo i ett säkert område, utan vandalisering osv.

Jag skrev att en brytning är jobbig att lyssna på, därför att jag har svårt att bedöma personens känsla bakom det den säger då den inte betonar saker. Det är inte "utländsk brytning" i allmänhet. Jag umgås mycket mer folk från andra länder som har brytning men inte just den sorten. Säkert skulle jag vänja mig om jag blev vän med någon som pratar så, men just nu gör det mig osäker.

Traditionella värderingar är för mig tex könsroller, begränsad abort, tvåsamhet etc och det tycker jag inte om.

Okej. Jag förstår. Men jag begriper inte vad det är för negativt med tvåsamhet?

• igsg
    Schna skrev 2014-11-15 16:15:13 följande:

Jag är inte så tolerant som jag skulle vilja vara, och jag ser fram emot att utvecklas.

Ett av dom bästa inläggen som jag har läst på Familjeliv Glad
  • igsg
    Svt skrev 2014-11-15 16:08:31 följande:

De flesta som förespråkar olika och tolerans lever ofta inte som de lär. De hatar SD som pesten och vill helst bränna en nasse på bål.

Toleranta som de är.

Hur vet du det? Det är en sak att skriva 'jag tror' eller 'vissa' mm men att skriva 'de flesta' är ju självklart fel för det vet du ju inget om det handlar alltså mer om dina fördomar mot antisd:are precis som vissa av antisd:are har fördomar mot sd:are.
    Själv finner jag SD som parti avskyvärda men tror att många av deras väljare är lättledda och missnöjda och att det finns nog få som är renodlat rassitiska och fördomsfulla, men detta är ju min åsikt förstås och inte något jag försöker göra till en slags sanning.
  • Svt
    igsg skrev 2014-11-15 17:27:01 följande:
    Hur vet du det? Det är en sak att skriva 'jag tror' eller 'vissa' mm men att skriva 'de flesta' är ju självklart fel för det vet du ju inget om det handlar alltså mer om dina fördomar mot antisd:are precis som vissa av antisd:are har fördomar mot sd:are.
    Själv finner jag SD som parti avskyvärda men tror att många av deras väljare är lättledda och missnöjda och att det finns nog få som är renodlat rassitiska och fördomsfulla, men detta är ju min åsikt förstås och inte något jag försöker göra till en slags sanning.
    Det där inlägget sammanfattar ganska bra vad som är fel i samhällsdebatten. Varför ska någon generalisera alls?

Men om jag ständigt ska stoppas in et ett generaliserat fack, så kan du ge dig på att jag kommer göra likadant tillbaka. Mest för att det verkar vara det enda sättet för folk att förstå sina egna illgärningar. 
  • Mandel

Jag gillar verkligen inte olika!

Jag ogillar pedofiler, homofober, religiösa extremister osv. 
    Fanatiker av alla de slag går fetbort tillsammans med kriminella och narkomaner.

Jag ogillar alla som är dumma i huvudet oavsett religion eller hudfärg!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Pentagram

Har du någonsin tänkt något rasistiskt när du sett en mörkhyad människa som pratar dålig svenska?

Jag tycker illa om alla som tar av min tid genom att inte kunna uttrycka sig snabbt och effektivt (åtminstone i jobbsammanhang) men det har inte särskilt mycket med rasism att göra. Jag ogillar folk i största allmänhet...

Jag är man och för långvariga förhållanden föredrar jag någon som liknar mig vad gäller bakgrund, värderingar, hobbies osv. Detta har inget särskilt med hudfärg eller etniskt ursprung att göra och jag finner inte mörk hy mer eller mindre attraktivt än ljus sådan.

Jag vill inte inhysa några främlingar i min bostad av något som helst slag, vare sig flyktingar eller inhemska. Jag kan stå ut med släktingar så länge de inte stannar för länge. Vad gäller sommarstuga kan jag tänka mig att hyra ut den till relevant myndighet.

Eftersom jag vet hur kvotering fungerar så är naturligtvis utgångspunkten att personen som fick jobbet är TILLRÄCKLIGT utbildad och kompetent vilket innebär att jag "slösat" min tid på att utbilda mig mer än nödvändigt. Jag lär känna mig korkad som inte hade bättre koll.
       I allmänhet, skulle jag gå miste om ett jobb för att kvotering för en gångs skulle inte fungerar till min fördel skulle det naturligtvis kännas tråkigt men det är ju inte som att det inte finns fler möjligheter för mig som vit man här.

Det har ingen relevans för mitt val. Pris, läge, närhet, natur, brottslighet, kommers i området, avstånd till mina vänner o s v är vad jag bryr mig om.

Behöver du fråga har du antagligen gått över gränsen.

Tycker du att Sverigedemokraterna är jämförbara med NSDAP i Tyskland på 30-40-talet?

Ja.

Vilka likheter har de i så fall och tror du på fullaste allvar att om SD kom till makten skulle vi få en nationalstat liknande Hitlers?

De försöker båda måla upp landets problem som härrörande till en identifierbar grupp utsatta medborgare och hävdar att lösningen är att på olika sätt ta itu med denna grupp snarare än att de har några realistiska idéer om hur ett samhälle fungerar.
       Jag hoppas inte att ett Sverige under SD skulle införa, säg, koncentrationsläger, och expansion via krigföring är knappast aktuell men även en betydligt lindrigare form av fascism och främlingsfientlighet som grund för vårt politiska styre skulle ju innebära att Sverige som modern liberal demokrati går förlorat.

Svar på tråden Hur pass ärliga är nu med er tolerans och "gilla olika"-inställning?