• En till mamma

Företag som lämnar paket vid dörren.

I förra veckan beställde jag en vara från ett internet företag. Varan kostade strax över 2000kr och kom idag i ett packet. ca 60*100 cm och 20 cm djupt. De hade endast ställt varan utanför min dörr när ingen var hemma. Nu till min fråga.

- Om någon tar varan innan jag kommer hem, är det då mitt fel eller företaget som lämnade varan? 

- Skulle jag få en ny vara om den var borta eller måste jag köpa en ny?

• Svar på tråden Företag som lämnar paket vid dörren.
  • Anonym (*)

Jag har funderat på samma sak när det hänt mig, av den anledningen att det känns lite läskigt som mig som konsument (inga planer på att luras) Det känns ju bra att veta om man ska undvika dessa företag eller om man kan vara lugn ifall något skulle bli stulet. 

• viseversa
    Tow2Mater skrev 2014-11-11 21:07:03 följande:

Planerar du att scamma dem eller varfor undrar du?

Det är väl en helt normal fundering ts har ellerhur? Själv tycker jag det är helt jävla galet att ställa dyra varit helt öppet utanför dörren så vem som helst kan ta dessa. Och OM företaget inte anser att det är deras problem om det blir stulet hade jag anmält företaget i fråga.
  • sportpappa

De som ställer paketet utanför dörren är inte företaget du beställer ifrån utan någon av de bolag som sköter frakt. Det är det företaget som står för den stora risken eftersom de inte har några bevis på att de avlämnat varan till kunden.

• viseversa
    sportpappa skrev 2014-11-11 23:09:48 följande:

De som ställer paketet utanför dörren är inte företaget du beställer ifrån utan någon av de bolag som sköter frakt. Det är det företaget som står för den stora risken eftersom de inte har några bevis på att de avlämnat varan till kunden.

Men blir dom ersättningsskyldiga om dyra saker dom ställer utanför dörren blir stulna? Ver du?
  • sportpappa
    viseversa skrev 2014-11-11 23:24:13 följande:
    Men blir dom ersättningsskyldiga om dyra saker dom ställer utanför dörren blir stulna? Ver du?
    Om det krävs signatur och de ställer paketet utanför dörren så har de officiellt inte levererat paketet. Du går skadefri om det blir stulet. Det är samma sak som att de inte har levererat paketet.
    Exakt hur det ersätts beror på vad som är skickat, försäkringar och avtal.
  • En till mamma

Jag har inga planer att lura någon. Jag har fått min vara och är nöjd, men började fundera vad man kan råka ut för. 

Någon av er skrev signatur, när jag beställer hur vet jag om paketet lämnas hemma hos mig och då kräver signatur, eller hämtas av mig? 

• Pappaisundsvall

Tycker givetvis företaget ska stå för det helt klart. Man kan ju inte bara lämna. Finns ingen bekräftelse på att de har lämnat överhuvudtaget. 

/Andreas

• Anonym (1)

På mitt företag så kan man välja om man vill få det lämnat utan kvittens eller med kvittens (du måste va hemma och skriva under). Väljer du utan kvittens så väljer du också att dom får lov att ställa av det. När paketet är avlämnat så övergår ansvaret på kunden. Det står i köpvillkoren. Det är helt upp till kunden hur dom vill ha det.

Svar på tråden Företag som lämnar paket vid dörren.