• themia

Årets dummaste förslag

Några SD:are motionerar i Riksdagen (enligt Dagens Nyheter) om att invandrare ska svära trohet mot kungen för att få medborgarskap.

Jag undrar hur många ursvenskar som kan tänka sig att svära trohet mot kungen?
    Inte jag i alla fall, och jag är knappast ensam.

• Svar på tråden Årets dummaste förslag
  • Tow2Mater

Här är linken for intresserade:

www.dn.se/nyheter/politik/sd-motion-invandrare-ska-svara-lojalitet-mot-kungen/

En del av deras forslag är ju bra, det borde vara fler krav associerade med forvärvat medborgarskap. Det verkar dock som de rakt av tagit flera av dessa "krav" från t ex hur det funkar i USA. Svärande av trohet till Kungen/Svenska staten blir ju i praktiken nåt helt annat än den "Pledge of Allegience to the flag" som används i USA, där detta även for infodda Amerikaner är helt normalt. De behover nog tänka till lite mera om sina forslag, och utforma dem till att passa Sverige. Trohet mot Kungen är forlegat idag, lika så är att bara kunna ha ett medborgarskap.

• Gert

Tycker det är ett bra förslag. Det är dags att Sverige blir en stormakt som den en gång var.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert

I valet 2006 och 2010 förbjöds moderater lägga motioner som gick emot partilinjen. Även S har förbjudit kontroversiella motioner. Skönt att se att SD är ett demokratiskt parti till skillnad från S och M.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy
    themia skrev 2014-11-12 12:06:18 följande:

Några SD:are motionerar i Riksdagen (enligt Dagens Nyheter) om att invandrare ska svära trohet mot kungen för att få medborgarskap.

Jag undrar hur många ursvenskar som kan tänka sig att svära trohet mot kungen?

Inte jag i alla fall, och jag är knappast ensam.

Ja, det låter sannerligen som årets mest korkade politiska förslag.
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-11-12 17:22:37 följande:

Tycker det är ett bra förslag. Det är dags att Sverige blir en stormakt som den en gång var.

Gert skrev 2014-11-12 17:30:45 följande:

I valet 2006 och 2010 förbjöds moderater lägga motioner som gick emot partilinjen. Även S har förbjudit kontroversiella motioner. Skönt att se att SD är ett demokratiskt parti till skillnad från S och M.

Så mycket floskler att man baxnar.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-11-13 19:10:54 följande:
    Gert skrev 2014-11-12 17:30:45 följande:

Så mycket floskler att man baxnar.
    Floskler? Jag hörde det på Sveriges Radio P1 igår. Moderater förbjöds lägga motioner som gick emot partilinjen i valet 2006 och 2010. Även S har förbjudit motioner. Och det kan väl knappast komma som en floskel då alla vet att Reinfeldt styrde M med en järnhand. Även S är toppstyrt.
  • Sensitiveguy

Tänkte snarare på "Sverige en stormakt" och "SD ett demokratiskt parti ".

• Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-11-13 19:23:45 följande:

Tänkte snarare på "Sverige en stormakt" och "SD ett demokratiskt parti ".

Sverige var en stormakt. Jo, SD är ett demokratiskt parti. 
  • themia
    Gert skrev 2014-11-15 07:43:01 följande:
    Sverige var visserligen dubbelt så stort som idag, vilket Kalle Dussin schabblade bort, men en stormakt - nej.
    Att det i historieböckerna kallas stormaktstiden är inget annat än nationalchauvinism.

SD demokratiskt? Självinsikt efterlyses
    .
  • Gert
    themia skrev 2014-11-15 11:28:27 följande:
    Sverige var visserligen dubbelt så stort som idag, vilket Kalle Dussin schabblade bort, men en stormakt - nej.
    Att det i historieböckerna kallas stormaktstiden är inget annat än nationalchauvinism.

SD demokratiskt? Självinsikt efterlyses
    .
    På vilket sätt är SD inte ett demokratiskt parti?
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-11-15 07:43:01 följande:

Det är en floskel, vilket parti är INTE demokratiskt?
Svar på tråden Årets dummaste förslag