• Norskskogkatt

Snälla föräldrar se hit!

Jag blir mer och mer frustrerad, BVC skakar bara bort det och säger "det släpper sinom tid". 
    Men när är det där sinom tid?

För att göra en lång historia kort, min son snart 2,5 år är väldigt sen i talet. 
    Han "pratar" väldigt mycket men det är bara massa ord som ingen förstår, han har väl ca ett 20-tal ord som han kan uttala ordentligt. Detta medför att han (vad vi och personalen på förskolan tror) att han bits när han hamnar i en konflikt med de andra barnen som är mer språkutvecklade. 

I somras tog jag upp detta med BVC och det dem sa där var att vi skulle avvakta, att han var tidig motorisk och därför inte lagt ner lika mycket tid på att lära sig språket utan att vi skulle fortsätta som vi gjort. 

Lika så säger personalen att det finns alltid barn som är lite "sena" i talet. Men nu tycker jag att han är snart 2,5 år och snart borde det väl släppa?? 
    Börjar bli frustrerande både för sonen och för vår del då han inte kan göra sig förstådd och vi får ständigt höra "pratar han inte än" vilket får oss att känna skuld trots att jag vet att vi gör allt för att uppmuntra honom att prata. 

Så jag vill ha lite tips och råd av er som har/har haft barn som är sena i talet. 
    Vad har ni gjort för att uppmuntra? Övningar, lekar etc? 

• Svar på tråden Snälla föräldrar se hit!
  • Lattjo

Bägge mina barn har varit sena i talet. Min son pratade inte med riktiga ord förrän han var 3,5. Iom att han hade en massa egna ord och ljud så var varken jag eller bvc oroliga. När han var 3,5 öppnade någon kranen och sen dess har jag inte fått tyst på ungen ;) Vi har mutat honom med en krona för varje tyst minut för han kan verkligen inte vara tyst, speciellt inte när han snackar fotboll eller historia, hans två stora intressen!

Alla har reagerat på att han redan från början hade ett väldigt välutvecklat och "vuxet" språk. Han talade på ett väldigt vuxet sätt. Han hade helt enkelt lyssnat och lärt sig i 3 år och när han väl började snacka forsade det fram.

Sen kom dottern och hon var sen hon med. Jag oroade mig inte alls nu heller, Hon är 5 i dag och nu snackar hon också. Jag har fått två riktiga pratkvarnar ;)

• Anonym (.)

Hur är hans hörsel? En del barn är sena med talet för att de inte hör ordentligt och då blir det ju svårt att härma andra. En av mina kusiner var ett barn som bet andra barn ofta på förskolan och som inte lyssnade. Inte konstigt när han inte hörde ordentligt! Det visade sig att han hade vatten i öronen och fick operera in rör. Efter det kom talet igång och han har inte heller stängt munnen sedan dess!

• pigglet

Förstår han allt ni säger?
    Verkar han höra bra?
    Be om en remiss till logoped, de gör snabbt en bedömning och kan se om det är sådant man behöver träna eller om det är "helt normalt".

• Norskskogkatt
    pigglet skrev 2014-11-11 20:38:35 följande:

Förstår han allt ni säger?
    Verkar han höra bra?
    Be om en remiss till logoped, de gör snabbt en bedömning och kan se om det är sådant man behöver träna eller om det är "helt normalt".

Han förstår det mesta vi säger, såsom "hämta den stora röda bilen i ditt rum", "Ta på dig jackan", "Kan du hjälpa mamma/pappa att ex duka" sådant förstår han utan problem och gjorde relativt tidigt. 

När vi var hos bvc i somras och när jag tog upp detta med hörseln kollade dem hans öron med sådant instrument och då kunde dem inte se något, lika så när jag frågade om logoped så sa dem att i regel skickar dem inte remiss om dem inte anser att dem är sena och detta kollar dem vid 3års kontrollen sa dem :(
  • Alexi

Min dotter började inte härma ljud förrän vid 2,5 år och sen kom det mer och mer hela tiden därefter. Vid knappt tre år skickade Bvc remis till logoped som vi sen var hos någon gång ibland men först vid drygt 4 år började logopeden aktivt jobba med dotterns ljud och uttal eftersom språket lossnade från 2,5 år och kom väldigt mycket därefter.

• glassen

För sonen släppte det mellan 2,5 och 3 års ålder. Han sade bara ett fåtal ord när han var 2,5 år och förskolan pratade om att koppla in logoped. Men hon hann inte starta innan sommaruppehållet och när sonen kom tillbaka hade det lossnat och han pratade långa meningar (men inget bra uttal).

• Anonym (tecken)

Prova att använda tecken som stöd, det kan hjälpa barn som är sena i språkutvecklingen. De får ett sätt att kommunicera och då brukar en del frustration släppa.

• lövet2

Min äldste son kunde bara säga 4 ord i den åldern. Han blev också väldigt frustrerad och våldsam när ingen förstod honom. Det var bara jag och hans far som förstod någonting alls. Först efter 3-årsdagen släppte det, och sedan ökade ordförrådet snabbt. Tyvärr pratade han inte så tydligt, så vid 6 år fick han gå hos talfröken och träna. Vid 7 år pratade han helt rent.

• Tonder

Hur är det med den kognitiva hörseln? Kan det vara att han måste anstränga sig för att koppla ihop ljud med ord som har en betydelse? Det är lite av ett långskott och det verkar ju vara många här i tråden som menar att 2,5 år inte är så farligt sent.

• Kimlin

Hej TS!

Blir faktiskt lättad av det du skriver för det hade kunnat vara min son du skriver om.
    Han är 2 år och snart tre månader och han pratar inte heller. Eller ja.... inte ord som vi begriper i alla fall. Han gör egna ord/ljud och långa haranger.
    Anledningen till att jag är inne på familjeliv och läser idag är just för att se om det finns barn i hans ålder i samma situation.

Det enda som skiljer är att vi var inte speciellt oroliga själva över hans sena tal förrän BVC gick fullkomligt bananas över det. Men även de på sonens förskola har sagt att "det kommer - alla barn är olika". Det var även så vi själva tänkte. Men nog sådde BVC ett frö av oro när de gjorde det till en väldigt stor sak att han inte kunde säga ord och peka ut sina kroppsdelar när han var 1½ år.

Vår son är också väldigt tidig motoriskt och på förskolan säger de att det är vanligt att barn som är tidiga på en sak - är sena med något annat. De har ju massa erfarenheter av barn så jag väljer att lyssna på dom. Släpper talet sent så gör det. Släpper det inte - då får vi väl ta tag i det då. Men vi vill ge honom chansen att ta det i sin egen takt.

• Flickan och kråkan

Hej!

Jag tycker att ni ska be att få en remiss till logoped. Min äldsta son var sen med talet. Han sa 5 ord när han var ganska precis 2 år, men i den vevan släppte det och han började härma och det dök upp fler ord eftersom. Pratade i 2-3-ordsmeningar vid 2,5 år men pratade allmänt sätt väldigt sparsamt och hade dessutom otydligt uttal. Han visade dock på mycket god förståelse tidigt. Fick tid till logoped strax efter han fyllt 3 år och de konstaterade väl det vi redan visste....att han hade mycket fin kognitiv förmåga men hade ett senare tal. De ville avvakta då han förstod bra och talet är något som kommer olika för olika barn. Vid 4 år så konstaterades en uttalsförsening. Han pratade då mycket, men saknade exempelvis alla bakre ljud. Nu är han 7 år och det mesta har rättat till sig genom träning. S-ljudet sitter inte, han har ett väsande ljud, men annars inga stora saker. Han är långt framme i skolan. Började läsa när han var lite drygt 3.....även om han inte sa så mycket och hade dåligt uttal .

Min andra son talade tvärtom tidigt. Nu är han snart 6 år och stammar. Så vi går hos logoped med honom med, men av andra orsaker. Inget som kommer att försvinna för hans del utan mer något som han får lära sig leva med och hantera på bästa sätt .

Vår lilla trea.....ja, han är snart 19 månader och säger.....ingenting . Ja, han låter mycket och har en massa ljud för sig, men inget begripligt. Jag utgår från att vi kommer att få ha logopedkontakt med honom med vad tiden lider. Vi upplever dock att han förstår på ett normalt sätt för åldern och han kommunicerar väldigt mycket, bara inte med just egna ord.

Som sagt, se till att få remiss till logoped. Vi har bara väldigt positiva erfarenheter. Behöver inte vara något fel; behöver inte heller vara något allvarligt, men är det något de behöver lite hjälp på traven med så är det bra om man får hjälp tidigt .

• Duckan

Min svägis dotter pratade bara massa rappakalja fram till tre och sen släppte det och vips var hennes tal hur bra som helst.

Svar på tråden Snälla föräldrar se hit!