• Inföding

FN saknar 60 miljoner dollar till flyktingar. Hur fixar vi det?

Nu kommer vintern, och nu saknar de flesta som tvingats bort från sina hem av de brutala krigen både mat och skydd från vädret.
    FN saknar 60 miljoner dollar, och tvingas skära ner på allt: mat, mediciner, kläder, tält och spädbarnsvård.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6016380
    Det ser ut som ett litet belopp jämfört med vad vi ger redan dit och till de som kommer hit. Vad kan vi göra?

• Svar på tråden FN saknar 60 miljoner dollar till flyktingar. Hur fixar vi det?
  • Ingram
    Svt skrev 2014-12-02 01:10:40 följande:
    Säger den som inte vill länka, då man skall skaffa sig informationen själv.

Romerna sitter säkert och tigger för att de är rika, är det vad du påstår?

Skrattande
    Jag har länkat men tydligen passade inte det dig men återigen jag bygger oftast inte mina åsikter på internetlänkar (det finns så mycket uselt på internet, bloggar och liknande).
    Men återigen all fakta på området stämmer överens med vad jag sagt, men du litar inte på internationella valutafonden, världsbanken och HDI?

Nu har jag inte talat om romerna och jag vet inte riktigt varför det kom upp i ditt huvud, men romerna är i de flesta fall inte svenskar utan de är rumänier som vistas i Sverige.
    Faktum kvarstår att Sverige har i princip ingen fattig befolkning och då talar jag såklart om svenska medborgare när jag skriver det.

Skrattande
  • Svt
    Ingram skrev 2014-12-02 01:21:36 följande:
    Jag har länkat men tydligen passade inte det dig men återigen jag bygger oftast inte mina åsikter på internetlänkar (det finns så mycket uselt på internet, bloggar och liknande).
    Men återigen all fakta på området stämmer överens med vad jag sagt, men du litar inte på internationella valutafonden, världsbanken och HDI?

Nu har jag inte talat om romerna och jag vet inte riktigt varför det kom upp i ditt huvud, men romerna är i de flesta fall inte svenskar utan de är rumänier som vistas i Sverige.
    Faktum kvarstår att Sverige har i princip ingen fattig befolkning och då talar jag såklart om svenska medborgare när jag skriver det.

Skrattande
    Du har ju inte länkat dit.
  • igsg
    Svt skrev 2014-12-02 00:42:46 följande:
    Så bortförklaringar då....oväntat.

Fundera en gång till.
    Bortförklaringar? Du fick ju svar.
    Det är ju du som bortförklarar svaret för att du inte gillar det.
  • Ingram
    Svt skrev 2014-12-02 01:35:35 följande:
    Du har ju inte länkat dit.
    Hehe du förstår att de ligger bakom en del av det jag länkade till, jag ska förklara för dig att när man skriver en artikel så gör man det oftast utifrån en rapport eller en sammanställning och i detta fall kommer en del av informationen ifrån världsbanken.
    Men hur som helst, ser du det som en omöjlighet att söka information om ämnet själv? IMF talar om Sveriges som ett av världens rikaste länder och det är extremt lätt att hitta sådan information.
    Jag har länkat till annat för att jag helt enkelt trodde det var så fundamental information att Sverige låg bra till i sammanställningar som IMF och HDI gör.
    De länkar som jag länkade till dög tydligen inte då de inte gav dig kött på benen och därför ratade du dem.
    Återigen, varför är du så fientligt inställd till Sverige? 
  • Ingram
    igsg skrev 2014-12-02 03:26:43 följande:
    Bortförklaringar? Du fick ju svar.
    Det är ju du som bortförklarar svaret för att du inte gillar det.
  • Rataxes
    Ingram skrev 2014-12-02 00:20:37 följande:
    Måste också tillägga att Sverige placerar sig högt när man gjort undersökningar över "de bästa länderna att leva i" och vi har dessutom världens sjunde högsta levnadsstandard enligt HDI. Fattigdomen räknas som ett av världens allra lägsta.
    Ändå har vi halkat ner till plats 12 i HDI...

http://www.globalis.se/Statistik/HDI-maensklig-utveckling

Fundera lite en stund på vad det kan bero på?
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Ingram
    Rataxes skrev 2014-12-02 11:28:22 följande:

Jag tycker att en 12:e placering är riktigt, riktigt bra framförallt om man tittar på vilka som ligger före oss och vilka som ligger efter oss.
    Jag ser ingenting negativt i att ligga på den placeringen men självfallet bör vi alltid sträva efter att bli bättre och varför vi tappat (en aning bara) kan ha att göra med flera faktorer.
    Men faktum kvarstår och det är att Sverige är ett mycket bra land att leva i, ett land med god ekonomi både bland stat och befolkning.
  • nihka

Rataxes skrev 2014-12-02 11:28:22 följande:

Nej, Sverige har inte halkar ner utan det är andra länder som har klättrat. Sveriges HDI är högre 2014 jämfört med 2010, men några andra länder har ökat ännu mer.

• Dur och moll
    Ingram skrev 2014-12-01 23:14:02 följande:
    Varför ska vi hålla oss till Sverige? jag tycker det är viktigt att hela världen drar sitt strå till stacken.
    Men okej, vi håller oss till Sverige då och även här är det mycket pengar i omlopp...vi är som bekant ett av världens rikaste länder och har en befolkning med god ekonomi.
    Ja rika länder i närområdet bör ta sitt ansvar istället.
    Men hur kan det fattas ½ miljard till svältande Syrier och en massa annat vi behöver i vårt land, när de som kommer hit kostar 100-500 ggr mer?
  • Dur och moll
    Ingram skrev 2014-12-02 11:33:22 följande:
    Jag tycker att en 12:e placering är riktigt, riktigt bra framförallt om man tittar på vilka som ligger före oss och vilka som ligger efter oss.
    Jag ser ingenting negativt i att ligga på den placeringen men självfallet bör vi alltid sträva efter att bli bättre och varför vi tappat (en aning bara) kan ha att göra med flera faktorer.
    Men faktum kvarstår och det är att Sverige är ett mycket bra land att leva i, ett land med god ekonomi både bland stat och befolkning.
    Varför fattas det då pengar till våra behov men inte till asylinvandringen?

Bostäder blir dyra då vi har bostadsbrist och de som kommer hit får förtur till hyreshus.

BNP går upp även av olyckor etc.

Stat och kommuner har skulder på 1½ biljon= 1500 miljarder och budgeten har ett minus på nästan 100, samma som asylinvandringen kostar på ett år och sjukvård mm har brist på pengar.
  • Ingram
    Dur och moll skrev 2014-12-04 03:41:56 följande:
    Varför fattas det då pengar till våra behov men inte till asylinvandringen?

Bostäder blir dyra då vi har bostadsbrist och de som kommer hit får förtur till hyreshus.

BNP går upp även av olyckor etc.

Stat och kommuner har skulder på 1½ biljon= 1500 miljarder och budgeten har ett minus på nästan 100, samma som asylinvandringen kostar på ett år och sjukvård mm har brist på pengar.
    Vilka behov fattas det pengar till?

På många ställen har vi ingen bostadsbrist utan man har istället för många bostäder.

Att man har en skuld säger egentligen ingenting för det har de flesta av världens länder och så länge man kan betala skulderna är allt okej.
Svar på tråden FN saknar 60 miljoner dollar till flyktingar. Hur fixar vi det?