• Sensitiveguy

Anna Kinberg Batra.

Trolig ny M-ledare som i så fall efterträder F. Reinfeldt 7 mars nästa år. Vad tror vi om hennes möjligheter?

• Svar på tråden Anna Kinberg Batra.
  • Sensitiveguy
    Anonym (05:35) skrev 2014-11-17 04:40:06 följande:

Före 2006 var M och S emot de andra just i Migrationsfrågor i många år, som sprack när det blev allians och blockpoltik Löfven har lovat att bryta upp så man kan återgå till förra läget och närmar sig SD. Fattar dom det kan SD sopas bort.

Det enda parti som skrivit in rasism i sitt partiprogram är Centern.
  • Anonym (05:35)
    Sensitiveguy skrev 2014-11-17 05:11:28 följande:
    Det enda parti som skrivit in rasism i sitt partiprogram är Centern.
    Nu och är relevant till 2006?
  • Sensitiveguy
    Anonym (05:35) skrev 2014-11-17 05:58:53 följande:

Nu och är relevant till 2006?

M och S dåvarande flyktingpolitik är relevant nu anser du?
  • MEE83
    Anonym (05:35) skrev 2014-11-17 02:08:59 följande:
    Lärarna behöver högre löner och klasserna vara mindre, ökningarna brukar vara småpengar. 

I Sjukvården behövs mindre byråkrati, mer pengar till sköterskor och kanske läkare, fler som utbildas och fler vårdplatser.
    Att slänga ännu mer pengar i sjön är inte lösningen. Parkinsons lagar är väldigt applicerbara på den kommunala och statliga sektorn. Första lagen innebär i praktiken att något(projekt/myndighet/etc) förbrukar de resurser som finns tillhands utan att resultatet egentligen förändras, du löser alltså inte problemet genom att slänga mer pengar i elden eftersom pengarna som redan används borde vara mer än nog... du effektiviserar systemet istället.

Man ser resursslöseriet hos i princip alla svenska myndigheter, budgeten spenderas utan att leverera bättre eller sämre slutresultat oavsett storleken på de ekonomiska anslagen, som jag skrev tidigare så spenderar Tyskland till exempel 2000 USD mindre per skolbarn än Sverige, justerat för köpkraftsparitet.

Sjukvården lider av stora organisationsfel, svenska läkare träffar minst antal patienter i västvärlden till exempel, dom sitter och "vänder papper" istället.

Pengar spenderas det dock, 600 USD mer per skalle än Finland till exempel och då är det justeterat för köpkraftsparitet.
  • Anonym (Bb)

Hon är väl lite av en drivhusblomma uppvuxen i maktens boningar som hon är, ute på Djursholm.
    Typisk moderatledare med andra ord, taskig koll på hur vanligt folk har det, 
    En från samhällets toppskikt självklart lojal med de sina.

• nihka

Hon verkar kompetent och sansad. Jag tror hon blir bra för partiet.

• Gert

Jag hoppas hon blir moderatledare, för det kommer vara den sista spiken i kistan.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-11-18 18:18:15 följande:

Jag hoppas hon blir moderatledare, för det kommer vara den sista spiken i kistan.

Vem vore bättre för M då?
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-11-18 18:35:59 följande:
    Ur vems synvinkel?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-11-18 18:43:52 följande:

Ur vems synvinkel?

Ur din synvinkel, inte Sverigedemokraternas.
  • nihka
    Sensitiveguy skrev 2014-11-18 18:35:59 följande:
    Min gissning är att svaret kan översttas till typ ingen eller vilken man som helst. Kan du se SD med en kvinnlig partiledare? Att avpixlatmobben skulle skrika "Du är bäst Jenny Åkesson" Hahahaha!

• Sensitiveguy
    nihka skrev 2014-11-18 18:49:00 följande:

Min gissning är att svaret kan översttas till typ ingen eller vilken man som helst. Kan du se SD med en kvinnlig partiledare? Att avpixlatmobben skulle skrika "Du är bäst Jenny Åkesson" Hahahaha!

Nej, du har en poäng där faktiskt.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-11-18 18:47:55 följande:
    Ur din synvinkel, inte Sverigedemokraternas.
    Ur min synvinkel spelar det ingen roll nu när Fredrik Reinfeldt är borta ur leken. M kommer tappa väljare på grund av politiken, nu när fasaden har spruckit. 
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-11-18 18:54:53 följande:

Ur min synvinkel spelar det ingen roll nu när Fredrik Reinfeldt är borta ur leken. M kommer tappa väljare på grund av politiken, nu när fasaden har spruckit. 

Hur bör M göra för att växa då?
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-11-18 18:57:53 följande:
    Hur bör M göra för att växa då?
    Ta delar av SD:s politik.
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-11-18 19:03:02 följande:

Ta delar av SD:s politik.

Med en sådan politik fortsätter man ligga runt 23%, precis som på 90-talet, gissar jag. För mig får de gärna stanna där.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-11-18 20:33:43 följande:
    Med en sådan politik fortsätter man ligga runt 23%, precis som på 90-talet, gissar jag. För mig får de gärna stanna där.
    M kommer inte ta delar av SD:s politik, alltså kommer dom fortsätta tappa väljare till SD. Runt 15% hör M hemma på.
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-11-19 18:11:48 följande:

M kommer inte ta delar av SD:s politik, alltså kommer dom fortsätta tappa väljare till SD. Runt 15% hör M hemma på.

Jag tror inte att 8% till kommer hoppa över till SD, de som är kvar i M nu är enbart liberaler gissar jag.

S är det parti som bör krympa, till 20% helst.
Svar på tråden Anna Kinberg Batra.